Suosituksia GO - TO jalustan valintaan

Aloittaja zenith, 08.10.2008, 00:15:54

« edellinen - seuraava »

zenith

Olen hakenut tietoja eri ekvatoriaalisista go-to ominaisuuksilla varustetuista jalustoista, mutta oikein täsmällistä tietoa en ole tarpeisiini tältä foorumilta löytänyt. Tiedonhakuani haittaa merkittävästi huono englanninkielen osaamiseeni. Niinpä pyydän nyt teidän apuanne tehdessä ostopäätöstä. Olen jonkin verran käyttänyt Meaden Go - To haarukkaa

Jalustaa tulen liikuttamaan satunnaisesti takapihaltani maaseudun valosaasteettomalle alueelle. Painon takia jalustan liikuttaminen ei ole ongelma. Molemmissa havaintopaikossani on saatavana 220 V sähköä ja satunnaisesti muualla havannoidessani on auton sätkänsytyttimestä mahdollisuus saada 12 V (autosta matkaa putkelle 10 - 15m). Valokuvaamista en harrasta, mutta eihän sitä kuitenkaan koskaan tiedä.....? Tähän astiset kuvaamiset ovat olleet digipokkarilla aurinkokunnan kohteita. DS-kohteita olen kuvannut vain kokeilumielessä, mutta ensimmäinen esteeni valokuvaukselle on osaamattomuuteni kuvankäsittelyssä. Valokuvaamiselle en hankintavaiheessa kuitenkaan kiinnitä erityisen suurta huomiota. Nyt jalustaan tulee 5" maksutov, mutta sekin tulee muuttumaan hieman painavammaksi putken muututtua linssituubiksi. Hintaluokka jossa jalustaa etsin on noin 600 - 800 euroa. Jalusta tulee olemaan suhteellisen aktiivisessa käytössä havaintosään vaan salliessa. Alle - 15 pakkasasteessa en tee juurikaan havaintoja.  Nykyinen useita vuosia palvellut jalustani on mallia EQ 3 -2, seurantamoottorilla varustettuna.

Muutamia jalustoja olen muistilapulle merkinnyt etsimässäni hintaluokassa kotimaisilta myyjiltä (Ville ja Ylva)

- HEQ 5 Pro SynScan GoTo
- EQ 5 SynScan Goto
- Celestron CG-5 GT GoTo
- Mitähän muita vaihtoehtoja olisi? Olen valmis satsaamaan laatuun hieman tämän hetkistä tarvettani enemmän tulevaisuutta varten.

Jotain plussaa lasken sille, että ohjelmisto olisi päivitettävissä netin kautta. En tiedä oikeasti onko päivitysmahdollisuus oikeasti tärkeä, koska on himmeämmätkin komeetat tähän asti löytyneet, mutta mikä mahtaa olla todellinen tarve softaongelmien tms. suhteen...

Havaintosuojaa minulla ei ole, joten tulen säilyttämään jalustaa sisätiloissa. Käsittääkseni jalustat kestävät viikonlopun yli pressulla suojattuna kosteuden / pakkasen.
Celestron CPC800
Canon EOS 350D
Meteoriitteja ja tektiittejä

einari

Nuo mainitsemasi jalustat on kaikki aika lailla samassa haarukassa, eli on aika pitkälle makuasia minkä valitsee.
Omassa listassani olisivat järjestyksessä:
1. HEQ5 Pro
2. Celestron
3. EQ5

Ainakin HEQ5 ja Celestronia voi päivittää.
HEQ5 on noista kai hiljaisin jos sille haluaa yhtään painoa laittaa.
___
Tapio

zenith

Celestronin tietokannassa taitaa olla valmiiksi määriteltyjä kohteita enemmän kuin HEQ5 Pro:ssa. Puuttuukohan HEQ5 kapulasta joitain luetteloita vai eikö siinä ole mahdollisesti niin paljon päällekäisyyksiä samoista kohteista.

Celkkua on kai pidetty hyvämaineisena valmistajana (???), mutta onko noilla jalustoilla todellisuudessa merkittäviä laadullisia eroavaisuuksia, kuten esimerkiksi pyörityskoneistossa, moottoreissa, pakkasen / kosteuden kestossa,"kantavissa rakenteissa" paljon muoviosia vs metelliosia, yms.?

Onko jalustojen havaintokuntoon saattamisessa ulkona pimeässä sekä kohdistuksessa suuria eroja?

Hinnallisesti HEQ5 ja Celkku ovat käytännössä saman hintaisia (Celkussa ei ole vakiona napatähtäintä kun taas HEQ5:ssa on), joten on hankala tehdä päätöstä pelkän hinnan perusteella. Onneksi Einari erittäin kokeneena harrastajana heitti oman järjestyksensä jalustoista.

Nyt jos jollain foorumilaisista on ylimääräisenä keskustelussa esiintyvä jalusta niin kannattaisi ehkä heittää minulle privaa  ;)
Celestron CPC800
Canon EOS 350D
Meteoriitteja ja tektiittejä

ajt

Heq5 olisi minun valintani. Tiettävästi CG5 ja EQ5 ovat sama jalusta samalta valmistajalta mekaniikan puolesta, mutta kolmijalassa saattaa olla ja kapulassa on noiden kahden välillä eroja. HEQ5 on suunniteltu isommalle kuormalle sen yläpäänkin puolesta.