Kirjoittaja Aihe: Meade ETX-90 korjausta  (Luettu 4036 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa LasseL

  • Periodinen komeetta
  • **
  • Viestejä: 44
Meade ETX-90 korjausta
« : 15-11-2008, 01:55:28 »
Ongelma: Putki ajaa täysin hallitsemattomasti moottoreitaan, eikä tunnista lainkaan käsiohjausta tai reagoi mitenkään käyttäjän Autostarilla antamiin komentoihin.

Päätimpä sitten kirjoittaa pienen kertomuksen siitä miten omalle ETX-90 putkelleni kävi ja miten siitä selvittiin. Tiedon löytäminen mikä putkessa on vikana ei ollut aivan helppoa, joten toivottavasti tästä on apua muillekkin, mikäli samanlaisia ongelmia tulee vastaan.


Pari vuotta käytin Meadea ilman ongelmia, ja kaikki toimi kuten pitääkin, mutta sitten alkoi putki käyttäytyä oudosti. Yhtäkkiä putki saattoi ryhtyä ajelemaan itsekseen ilman mitään päämäärää tai selkeää kohdetta johon se menisi. Aluksi nämä ajelut olivat vain pieniä nytkähdyksiä jomman kumman, tai molempien akselien suunnissa.

Sitten viime keväänä putki alkoi käyttäytyä enenevissä määrin oudosti. Se saattoi kesken kaiken, tai jopa jo käynnistyksen yhteydessä ajaa hallitsemattomasti itsensä aivan pystyasentoon, taikka pyörittää itseään ympyrää. Käsiohjausta se ei totellut lainkaan. Noh kevät oli jo siinä vaiheessa sen verran pitkällä ja säät huononivat sen jälkeen, etten asiaan enempää kiinnittänyt huomiota. Ajattelin että kyse oli vain huonoiksi menneistä pikkuakuista joita käytin putken sisällä.

Kesän jälkeen alkusyksystä kaivoin taas putken kesävarastosta esiin, ja vein sen pihalle apuputken suuntausta sekä moottoreiden opettamista varten. Jälleen se toimi entiseen tapaansa. Sitten tuli saman päivän ilta, jolloin piti alkaa havainnoimaan tähtitaivasta. No eihän siitä mitään tullut, sillä putki alkoi aina muutaman minuutin välein sekoilla ja ajoi itsensä täysin outoihin asemiin. Välillä jopa niin pystyyn että Autostar kapula alkoi vilkuttaa motor failure ilmoitusta. En löytänyt mitään syytä käyttäytymiseen, sillä tuntui, että se välillä toimi aivan moitteetta pieniä pätkiä. Nyt eivät akut kuitenkaan olleet syypäänä, sillä uusien varmasti latauksessa olleiden kanssakin käytös jatkui ailahtelevana.

Seuraavaksi putki sai vihdoin ulkoisen virtalähteen. Ajattelin kokeilla toimisiko se sen kanssa. No eihän siitä mitään tullut, putki ei enää käyttäytynyt edes hetkellisesti kunnolla, vaan saman tien kun löi virrat päälle se ajoi itsensä välittömästi yläasentoon jumiin samalla pyörien itsensä ympäri.

Turhautuneena aloin googlettamaan tietoa mistä tämä voisi johtua. Pian löysinkin kertomuksia kuinka monilla on ollut juuri ulkoisten virtalähteiden kanssa ongelmia, sillä ilmeisesti joissain malleissa on ollut vikaa putken päässä olevan virtaliittimen kanssa. Kun virransaanti ei ole tasaista saattaa putki seota ja alkaa käyttäytyä oudosti. Ajatus oli täysin pätevä myös minun tapauksessani, sillä liitin tosiaankin oli hieman löysähkösti kiinni.

Liittimen kiristyksen jälkeen löin putkeen jälleen virran, mutta sama käytös jatkui. Saman tien kun sen käynnisti, alkoi putki ajaa itseään, ilman että pystyin ohjauskapulalla vaikuttamaan siihen mitenkään. Nyt alkoi mieltä todella vaivata, että oliko putki mahdollisesti mennyt hajalle. Onneksi tässä vaiheessa sain isältäni neuvon, joka sitten johdattikin ongelman ytimeen. Vian täytyi olla putken sisällä olevissa antureissa, jotka tarkkailevat asentoa ja liikettä.

Pienen etsinnän jälkeen mainioilta mutta sekavilta Weasnerin ETX sivuilta (http://www.weasner.com/etx/menu.html) löytyivätkin ohjeet putken avaamiseksi. Pian tavallista ristipääruuvimeisseliä käyttäen putken pohja oli auki. Näky oli melko järkyttävä, sillä koneistossa ei todellakaan oltu säästelty rasvan käytössä. Se oli sotkenut koko koneiston kammion, ja sehän se oli tukkinut nämä optiset anturit jotka tarkkailevat putken liikkeitä. Eihän se anturi tietenkään näe paksun vihreän rasvakerroksen lävitse.

