Mielenkiintoiset ds kohteet

Aloittaja white velho, 09.10.2008, 20:15:47

« edellinen - seuraava »

white velho

En ole viellä erityisen kokenut ds tarkkailija. Siksi kysynkin, mitä kohteita suosittelette katseltavaksi 8" celestron nexstarilla (katso kuva vasemmalla). Sydän nousi melken kurkkuun, kun katselin ensimmäisen kerran lyyran rengassumua m57. Voisitteko ehdottaa jotain mielenkiintoisia kohteiteita tämänkokoselle kaukoputkelle. Kohteiden ei tarvitse olla välttämättä erityisen kirkkaita, mutta sellaisia, joitä näkee tämänkokoisella laitteella. Olen aikaisemmin katsellot pääasiassa kirkkaimpia kohteiteita, mutta nyt on alkanut syvätaivas kiinnostamaan enemmän. Havaintopaikkani on kyllä kohtalaisen pimeä maaseudulla, joten valosaasteesta ei ole paljoa haittaa kin laitta viellä uhc suodattimen.

Contrast-Booster

Hienoja ovat myös herkuleen M13 ja varsinkin cassiopeian ngc869. Ja kannattaa kokeilla muitakin kohteita.
7x50 kiikarit
Skywatcher Skyliner 200/1200
Canon Powershot A70

Nebula

M81 ja M82 ovat hienoja galakseja Isossa karhussa. Galaksi M102 Lohikäärmeen tähtikuviossa näkyy omassa 20 senttisessä newtonissani melko himmeänä, mutta on siitä syystä mielenkiintoinen, että se on sijoittunut meille päin sivuttain ja näkyy siitä syystä neulamaisena...   Ja myös Härän Rapusumu, M1 :)
Jesper Rissanen

white velho

Lainaus käyttäjältä: TMKK - 09.10.2008, 20:23:43
Andromedan galaksi M31, Orionin sumu M42, Nostopaino (dumbbell M27), Plejadit M45, sun muut. Kirkkaita ovat, etenkin Andromedan galaksi ja Orionin sumu ja plejadit. On niitä kohteita tietysti muitakin, mutta noita olen pääosin katsellut DS-kohteiden puolelta. Kolmion galaksikin voisi olla. Putkessani on kuitenkin vain vähän enemmän senttejä, mitä sinulla on tuumia.

Andromeda on jo kunnon jötikkä ja helppo löytääkin, minä ainakin olen aika kokematon ja löydän sen helposti. Plejadit ovat kaikkein helpoin löytää DS-kohteista, mutta ei siinä sumua taida putkella nähdä paljoakaan, minä en ainakaan ole nähnyt.

Kannattaa muuten katsoa Stellariumista (jos sinulla se on), sieltä näkee kohteiden magnitudit sun muut.


Joo, minä oon tosi huono (laiska) laittamaan lauseet "oikeaan" järjestykseen..  :-[

Kyllä mä oon noita kaikkia jo havainnut ja täytyy sanoo että su kannattais kokeilla m 57, lyyran rengassumua. Löydät sen suurin piirtein kahen lyyran alimman tähden välistä. Pitäis näkyä sunki putkella, vaikka voin kyllä olla väärässäkin, ja varsinki tähän aikaan vuodesta!

white velho

Lainaus käyttäjältä: Contrast-Booster - 09.10.2008, 20:54:40
Hienoja ovat myös herkuleen M13 ja varsinkin cassiopeian ngc869. Ja kannattaa kokeilla muitakin kohteita.

Noiki kohteet on tullu tutuiks jo, mutta kiitos silti vinkistä.

Timpe

Lainaus käyttäjältä: white velho - 11.10.2008, 14:27:34
Noiki kohteet on tullu tutuiks jo, mutta kiitos silti vinkistä.

Katsele sitten nämä "klassikot" läpi:
http://www.ursa.fi/ursa/tuotteet/kirjakauppa/index.php4?TOIMINTO_1=nayta_tuotteet&TUOTE=38 (Messierin kohteet - Ohjeet taivaan kauneimpien tähtijoukkojen, sumujen ja galaksien löytämiseksi)  :)
- Timo Inkinen

white velho

Lainaus käyttäjältä: Timpe - 11.10.2008, 23:06:37
Katsele sitten nämä "klassikot" läpi:
http://www.ursa.fi/ursa/tuotteet/kirjakauppa/index.php4?TOIMINTO_1=nayta_tuotteet&TUOTE=38 (Messierin kohteet - Ohjeet taivaan kauneimpien tähtijoukkojen, sumujen ja galaksien löytämiseksi)  :)


