EQ-6 GOTO jalustan ohjaus Mac OS X koneelta ilman käsiohjainta

Aloittaja Mika Luostarinen, 29.10.2008, 21:57:39

« edellinen - seuraava »

Mika Luostarinen

Terve kaikki,

Olen parhaillaan kirjoittamassa Mac OS X ohjelmaa jolla voi ohjata EQ-6 GOTO jalustaa suoraan ilman käsiohjainta.

Tälläinen ohjelma on jo olemassa Windows-käyttöjärjestelmälle (EQMOD) mutta vastaavaa ei ole vielä tehty Macille. Koska en jaksa enää odottaa että joku kirjoittaisi tälläisen softan Macille niinpä päätin tehdä sen itse. Työ etenee hitaasti sen takia että  jalustan tekijä (Skywatcher/Synta) ei ole julkistanut protokollaa jota jalusta ymmärtää.

Pitkällisen ihmettelyn jälkeen olen saanut aika monet perustoiminnot kuitenkin toimimaan ja mm jalustan kääntäminen kaikkiin suuntiin (myös eri nopeuksilla) ja seurannan asetus päälle/pois ilman käsikapulaa onkin jo mahdollista. Itse GOTO-toiminto ei vielä tosin toimi eikä ohjelmaa ole vielä integroitu toimimaan yhteistyössä tähtikarttaohjelman kanssa (sekin siis itse kirjoitettu). Poikkeuksellisesti en julkaise tätä keskeneräistä työtä ennenkuin se on riittävän valmis.

Tiedotan tästä projektista  täällä koska minua kiinnostaa tietää löytyykö harrastajia jotka haluaisivat käyttää Macciä EQ-6 jalustan kanssa? 


-Mika Luostarinen



Hanu

Hienoa, Macceja onkin jo talossa, taitaa laittaa em jalustan ostoslistalle. :D kiipaptögudvöörk,

J.Tuukkanen

Mielenkiintoista, minäkö luulin että EquinoX 6 ohjelmalla pystyy ohjailemaan kaikkia mahdollisia jalusta konstruktioita.

Jari Tuukkanen

Mika Luostarinen

Lainaus käyttäjältä: J.Tuukkanen - 30.10.2008, 10:37:11
Mielenkiintoista, minäkö luulin että EquinoX 6 ohjelmalla pystyy ohjailemaan kaikkia mahdollisia jalusta konstruktioita.


EquinoX 6 ohjelmalla voi ohjata useimpia jalustoja mutta ei suoraan (siis sivuuttaen käsiohjaimen) EQ-6 jalustaa.

Kun jalustaa ohjataan suoraan ohi käsiohjaimen niin tällöin keskustellaan suoraan jalustan mikrokontrollerin ja sen CPU:n sisään upotetun pienen ohjelman kanssa.
Kommunikointi tapahtuu RS-232 portin kautta. Protokollana on melko yksinkertainen tavupohjainen protokolla mutta siitä ei tosiaan ole olemassa dokumenttia. Protokollan selvittäminen on vaikeata muttei mahdotonta. Luulen että olen noin puolessa välissä tässä selvitystyössä.

Jos joku ihmettelee miksi käsiohjain halutaan sivuuttaa (=heittää roskiin) niin syy on se että se on a) hyvin buginen eli käsiohjaimessa on massiivinen määrä ohjelmistovirheitä joka tekee jalustan käytöstä toisinaan lähes mahdottoman b) siinä ei ole toimintoja jotka ovat kriittisiä GOTO-jalustan hallintaa ajatellen (esim. pakollinen SYNC-toiminto puuttuu) c) käsiohjaimen ohjelmiston tekijä ei näytä olevan kovin motivoitunut korjaamaan ja täydentämään ohjelmistoa d) jalustaa ei voi etäkäyttää internetin läpi jos kyseinen kapula on mukana kuvioissa.

Samoista syistä  Windows puolella aikoinaan kehitettiin tuo EQMOD (eqcntrl.dll) ohjelma. Kyseisen ohjelman tekijä ei halua avata DLL:n lähdekoodia (en tiedä miksi) joten tehdään nyt sitten tuplasti sama työ eli EQ-6 protokollan avaaminen (ja tämähän ei siis ole sama protokolla josta kerrotaan EQ-6 jalustan ohjekirjassa).


-Mika Luostarinen

Mika Luostarinen

Tahan jatkoa. Nut on jalustan ohjaus integroitu tahtikarttaohjelmaan. Kaikki muu on tehty paitsi goto ja spiraalihaku. Naissa vierahtaa kylla tuokio.

