M57 - Lyyran rengassumu

Aloittaja einari, 25.07.2006, 21:49:09

« edellinen - seuraava »

einari

Korkkasin kauden viime yönä perinteisellä M57:lla.
Oli kosteaa, lämmintä ja valoisaa mutta tarkoitus olikin kokeilla/säätää jalustaa.
Ja olipahan hienoimmat valaisevat yöpilvet mitä olen nähnyt.



Vain 8x20s ED80:lla ja Orion StarShootilla.
Pimeä- ja tasoituskuvat jäi ottamatta kun nukkuakin piti muutama tunti (puoli kolmen maissa yöllä kasasin kamat ja läksin kotiinpäin).
___
Tapio

Mikko Päivinen

 Jess! no nyt alko kihelmöimää. Vihdoinkin deepsky kuvauskausi alko. Hienosti näkyy lyyran sumu. :) Omat laitteet on vielä kunnostuksen alla, mutta toivottavasti pääsen pian säätämään niitä.
Odotan malttamattomana kun pääsen ekaa kertaa kokeilemaan RGB kuvausta.  ;)
Kaukoputki: NexStar 11" GPS.
Kamera: SBIG ST-2000XM
Seuranta: SBIG AO-7
Filtterit: L=Baader IR/UVcut RGB suotimet standardit SBIG.
Filtteripyörä: SBIG CFW-8A

Vesa Kankare

#2
Kävin itsekin ulkoiluttamassa kalustoa ensimmäistä kertaa tällä kaudella.  Vielä ei ole uusi putki tullut, joten kuvailin newtonilla, jonka polttoväli on kyllä pikkasen liikaa mun jalustalle. (Katkerana joutuu katselemaan herrojen TP ja Kehusmaa PEMPro käppyröitä...)

Anyway, tässä meikäläisen yritelmä:



Lisätietoja ja isompi versio Blogissa
Vesku
www.vkastronomy.com

PetriKe

Lainaus käyttäjältä: Vesku - 26.07.2006, 09:46:20
Kävin itsekin ulkoiluttamassa kalustoa ensimmäistä kertaa tällä kaudella.  Vielä ei ole uusi putki tullut, joten kuvailin newtonilla, jonka polttoväli on kyllä pikkasen liikaa mun jalustalle. (Katkerana joutuu katselemaan herrojen TP ja Kehusmaa PEMPro käppyröitä...)

:) Vesku, ei kannata olla katkera. Mitään ei ole vielä esittää. Hieno M57-kuva!
Selkeitä kelejä,

Petri Kehusmaa

Vesa Kankare

Lainaus käyttäjältä: petrike - 26.07.2006, 14:22:22
:) Vesku, ei kannata olla katkera.
Näh pilke silmäkulmassa positiivisella mielellä! Itse puntaroin tässä, että hypäiskö EQ-6 vai Vixen GP2 kelkkaan. Tosin kassavaje vähän hidastaa haaveita... ehkä joulupukki on suotuisa... Helpotusta on luvassa ensi viikolla kun pitäisi tulla optiikan päivitys, joka on vähän helpompi jalustalle 480mm polttovälillä.

Lainaus käyttäjältä: petrike - 26.07.2006, 14:22:22Mitään ei ole vielä esittää.
Luulen kyllä että ei ainakaan kalustosta jää kiinni ja tuskin kuvaajastakaan. Mielenkiinnolla odotellaan mitä syksy tuo näytille! Toivottavasti vaan riittää kelejä, että pääset kuvailemaan!


Lainaus käyttäjältä: petrike - 26.07.2006, 14:22:22
Hieno M57-kuva!
Kiitos!
Vesku
www.vkastronomy.com

einari

Lainaus käyttäjältä: Vesku - 26.07.2006, 14:31:28
Näh pilke silmäkulmassa positiivisella mielellä! Itse puntaroin tässä, että hypäiskö EQ-6 vai Vixen GP2 kelkkaan.

Vixenissa kai paremmat rattaat mutta huonompi kantokyky kuin EQ6:ssa (tosin saahan EQ6:een paremmatkin rattaat).
Mutta tosiaan hieno kuva Vesku ja hyvää tarinaa jalustan modaamisesta UMissa.

Mulla jää noi kuvat aina jotenkin liian tummiksi kun kotona muokkaan.
___
Tapio

Sami

Mainioita DS-kuvia alkaa kyllä olla. Taitaa suurin osa olla eteläisestä Suomesta, vai onko kukaan kuvannut Keski-Suomessa? Taustataivas Jyväskylän korkeuksilla ainakin näyttää turhan kirkkaalta.