Itse asiassa on kyllä ollut suunnitelmissa ostaa tuo kirja. Ainakin katseltavaa riittäisi.  :D Saatan olla suuruudenhullu, mutta onkohan kukaan tehnyt samanlaista kirjaa ngc-kohteista. Ei ainakaan kohteet lopu kesken. Oli mite oli, niin näillä pitäisi pärjätä. (Ainakin alkuunsa)

Lauri Uusitalo

Aika mielenkiintoinen on James Mearan toimittama Caldwellin kohteista kertova kirja, The Caldwell Objects. Kyseessahan on kohteet jotka eivat ole Messierin luettelossa ja jotka Patrick (Caldwell) Moore on katsonut huomion arvoisiksi. Jokaisesta kohteesta on etsintakartta ja pitkat jupinat. Kohteita on molemmilta pallonpuoliskoilta mutta mielestani riittavasti ainakin alkuun. Meara on toimittanut myos muita DS Companion kirjoja jotka voivat auttaa mielenkiintoisten kohteiden etsinnassa.
Kaukoputket: 25cm F5.6 Newton, SW 80ED, Lidl 70/700
Kiikarit: TS 25x80, Olympus 15x50

Never

Kaikki ds-kohteethan ovat tietysti mielenkiintoisia ainakin omalla tavallaan  ;)

DS-jaoston sivuilta löytyy vielä keskeneräinen pieni kohdelista visuaalihavaitsijoille sekä valokuvaajille. Tarjolla on paljon hyviä kohteita.

http://www.ursa.fi/ds/uudet/kohteita.htm

Täältä löytyy, yllättäen vielä luuranko-versio (omasta mielestäni) pohjoisen taivaan parhaista avonaisista tähtijoukoista ja asterismeista.

http://www.kolumbus.fi/jaakko.saloranta/Deepsky/Best_clusters.html

/Jake

Marko.J

Lainaus käyttäjältä: white velho - 11.10.2008, 14:25:48
Kyllä mä oon noita kaikkia jo havainnut ja täytyy sanoo että su kannattais kokeilla m 57, lyyran rengassumua. Löydät sen suurin piirtein kahen lyyran alimman tähden välistä. Pitäis näkyä sunki putkella, vaikka voin kyllä olla väärässäkin, ja varsinki tähän aikaan vuodesta!

Kokeile vaikka seuraavaksi Joutsenen Harsosumua visuaaliseti seuraavan kerran, kun on hyvä keli. Itse olen saanut sen (siis tuon osan, joka näkyy kirkkaan tähden lähettyvillä...) juuri ja juuri esiin 8 tuuman f5 Newtonilla, vaikka melko heikkona näkyikin. Okulaarina oli Baader Hyperion 17 mm, UHC auttaa myös, samoin syrjäsilmällä katsominen. Ison Karhun Pöllösumu M 97 on minusta myös mielenkiintoinen, vaikka aika himmeä sekin eikä tällä hetkellä aivan parhaassa asemassa.

M57 näkyy jo aika pienellä putkella, 80 mm linssiputkellakin olen sitä katsellut.
Marko Järvinen
"Jos ei nippusiteillä ja jeesusteipillä tule kuntoon, niin sitten se on oikeasti rikki."
http://markonastroblogi.blogspot.fi

Pekka Moisio

Harsosumun pitäisi näkyä hyvin 8" putkella jos on UHC tai O-III filtteri käytössä. Itse katselin 130mm putkella O-III:n läpi harsosumun itäistä ja läntistä osaa ja ne näkyivät ilman yksityiskohtia, mutta näkyivät silti ja helposti vielä. Ehdottomasti mielenkiintoinen kohde ja katsomisen arvoinen.

Galaksit on myös hienoja. Vaatii yleensä pimeetä ja paljon pimeetä. ngc 7331, ngc 891 ja M81, M81, M108, M.... Messierit on kaikki komeita.

Planetaariset on mun mielestä kiehtovia, vaatii yleensä isoa suurennusta. Tsekkaappas M27, M57, M76, M97, ngc 6210, ngc 6543, ngc 6826, ngc 7009, ngc 2392, ngc 7662, ngc 6905 kaikki hienoja mun mielestä ja näkyy komeesti 8" putkella :) näissä O-III ja UHC filtteri auttaa

white velho

Lainaus käyttäjältä: Pekka Moisio - 15.10.2008, 11:03:59
Harsosumun pitäisi näkyä hyvin 8" putkella jos on UHC tai O-III filtteri käytössä. Itse katselin 130mm putkella O-III:n läpi harsosumun itäistä ja läntistä osaa ja ne näkyivät ilman yksityiskohtia, mutta näkyivät silti ja helposti vielä. Ehdottomasti mielenkiintoinen kohde ja katsomisen arvoinen.

Galaksit on myös hienoja. Vaatii yleensä pimeetä ja paljon pimeetä. ngc 7331, ngc 891 ja M81, M81, M108, M.... Messierit on kaikki komeita.

