Ongelma 2x Barlowin kanssa

Aloittaja savimies, 10.11.2008, 09:24:40

« edellinen - seuraava »

GaryP

Lainaus käyttäjältä: savimies - 19.11.2008, 14:45:21
Siis barlowin linssi ei uppoa pätkääkään focusaattorin sisälle, kuulemma perinteisessä linssi on kärkiosassa ja
näin ollen menee focusaattorin sisälle.

Häh? Höh? Mitä, siis ei uppoa, eikö se mahdu vai miksi ei uppoa? Kierrettävä malli? Vai tarkoitatko että linssi on niin syvällä barlowin etupäästä ettei se ole "läpileikattuna" edes tarkennuslaitteen yläreunassa?

Kari
Kari Pulkkinen
Espoo, Finland

Harrastus uudelleen lämpiämässä...

jaava

Mulla on SW:n mukana tullut perus-barlow, ja siinä linssi on kyllä ihan siellä "alapäässä" ja se uppoaa kyllä melkosen syvälle okulaaripitimeen.

JV

If no Higgs particle exists, we have a revolution in our hands.

savimies

GaryP, juuri niin linsse ei ulotu edes foccarin reunaan.

Lauri Uusitalo

Kaukoputket: 25cm F5.6 Newton, SW 80ED, Lidl 70/700
Kiikarit: TS 25x80, Olympus 15x50

savimies

Näköjään joo on muillakin ongelmia, no sain vaihdettua barlown perinteiseen malliin,
toivotaan että pelittää kunhan pääsee kokeilemaan.

GaryP

Jäi vielä epäselväksi, kokeilitko sitä että otat 1,25"/2" adapterin pois välistä, ja lasket barlowin sinne vapaaseen pudotukseen? Olisi hauska tietää, onko ratkaisu puhtaasti siinä että matalampi tarkennuslaite olisi ollut ratkaisu.

Minulla on ihan mahdoton kuume näiden linssien suhteen, olen kerännyt tietoa (meinasin laittaa että ahminut, mutta sisäistyskykyni ei ole samaa luokkaa innon kanssa) optiikan saralta, erityisesti kiinnostaa virheenkorjaukset, sekä pienet muutokset polttovälin suhteen molempiin suuntiin.

Yhtä asiaa en ole vielä saanut oikein selville, kuinka koma-korjain toimii, onko se linssiyhdistelmä, vai saako yhdellä optisella komponentilla suoritettua tarpeellisen muutoksen.Tästä pitäisi varmaan kyllä keskustella uudessa topikissa, mutta  kun nyt tuli mieleen...
:angel:

Kari
Kari Pulkkinen
Espoo, Finland

Harrastus uudelleen lämpiämässä...

savimies

En kerennyt tuota nyt sitten testaamaan ilman adaptereja, säät ollu niin surkeita ja nyt sain tuon vaihdettua
perinteiseen malliin, jolla tänään pitäs sitten katsella.
JOKE varmaan ilmottelee miten tuo mun ex barlow pelittää hänellä.

Joke

Jep. Raportoin, jahka ehdin testata :smiley:.
Jouko S.

Meade 6" N-6EC
LXD75

http://koti.mbnet.fi/jomaso

Joke

#23
Eilen illalla sain lopultakin testattua kyseisen 2xbarlowin kaikilla putkillani.

Tuloksia:

- SW 80ED+kulmapeili+ed barlow+9mm/20mm okulaari tarkentuu juuri ja juuri ennenkuin säätövara sisäänpäin loppuu.
- SW Skymak-150 Pro+ed barlow+9mm/20mm okulaari tarkentuu mainiosti
- Meaden 6" Newton+ed barlow+9mm/20mm okulaari tarkentuu mainiosti

Kyseiset tulokset saatu visuaalisesti havainnoimalla. Kuvaamista barlowin läpi pitää testata myöhemmin.

Visuaalikäyttöön kyseisillä putkimalleilla aivan erinomainen barlow harrastajalle. Voin suositella lämpimästi.

Lisäys: SW ED80 ilman kulmapeiliä --> säätövara ulospäin loppuu kesken --> kulmapeiliä "lyhyemmällä" välikappaleella takennus onnistuisi hyvin.
Jouko S.

Meade 6" N-6EC
LXD75

http://koti.mbnet.fi/jomaso