CG-5 GT - Plussat ja miinukset

Aloittaja pesa, 19.11.2008, 20:23:59

« edellinen - seuraava »

pesa

Tervehdys

Nytpäs te arvon otsikon mainitseman jalustan omistavat voinette auliisti valaista minua - to buy or not to buy.

Listaatte kaikki plussat ja miinukset
Tarkkuus, äänekkyys, luotettavuus jne....

Olen aivan hilkulla tuota hankkimassa.
Tiedän - parempaakin on saatavilla mutta jos pelaisi guidaamalla kuvaushommissa kelvollisesti.

T: Pena

Tapanivi

+ hinta/laatusuhde (käytettynä hankittu)
+ tukevuus (varauksin)
+ tarkkuus
+ on toiminut
-  ääntä löytyy, ketä sitten haittaa...
Celestron C11-CF /Celestron CG-5 GoTo
JS-Dobson 200/1000 ekvat.seurantajalustalla
Royal 150/1300 Newton (eläkkeellä...)
Kiikarit 25 x 100 Astro Gigant
Nikon Coolpix 4500
Canon EOS 300 / 1000D

Tane

 Entäs kun on tuo jalusta kuten allekirjoittaneella ja pitäisi aloittaa autoguidaus.Täällä foorumilla on kyllä neuvoja mutta ehkä enemmän noista Sky-Watcherin jalustoista.Minkähänlainen johto tulee
autoguideportin ja tietokoneen välille?Autoguideportti näkyisi olevan samanlainen kuin tuo portti mihin käsikapulan johto menee.Kiitos neuvosta jos joku tietäisi...
Celestron C14,

ajt

En nyt varmaa osaa sanoa, mutta tuo CG5 näyttäisi olevan sama jalusta kuin EQ5 kapulaa myöten. Pitäisi siis toimia samoin asetuksin kuin Syntan EQ5 goto. Itse asiassa ajan itse Syntan EQ5 gotoa (goto on jälkiasennus) Celestronin ajureilla. Ascomin ajuriohjeiden mukaan nuo asensin. CG5ssä saattaa nykyään olla tuo kolmijalka tukevampi kuin EQ5ssä vastaten EQ6sta ainakin joidenkin kuvien perusteella.

Muoks- ajan itse autoguideria käsikapulan kautta samaa RS-kaapelia pitkin, millä kapulan softa päivitetään. Guidaussoftana PHD. On kyllä ollut jotain ongelmia guidaukseen liittyen. Ongelmien ratkaisu siirtynee syksymmälle.

Tane

 Laitan tähän ketjuun tuon kysymyksen kun on sama jalusta,että jos jollakin olisi tietoa tai kokemusta tällä Celestron CG 5-GT:llä autoguidauksesta.PHD Guiding pelaa ja on myös ASCOM Platform.Tarvitseeko vielä jalustalle jotain.Esim.EQ MOD vai onko Celestronin jalustalle jostain saatavilla oma ohjelmansa?
Celestron C14,

einari

Autoguidaukseen CG5_GT:llä on kaksi vaihtoehtoa:
1. Autoguidaus hoidetaan Ascomilla sarjaliitännän kautta
- tarvitaan siis sarjaliitäntäkaapeli kapulasta tietokoneelle
- autoguiderikamera on yhdistetty samaiseen tietokoneeseen
- PHD tai joku muu vastaava hoitaa guidaukseen -> valitaan ASCOM ja Celestron Nexstar

2. Autoguidaus hoidetaan ST-4-portin kautta
- Autoguiderikamera liitetään ST-4portista autoguiderikaapelilla jalustan autoguideriporttiin
- esim. PHD:ssa valitaan onboard/autoguide port (ei nyt muista mikä se oikea nimitys siellä on
- autoguidekamera on tietokoneessa kiinni normaalissa usb-kaapelissa

Jos englanti taipuu niin esim täällä on juttua:
http://www.cloudynights.com/ubbthreads/showflat.php/Cat/1,2,3,4,5,8/Number/2996248/Main/2991461
___
Tapio