Aika mukavaa minun mielestäni tämä high-end jalustojen rantautuminen Suomeen. Eivätpähän ole enää jenkit ainoita, jotka saavat nauttia niistä. Tämä voi toki olla liiallista yleistämistä, koska onhan niitä muuallakin tällä pallolla, vähemmän vaan Suomessa.  ;)

PetriKe

Lainaus käyttäjältä: Vesku - 26.07.2006, 14:31:28Luulen kyllä että ei ainakaan kalustosta jää kiinni ja tuskin kuvaajastakaan. Mielenkiinnolla odotellaan mitä syksy tuo näytille! Toivottavasti vaan riittää kelejä, että pääset kuvailemaan!

Älä muuta sano! Paljon olen käyttänyt nyt kesällä aikaa jalustaan tutustumiseen sekä säätämiseen. Nyt on päässyt jo tekemään suuntausharjoituksia sekä säätämään putkien ja johtojen kiinnityksiä. Kyllä odotukset on aika korkealla syksyn suhteen.
Selkeitä kelejä,

Petri Kehusmaa

Vesa Kankare

Lainaus käyttäjältä: Sami - 26.07.2006, 16:15:02
Taitaa suurin osa olla eteläisestä Suomesta, vai onko kukaan kuvannut Keski-Suomessa? Taustataivas Jyväskylän korkeuksilla ainakin näyttää turhan kirkkaalta.
Kyllä se taivas aika kirkas täälläkin oli. M57 on vaan niin kirkas ja suotimella siihen saa vielä karvan verran lisää kontrastia. Havaitsimme muuten M57:n visuaalisesti OIII:lla ihan köykäisesti 12" dobsonilla n. 2 viikkoa sitten.
Vesku
www.vkastronomy.com

Vesa Kankare

Tässäpä hieman tavoitetta M57:n kuvaajille Dean Rowelta:

http://deanrowe.net/images/m57_HaLRGB_deep_uncropped.jpg

Kumma miten se 14h+ valotus tuo yksityiskohtia esiin...  ::)
Vesku
www.vkastronomy.com

PetriKe

Menee näiden yli 10-tuntisten valokuvien myötä mielikuvat kohteista uusiksi  :(
Selkeitä kelejä,

Petri Kehusmaa

PetriKe

#11
Nappasin viime yönä kuvan säätötouhujen päätteeksi M57:sta. RGB:t jäi ottamatta, kun PC ja kamera eivät suostuneet kommunikoimaan ja aamukin alkoi tulla vastaan  :-\

Kuva 9 x 30 sek, unguided, ei flättejä, ei darkkeja. Niin, on muuten Optecin 0.5x filed flattenerin ensivalo! Tuntuuu toimivan suht hyvin niinkuin on luvattukin. Komavirhettä ei pahasti synny kuva-alan reunoille  :) Kuvan koko n. 22 x 15 kaariminuuttia.

Edit: Tarkennus ei ole tässä kuvassa kohdallaan.

Selkeitä kelejä,

Petri Kehusmaa

Mikko Päivinen

Hieno aloitus kaudelle Petrike. Mikä on lyyran sumun oikea väritys eli onko se sinertävänpunainen vai kuuluisiko sen olla vihertävänpunainen. Onhan tietysti vielä hublle teleskoopin ottama kellertävän-vihertävänpunainenkin, mutta mikä on lähimpänä totuutta ajatellen ihmisen silmää. Olisi mukava nähdä jokin harrastajan ottama "oikean värinen" versio vai onko tuo Einarin otos se oikea? ???
Kaukoputki: NexStar 11" GPS.
Kamera: SBIG ST-2000XM
Seuranta: SBIG AO-7
Filtterit: L=Baader IR/UVcut RGB suotimet standardit SBIG.
Filtteripyörä: SBIG CFW-8A

einari

Enpä tiedä mikä on 'oikea' väritys. Robert Gendlerillä ja Stefan Seipilla näkyi olevan ehkä enemmän vihreään päin kallellaan olevat versiot.
Hubblen kuvasta sanotaan että värit on suunnilleen oikeat (mutta on kuitenkin käytetty kapeakaistaisia suodattimia He II, OIII, ja N II)
http://www.seds.org/messier/more/m057_h2.html

Otin kuitenkin viime yönä paremman version M57:sta (pilvet taas haittasi etten vieläkään päässyt ottamaan M27:sta kelvollista kuvaa):

8x15s, C8/f6.3, StarShoot
___
Tapio

[albiino]

Nättejä kuvia on!
M57 on myös visuaalisesti oiken kaunista katseltavaa, suosittelen! :)
11.8 bongasin itsekin tämän ja avasin siinä samalla tämän syksyn deep-sky kauden :P