Jalustassani on ilmennyt selvä muutos jaksollisen virheen määrässä. Testit osoittavat, että se on hyvin todennäköisesti tullut matopyörästöön. Mitä aiheuttajia tälle ja PE:lle yleensäkin on? Ajattelin, että jos koottaiiin tänne ajatuksia, niin ehkä voisin löytää tuon aiheuttajan. Ei jalustassa näkyy muutos vuodelta 2008, jolloin mittasin PE:n arvoksi +/- 10", nyt se on +/-25", mikä on huomattava muutos. Ja nyt siis kyse matoruuvin tahdissa heiluvasta PE:stä. Jakso 598s. Mitä aiheuttajia tällä voi olla ja mitä PE:llä yleensä.
- Työstötarkkuus hampaissa. Voiko muuttua koko kierroksella, ellei sitten itse matoruuvissa?
- Matoruuvin suoruus (vaikuttaako?), voisiko olla taipunut?
- Välykset tai pinteet? Pystyisikö jopa säätämällä korjata?
Se ei ole poisuljettua etteikö jalusta olisi voinut saada pientä kolhua, kun olen sitä siirrellyt kokonaisena pakettina putkineen päivineen. Jos kolhu olisi aiheuttajana, mistä tuo voisi olla taipunut tai vaurioitunut. Matopyörä on terästä, matoruuvi ilmeisesti messinkiä. Jos vauriota epäilee, niin matoruuvi lienee se, joka tuossa yhtälössä kärsii ja on ainoa osa, joka voi näkyä jokaisella kierroksella? Itse matopyörän vauriohan näkyisi kerran vuorokaudessa?
Tosin kolhusta voisi seurata pikemminkin raju hyppy johonkin kohtaan käyrää. Nyt tuo kulkee kyllä tosi siistiä aaltoa tuo jalusta.
Apua ja ideoita kaivataan!