Valaistu hiusristikko- okulaari

Aloittaja TuRe, 11.10.2008, 09:29:36

« edellinen - seuraava »

TuRe

Monelle lienee jo tuttu, mutta ei kaikille.
12,5 mm valaistu, kaksoishiusristikko- okulaari on aivan mainio apuväline, kun haluat esim. tarkan
Drift Align- suuntauksen. Ristikon valoa voi säätää tilanten mukaan, eikä ristikko peitä häiritsevästi tähtiä.
Tähden voit sijoittaa ristikon viivojen väliin, jossa näkee tarkasti sen vaellukset. Lisäksi okulaarissa on säätörengas silmän näkökykyä varten. Okulaari on hyvä myös esim. etsimen ja putken kohdistamisessa.
Tuomo Repo

astro_juhis84

Minulla on hiukan toisenlainen valaistu hiusristikko-okulaari. Se koostuu 9x50 mm etsimen okulaarista ja 2x Barlow linssistä. Nämä on vielä runsaalla teippikerroksella yhdistetty toisiinsa. Tästä saa valaistun kun kirkkaalla taskulampulla osoittaa kohti pääpeiliä. On varsin toimiva viritelmä.

Ture, minkälainen virtalähde on tuossa sinun käyttämässäsi okulaarissa?
EQ3 SkyScan jalusta, modattu Canon 550D
Sky-Watcher Evostar 80ED DS-Pro, Atik 314e mono ccd-kamera
https://www.instagram.com/astro_juhis84/
https://www.tiktok.com/@pyro_juhis84

TuRe

Minäkin olen rakennellut vaikka minkälaisia ristikko-okulaareja, mutta ne ovat olleet tähän tehdastekoiseen nähden todella vaatimattomia ja ristikon saanti keskelle on kovin työlästä.
Avasin juuri valaisimen ja sisällä on kolme nappiparistoa. Eilen se oli eka kertaa käytössä ja on todella hyvä. Paljon turhempaankin olen rahojani haaskannut tässä harrastuksessa. Lisäksi 12,5 mm antaa tuntuvan suurennuksen työskentelyyn.
Tuomo Repo

Timo Kuhmonen

Minulla on käytössä Antares:in valmistama ristikko-okulaari, polttoväliltään 10mm. Okulaarin kyljessä on kierteitetty reikä, johon nappiparistoilla toimiva "valoyksikkö" kiinnitetään. Valona on punainen ledi, jonka kirkkautta saa säädettyä.

Ristikot okulaarissa on erillisellä ohuella lasilevyllä. Lasilevy ei ole täysin oikein keskitetty, mutta drift alignia se ei haittaa.

Antares okulaarin ristikon tarkennusmekanismi toimii oikein, kunhan lämpötila on plussan puolella. Pakkasella tulee ongelmia. Kun on tarpeeksi kylmää, esim -10C tai alle, tarkennusmekanismi jumiutuu lähes täysin.