Bresser Messier 203/900 vai Skyliner 10

Aloittaja ritke, 18.10.2006, 12:28:06

« edellinen - seuraava »

ritke

Kumpaankohan minun kannattaisi kallistua kaukoputkikaukassa. Tiedän, että dobson jalustalla kuvaaminen on vaikeampaa, ja valokuvaus
kuitenkin hieman kiinnostaa. Tekeekö tuolla Bresser Messierin jalustallakaan sitten ihmeitä kuvauskäytössä. Dobsonissa saisin 50 mm
isomman pääpeilin suunnilleen samalla rahalla, mutta onko sillä enää tuossa vaiheessa niin suurta merkitystä.
Tällä hetkellä omistan 60 mm linssiputken ja kuten varmaan arvaatte, tekisi mieli hieman isompaa putkea hommata.

diesel

Valitset kumman vaan niin ero vanhaan putkeesi on VALTAVA.

Bresserissä tosiaan puhuu puolestaan toi jalusta jos aijot kuvata sillä. (tosin on varmasti paljon dobsonin kannattajia jotka väittävät sitä hyväksi jalustaksi, tukeva se ainakin on jos siitä pitää jotain hyvää sanoa)


Furyan

Niin dobsoniin sitten pitäisi hommata ihan erillinen seurantajalusta jos kunnolla kuvata meinaat.
Itse olen ollut todella tyytyväinen omaan 8" Skylineriini.
The Earth Was Blue But There Was No God

PeKo

Nykyinen 60mm linssiputkesi voi olla paras vaihtoehto kuvaamiseen.

Meade-mad

Hyvä vaihtoehto kuvaamiseen on myös kameran oma optiikka.

Jos koneena on vaikkapa Canonin digijärkkäri siihin käyvät vallan mainiosti m42*1mm lasit sovitteella. Sellaiset objektiivit ovat väri ja tasokorjattuja, valokuvauskäyttöön suunniteltuja.

Vanhat kierrekiinnitteiset obiskat ovat myös halpoja. Jo kymmenellä eurolla saattaa saada aivan kelpopelejä kun sattuu oikealle paikalle!

jk
Sima (engl. mead) on käyttämällä valmistettava miedohko alkoholi- ja virvoitusjuoma, joka tehdään hunajasta, vedestä ja käytetään hiivalla (Wikipedia).

Terveisin  J armo   Kem pas