Pluto ja Charon 14" meadella?

Aloittaja Mikko Päivinen, 31.10.2008, 15:33:11

« edellinen - seuraava »

Mikko Päivinen

 CN foorumilla törmäsin ainakin omasta mielestäni aikas uskomattomaan suoritukseen mikäli tuo todella pitää paikkansa. Harrastelija kuvaaja näyttäisi onnistuneen Pluton Charon kuun kuvaamisessa!!!
Linkki herran sivuille on http://www.astroimaging.it/index.php?option=com_content&view=article&id=290:pluto-charon&catid=42:plutone&Itemid=67&lang=en

Ihmetelkää sitä :)

Mikko
Kaukoputki: NexStar 11" GPS.
Kamera: SBIG ST-2000XM
Seuranta: SBIG AO-7
Filtterit: L=Baader IR/UVcut RGB suotimet standardit SBIG.
Filtteripyörä: SBIG CFW-8A

Timo Kantola

Kovin on epävarma - ainakin mun mielestä - toi havainto..
Pluto +13.9mag ja Charon +15.5 (mikä on mielestäni yllättävänkin kirkas - ei koskaan ole tullut mieleen..) Parin kirkkausero ei ole mitenkään mahdoton ja tuo 0.7" erotus pitäisi periaatteessa tuolla putkella hoitua.

Mutta.. itse kuva ei ole vakuuttava. Raakakuvassa Pluto/Charon yhdistelmä on sulautunut noin 1.5" x1" sumutäpläksi- eikä S/N ole kovin vahva, kaksi eri terävöitystä (terävöitetyn kuvan uudelleen terävötittäminen rupeaa tuomaan jo omiaan kuvaan - epäilen) lisäksi lähes vastaavan kaltainen pulistuma on viereisessä (a) tähdessä.
Terävöityksen tuoma pullistuma saattaa olla huonon seeingin/seurannan tai kohdistuksen tulos, sopivasti se on  kyllä tuon mukaan juuri Charonin suunnalla/etäisyydellä, mutta en  tulolla kuvasaaliilla lähtisi julistamaan ensimmäiseksi amatöörin ottamaksi Charon kuvaksi.

Toisaalta tälläinen laittaa varmaan haastetta muille laittaa paremmaksi, veikkaan että kohta nähdään kuva jossa Charon oikeasti pilkistää jo raakakuvassa.. Mielenkiintoisen juttun laitoit Mikko!
Timo Kantola

Mikko Päivinen

 Aivan totta Timppa tuon SNR:än suhteen ja siksi pidin ainakin itse lähes mahdottomana kenenkään onnistuvan tuossa alle metrin luokkaa olevalla teleskoopilla. Tuossa on todellakin menty jo kuvankäsittelyn hämärämaille, mutta niin se vain on tehtävä jos sieltä aikoo todella saada jotain näkyviin tässätapauksessa.
Kuitenkin tuo kuu näyttäisi olevan oikeassa paikassa Plutoon nähden ja itselläni tuli ihan ensin mieleen olisiko hyvinkin sattumalta planeetta kulkenut juuri sopivasti jonkin tähden edestä ja siksi tuo tulisi kuvankäsittelyllä näkyviin.

Itse kuitenkin optimistina uskoisin herran onnistuneen Charonin kuvaamisessa oli kuvankäsittely tavat mitkä hyvänsä ja en usko, että sinne olisi lisätty mitään keinotekoisesti. Tuo Richardson-Lucy terävöitys on kuitenkin "luotettava" sinänsä ja se kaivaa hienosti kuvasta pienimmätkin yksityiskohdat omalla menetelmällään.

Mikko
Kaukoputki: NexStar 11" GPS.
Kamera: SBIG ST-2000XM
Seuranta: SBIG AO-7
Filtterit: L=Baader IR/UVcut RGB suotimet standardit SBIG.
Filtteripyörä: SBIG CFW-8A

Timo-Pekka Metsälä

Pluto on kuvassa hieman venynyt väitettyyn Charonin suuntaan. Mutta esim. Photoshopilla voi todeta tasoja säätelemällä, että myös tähtien kuvat ovat venyneet samaan suuntaan ja suunnilleen saman verran. Ettei kyse kuitenkin olisi seurantavirheestä, joka venyttää kuvia.