Planetaariset on mun mielestä kiehtovia, vaatii yleensä isoa suurennusta. Tsekkaappas M27, M57, M76, M97, ngc 6210, ngc 6543, ngc 6826, ngc 7009, ngc 2392, ngc 7662, ngc 6905 kaikki hienoja mun mielestä ja näkyy komeesti 8" putkella :) näissä O-III ja UHC filtteri auttaa

Pitääki heti kokeilla tätä pöllösumua, kun tulee kuuton ja kirkas keli, tuli juuri ostettua uhc niiin pitäis ainaki näkyä.

white velho

Lainaus käyttäjältä: Pekka Moisio - 15.10.2008, 11:03:59
Harsosumun pitäisi näkyä hyvin 8" putkella jos on UHC tai O-III filtteri käytössä. Itse katselin 130mm putkella O-III:n läpi harsosumun itäistä ja läntistä osaa ja ne näkyivät ilman yksityiskohtia, mutta näkyivät silti ja helposti vielä. Ehdottomasti mielenkiintoinen kohde ja katsomisen arvoinen.

Galaksit on myös hienoja. Vaatii yleensä pimeetä ja paljon pimeetä. ngc 7331, ngc 891 ja M81, M81, M108, M.... Messierit on kaikki komeita.

Planetaariset on mun mielestä kiehtovia, vaatii yleensä isoa suurennusta. Tsekkaappas M27, M57, M76, M97, ngc 6210, ngc 6543, ngc 6826, ngc 7009, ngc 2392, ngc 7662, ngc 6905 kaikki hienoja mun mielestä ja näkyy komeesti 8" putkella :) näissä O-III ja UHC filtteri auttaa

Varmaan kaikki mielenkiintoisia, pitääkin heti kokeilla, kun on selkeä taivas ja kuu ei häiritse. Katselupaikkani on kyllä aika lähellä katuvaloja, mutta onneksi ne jäävät sopivasti rakennusten taakse.

Marko.J

Lainaus käyttäjältä: white velho - 16.10.2008, 18:52:14
Pitääki heti kokeilla tätä pöllösumua, kun tulee kuuton ja kirkas keli, tuli juuri ostettua uhc niiin pitäis ainaki näkyä.

M 97 näkyy kyllä 8-tuumaisella ilman filtteriäkin kuten myös Harsosumu. Katseliin pöllösumua viime kevättalvena ilman suodattimia eikä keli ollut paras mahdollinen,mutta kyllä se sieltä löytyi:

http://foorumi.avaruus.fi/index.php?topic=833.0

Tosin molemmat näkyy UHC:n kanssa paremmin. Viime talvena minulla ei vielä ollut filttereitä, mutta molemmat sai silti näkyviin. Planetaariset kohteina ovat minustakin kiinnostavia.
Marko Järvinen
"Jos ei nippusiteillä ja jeesusteipillä tule kuntoon, niin sitten se on oikeasti rikki."
http://markonastroblogi.blogspot.fi

white velho

Lainaus käyttäjältä: Marko.J - 17.10.2008, 09:56:53
M 97 näkyy kyllä 8-tuumaisella ilman filtteriäkin kuten myös Harsosumu. Katseliin pöllösumua viime kevättalvena ilman suodattimia eikä keli ollut paras mahdollinen,mutta kyllä se sieltä löytyi:

http://foorumi.avaruus.fi/index.php?topic=833.0

Tosin molemmat näkyy UHC:n kanssa paremmin. Viime talvena minulla ei vielä ollut filttereitä, mutta molemmat sai silti näkyviin. Planetaariset kohteina ovat minustakin kiinnostavia.

No nyt on pllösumukin nähty :cheesy:. Vaikka utua olikin ilmassa, niin luulen, että pystyin erottamaan pöllön "silmät". Uhc auttoi näkymistä paljon suodattamalla osan valosaasteesta pois. Ei havaintopaikka ihan valossakaan ole, mutta katulamput heijastuivat rakennuksen takaa ikävästi. Samalla tuli havaittua eräs galaksi muistaakseni messierin luettelossa oli kyseiselle galaksille annettu numero 108. Korjatkaa, jos olen väärässä. Tuosta kahteesta erottuivatkin pölyjuovat heikosti osaksi varmaan udun takia. Olisi kiva tietää mikä on noiden kahden kohteen etäisyys, niin saisi jotain kuvaa näkökentän laajuudesta. Suurennus oli n.50-kertainen. Olisi muuten kiva tietää mikäkokoisilla välineilla on nähty pöllösumun keskustähti. Messierin luettelo-kirjassa sanotaan että se saattaisi näkyä jo 20cm kaukoputkella ja olisi magnitudia 14. Itse en onnistunut sitä näkemään.