EOS + Konusmotor 130/1000

Aloittaja VilleV, 09.10.2008, 22:17:45

« edellinen - seuraava »

VilleV

Moikka vain kaikille!

Olen tosi kiinnostunut astrokuvauksesta mutta minulla ei ole vielä minkään näköistä teleskooppia. EOS 40D kuitenkin löytyy, ja sillä olen kuvaillut tähtiä tähän asti.

Onko kellään kokemusta Konusmotor 130/1000 teleskoopista (http://villenkello.fi/shop/kauppa2/products.php?&action=show&id=3330&show=all) ja erityisesti siitä miten hyvin tai huonosti se pelaa yhteen järkkärin kanssa? Voisin kuvitella että noin edullisessa putkessa on varmasti parantamisen varaa seurannan tarkkuudessa ynnä muussa. Eniten minua kiinnostaisi kuvata Messier-kohteita ja mahdollisesti planeettoja, mutta olen käsittänyt että järkkäri ei ole siihen paras työkalu.

Jos em. putki on ihan susi, mitä vaihtoehtoja suosittelisitte? Budjetti on tosin melko tiukilla (max 350 €) joten ei sillä varmaan ihmeitä vielä saa...

-Ville

poksu

Mainitsemaasi budjettiin mahtuisi tuon hintaisen kaukoputken lisäksi vaikkapa web-kamera planeettakuvaukseen.
Webcam vaatii tosin kaverikseen tietokoneen.
Jopa modaamattomalla web-kameralla (esim. Philips SPC900NC) saadaan kohtuullista jälkeä planeettakuvauksessa, kunhan oppii läppärin, kameran ja kaukoputken välisen
yhteispelin ja toisaalta hieman kuvankäsittelyä ainakin kuvien pinoamisen tasolla. 
Kokeneemmat voinevat kommentoida linkissä mainitun kaukoputken tasoa...

poksu

VilleV

Lainaus käyttäjältä: poksu - 10.10.2008, 12:06:12
Mainitsemaasi budjettiin mahtuisi tuon hintaisen kaukoputken lisäksi vaikkapa web-kamera planeettakuvaukseen.
Webcam vaatii tosin kaverikseen tietokoneen.
Jopa modaamattomalla web-kameralla (esim. Philips SPC900NC) saadaan kohtuullista jälkeä planeettakuvauksessa, kunhan oppii läppärin, kameran ja kaukoputken välisen
yhteispelin ja toisaalta hieman kuvankäsittelyä ainakin kuvien pinoamisen tasolla. 
Kokeneemmat voinevat kommentoida linkissä mainitun kaukoputken tasoa...

poksu

Tietokoneita löytyy ja samoin kokemusta kuvankäsittelystä :) Voisi ihan harkita sitä webcamia kyllä.. Mutta eniten kiinnostaa tosiaan syvän taivaan kohteet.

einari

Mainitsemallasi Konusmotorilla ei ole oikein toivoa syvän taivaan kohteiden kuvaamiseen ainakaan putken läpi kuvattuna.
Siihen siinä on liian pitkä polttoväli ja tarkoitukseen sopimaton jalusta/seuranta.
Jos kuitenkin päädyt tuohon tai vastaavan luokan kapistukseen niin voisit kokeilla liittää nykyisen kamerasi putken reppuselkään ja kuvailla ihan kameran oman optiikan läpi.
Sillä tavalla saat kokemusta kuvaamisesta ja kuvankäsittelystä.
___
Tapio

Meade-mad

Tuolla putkella kuvaamisen voi unohtaa oikeastaan kokonaan. Se on todellisuudessa suunnilleen 500mm objektiivilla ja kiinteällä barlowin tapaisella lasinpalalla varustettu laite. Se ei sovellu hyvin oikein mininkään aktiivikäyttöön.

Harkitse jotain muuta vaihtoehtoa.

jk
Sima (engl. mead) on käyttämällä valmistettava miedohko alkoholi- ja virvoitusjuoma, joka tehdään hunajasta, vedestä ja käytetään hiivalla (Wikipedia).

Terveisin  J armo   Kem pas