Kovan puhdistusurakan jälkeen pohja takaisin paikoilleen ja uusi testaus. Ei vaikutusta. Onneksi ajatus oli selvillä mistä oli kyse, joten otin neljällä 1/8" kuusiokoloruuvilla kiinnitetyn putken irti haarukasta ja avasin myös oikealla puolen suojakuoren. Siellä odotti sama vihreän rasvainen näkymä. Anturi oli rasvan peitossa.

Tämän puhdistuksen jälkeen löin paketin takaisin kasaan ja kokeilin josko se viimein toimisi. Toimihan se!

Muutaman testisession jälkeen keittiön pöydällä toiminta jatkui moitteettomana, eikä ollut enää viitteitäkään aiemmasta häiriintyneestä käytöksestä. Kyse oli ollut siis pelkästään siitä, että ylirasvattu koneisto oli sotkenut tärkeät optiset anturit. Amerikassahan kaikki on kuulemma suurta, joten rasvan määrässäkään ei oltu säästelty. (Tai missä Meaden tehtaat sitten sijaitsevatkaan)

Nyt sitten vain odottamaan huojentuneena ongelman ratkeamisesta säiden selkiintymistä, josko viimein saisi tämänkin putken ulkoilemaan.

Poissa GaryP

  • Rinnakkaisuniversumi
  • *****
  • Viestejä: 1725
Vs: Meade ETX-90 korjausta
« Vastaus #1 : 15-11-2008, 11:52:19 »
Hyvä raportti! Minullakin on tuo samainen laite, joten taidanpa tutkia tilanteen. Kiitos!

Kari
Kari Pulkkinen
Espoo, Finland

Harrastus uudelleen lämpiämässä...

Poissa Kaizu

  • Tulipallotyöryhmä
  • Rinnakkaisuniversumi
  • *****
  • Viestejä: 3329
  • Jotkut jutut on niin viisaita, ettei ne naurata.
    • Kaizun kotisivu(t)
Vs: Meade ETX-90 korjausta
« Vastaus #2 : 15-11-2008, 11:53:57 »
Rasva lienee kiinalaista. Meade on siirtänyt osan tuotannostaan Meksikoon mutta ETX- tuotanto ei siirtynyt, se jäi Kiinaan.

Kaizu
Kai Forssen

Poissa LasseL

  • Periodinen komeetta
  • **
  • Viestejä: 44
Vs: Meade ETX-90 korjausta
« Vastaus #3 : 16-11-2008, 15:05:06 »
Pistetään vielä muutama kuva jotka tuli otettua operaation aikana.

Kuvissa ei edes näy koko totuus, sillä suurimmat rasvat on jo kaavittu pois että pääsi käsiksi edes koneistoihin, mutta kyllä sitä vihreää ja mustaa tahnaa vielä näissäkin on ihan riittävästi kertomaan mitä kuorien sisältä löytyy.

Ensimmäisessä kuvassa näkyy putken pohjakoneisto, jossa punaisella ympyröitynä optinen anturi ja sinisillä raameilla sähkömoottorin paikka, josta moottori on jo aiemmassa vaiheessa irrotettu. Tätä ennen kaikkia rattaita ja moottoria peitti vielä musta muovinen suojakansi, joka irtosi helposti tavallisella ristipääruuvimeisselilllä. Optisen anturin ja heijastuspinnan välissä pyörii moottorin päässä pieni ratas jonka liikkeitä tämä anturi sitten lukee. Tämä kahden anturitolpan väli oli aivan täynnä tuota vihreää tahnaa joka sitten sekoitti putken aivan täysin. Kannattaa myös puhdistaa rattaan hampaiden välit varovasti katkaisematta hampaita.

Toisessa kuvassa näkyy sama paikka kuin ensimmäisessä, mutta hieman eri kulmasta. Muovista suojakantta irroitettaessa kannattaa huomioida sellainen seikka että sen alla olevat (kuvassa näkyvät) rattaat ovat aivan irrallaan, joten kannen irrotus kannattaa tehdä varovasti. Kansi ei välttämättä lähde aivan sujuvasti ja rasva saattaa olla "liimannut" osan rattaista itseensä, jolloin kantta nostaessa rattaat voivat irrota paikoiltaan. Niiden uudelleenasennus ei välttämättä olekkaan yhtä helppo homma kun paketin hajotus.

Kolmannessa kuvassa näkyy sama mekanismi putken pystyakselille. Tässä näkyy myös moottori joka pyörittää pientä ratasta joka on punaisella ympyröitynä hieman piirilevyn ylälaidassa näkyvissä. Tässä en alkanut irrottamaan mustaa muovikantta, vaan sen sijaan irrotin koko systeemin rungosta, joka vaikutti helpommalta kuin kannen irrotus. Anturi ei ollut aivan yhtä likainen kuin pohjassa, ja siihen pääsi käsiksi paketin takaosasta. Rattaiden irtoamisesta ei ole vaaraa, sillä takaosassa on myös vastaava muovi. Kunhan muistaa vain ettei irrota näitä kahta suojakuoren kappaletta yhdistäviä ruuveja!