Tähdenlentoko?

Aloittaja StarSol, 20.10.2008, 13:15:55

« edellinen - seuraava »

StarSol

Moi!

Olen ensikertalainen täällä, mutta tuossa aamulla tuli nähtyä mielenkiintoinen havainto, joten ajattelin kysellä hieman mitäköhän tarkalleen näin.

Salossa tänään (20.10.2008) n. kello 06.05 olin hieman ulkoilemassa koiran kanssa kun vilkaisin yötaivaalle eteläänpäin.
Näin kirkkaan juovan tulevan alaspäin (n. 30 asteen kulmassa maahan nähden) joka hajosi pieniin kirkkaisiin pisteisiin. Nämä pisteet häipyivät suht.nopeasti. Juova oli erittäin kirkas, tämän takia katseeni siihen heti kohdistui.
tapahtuma kesti varmaan 1-2 sekunnin välissä. Juova tuli  lännen suunnasta.
Jotenkin tuo tuntui tähdenlennolta, mutta jäi ihmetyttämään se että olin n. 20 metrin päässä rivitalon seinästä ja valoilmiö tapahtui katselukohdasta näyttäen n. 10 metriä yli talon katon. (haen tässä katselukulmaa en varsinaista etäisyyttä valoilmiöön). Etäisyyttä en osaa sanoa, mutta ainakin vaikutti olevan Salon yläpuolella.

Kysymys oikeastaan on että oliko tuo tähdenlento vai mikä se oli?

T: StarSol

Kaizu

Kuullostaa tulipallolta. Etäisyyksistä sen verran että syttymiskorkeus on siinä 100km:n tietämillä (+/-30%) eli jos ilmiö alkoi 30 astetta horisontin yläpuolella on etäisyyttä siihen n.200km.
Minun tulipallokamerassa sitä ei näkynyt koska Järvenpäässä oli umpipilvistä.

Kaizu
Kai Forssen

Esko Lyytinen

Kyseessä oli aika huomattavakin (meteori-) tulipallo. On hyvinkin voinut olla meteoriitin pudottaja, mutta näillä näkymin todennäköisimmin mereen,  Suomenlahteen. Mutta havaintojen epätarkkuksien puitteissa voi hyvinkin olla mennyt Viroon mantereelle tai Hankoniemen seutukaan ei ole mahdoton.
Ursaan on tullut puolisen tusinaa visuaalihavaintoa. Se ei valitettavasti näkynyt yhdessäkään tulipallokamerassa. Tai jos jollain on vielä kuvaa, jossa näkyisi niin tietoa, please.

Ehdotan että menet tarkalleen havaintopaikalle ja muistelet näennäisen reitin mahdollisimman tarkkaan rivitalon seinään ym nähden. Sitten tavalla tai toisella mittaat tai arvioit suunnat (alku ja loppu ja/tai jokin välipistekin olisi hyvä, erityisesti jos sattuu olemaan muita tarkemmin mitattavissa ympäristön peruteella) ja korkeuskulmat.
Jos käytät kompassia niin anna korjaamattomat suunnat ja kerro että on kompassisuuntia.
Voit täyttää Ursan tulipallolomakkeen ja/tai lähettää minulle suoraan (sähköpostiosoite löytyy astronetin käyttäjätiedoista) ja/tai laittaa tänne Astronettiin.

Olin tässä juuri käsittelemässä havaintoja kyseisestä ja sitten tulin tänne katomaan olisiko ehkä lisähavaintoa ja niin olikin :) Valitettevasti kaikki ovat aika lailla samoilta suunnilta tulpalloon nähden, niin tämäkin, mutta ehkä sat mittaamalla muita tarkempaa ;)
Pääsääntöisesti (mutta ei aina)  raportoidut ovat varsinaisen epätarkkoja ja usein esimerkiksi liikkuvasta autosta tehtyjä.

Referenssinä voit käyttää kuutakin (silloista "paikkaa" taivaalla), joka äkkiseltään Ursan tähtikartasta katsoen oli tuolloin jokseenkin etelässä liki 60 asteen korkeudella.

Esko