Kirjoitin taman iPod touch laitteelta. Hyvin toimii.

- Mika

 

Mika Luostarinen

#5
Lainaus käyttäjältä: Mika Luostarinen - 02.11.2008, 23:20:16
Tahan jatkoa. Nut on jalustan ohjaus integroitu tahtikarttaohjelmaan. Kaikki muu on tehty paitsi goto ja spiraalihaku. Naissa vierahtaa kylla tuokio.
 

Tässä on ensimmäinen jotenkuten julkaisukelpoinen screenshot.



Kuvaa on hieman kutistettu (tarkkuutta menetetty). Kuvassa pieni sininen suorakaide esittää CCD-kameran sijaintia kartalla (eli siihen mihin putki osoittaa). Kolme sisäkkäistä harmaata ympyrää kuvan keskellä symboloivat eri kokoisia näkökenttiä (uloin 5, keskimmäinen 1 aste ja sisin muistaakseni 20 kaariminuuttia).

Taivaan alue on Hyadien ja Pleiadien aluetta. Kuvaan on merkitty myös joitakin muuttujia sinisillä rinkuloilla). Rajamagnitudi oli n 8 magnitudia. Ohjelma sisältää YBS, Tycho-2 ja uusimman GCVS kataloogin (joulukuu 2007).

Olen lisäämässä myös NSV kataloogin ja useita deep sky katalogeja. Tästä huolimatta softan painopiste on muuttujahavaitsemisessa eikä tästä tehdä yleiskäyttöistä tähtikarttaohjelmaa.

EQ-6 jalustan ohjaamisesta tosiaan puuttuu aikaisemmin mainittu spiraalihaku ja  GOTO-toiminto.

Onnettoman käsiohjaimen sivuuttaminen ja jalustan ohjaaminen 100% suoraan tietokoneelta tekee EQ-6 jalustasta täysin etäohjattavan.  Tämä tarkoittaa, että tätä suhteellisesti ottaen erittäin halpaa n. 1000 euron jalustaa voisi siis käyttää myös Internetistä käsin vaikka maapallon toiselta puolelta.


Mika Luostarinen

Lainaus käyttäjältä: Mika Luostarinen - 08.11.2008, 10:25:02

EQ-6 jalustan ohjaamisesta tosiaan puuttuu aikaisemmin mainittu spiraalihaku ja  GOTO-toiminto.


Nyt olen toteuttanut myös GOTO-toiminnon. Spiraalihakua ei ole vielä tehty. Seuraavaksi lisään useita tähtiluetteloita.

Sisätiloissa tehdyissä testeissä systeemi toimii hyvin. Pitäisi saada muutama tähtikirkas yö niin pääsisin kokeilemaan systeemiä oikeissa olosuhteissa.


T.
-Mika Luostarinen

Mika Luostarinen


Tähän vähän jatkoa. Avasin tälle VOBSER ohjelmalle pienen blogin.

Se löytyy täältä:

http://www.semiregular.com/info/Blogs/MikaLuostarinen/Software

Projektin edistyessä päivitän tuonne tietoja.

-Mika Luostarinen

Mika Luostarinen


Toissa iltana kokeilin systeemiä tähtitaivaan alla ja hyvin toimi.

GOTOn tarkkuus yllätti. Hyppäsin nimittäin OO AQL muuttujasta IP PEG muuttujaan ja kohde oli CCD-kameran !!! näkökentässä (n. 20 kaariminuuttia halkaisija) heti ekalla hypyllä. WOW ! Ja tästä voi vielä parantaa tarkkuutta.

Napasuuntaus oli myös hyvin kohdalla.

-M

jaava

Aika varoivaiset kiihdytykset ja hidastukset pitää olla, muuten stepperit "luistaa".

Olen testaillyt köyhän miehen menetelmää saada paikkataisinkytkentä PC:lle, mutta tulokset on vielä keskeneräisiä kun muut hommat painaa päälle. SElvää on kuitenkin, että absoluuttisella menetelmällä mitattuna lisäyksestä tulee kallis ja hankala asentaa. Inkrementtianturilla, jolle havaintosession aluksi on kerrottava missä se on, saattaisi olla mahdollisuuksien rajoissa asentaa SW:n SYNSCAN-jalustoihin.

JV
If no Higgs particle exists, we have a revolution in our hands.

Alfa_UMi

Macin käyttäjänä on ilahduttavaa kuulla, että tälläistäkin softaa kehitellään  :smiley:. Moni erikoinen ohjelma kun on usein kiven alla.
12x50 kiikari
20X30 monokiikari