Home-asento goto- jalustoissa

Aloittaja TuRe, 28.10.2008, 10:21:41

« edellinen - seuraava »

TuRe

Kun goto- jalusta on kiinteässä paikassa ja se on säädetty tähtiin, niin mihin asentoon putki jää havainnoinnin tai kuvauksen jälkeen, kun se ajetaan HOME- asentoon. Saako siirrettävän katon paikalleen! Tämä asentohan takaa, ettei jalustaa tarvitse uuden session alettua jälleen kohdistaa tähtiin, vai mitä tehdään.
Tuomo Repo

MarkoM

Ainakin Meade LX200GPS ajaa itsensä vaaka-asentoon, ja sopivan parkkeerausasennon pystyy sille myös opettamaan. En osaa sanoa, onko näin kaikissa GoTo-jalustoissa, mutta olisi aika erikoista ellei niin ole...
Marko Myllyniemi
"Koskenkorvan kivennäisvesi on valmistettu kirkkaasta, vähänatriumisesta lähdevedestä, siksi sen maku on niin päähännousevan raikas. Maista Koskenkorvan kivennäisvettä. Tulet hyvälle tuulelle!"
astro.kuvat.fi
Kuvagalleria
Lakeuden Ursa ry

PetriKe

Astro-physicsissä voi home-asennon määritellä itse tai käyttää jotain jalustan kolmesta oletusasennosta. Itse ajan putken osoittamaan itään ja vaaka-asentoon.

Luulisi jokaisesta PC-ohjatusta jalustasta komennon löytyvän.
Selkeitä kelejä,

Petri Kehusmaa

Lauri Uusitalo

SkyWathcerin/Orionin/Syntan EQ jaloissa tuo home asento on putki ylapuolella kohti pohjantahtea. Eli suurinpiirtein huonoin mahdollinen. En tahan hataan loytanyt saako tuon opetettua jonnekin muualle. Kasikapulalla ei taida, mutta ehka kompuutterilla.
Kaukoputket: 25cm F5.6 Newton, SW 80ED, Lidl 70/700
Kiikarit: TS 25x80, Olympus 15x50

einari

Eqmodilla ainakin saa 'kotiasennon' muuksikin mutten osaa sanoa saako kapulalla (uudemmilla 3-sarjalaisilla?).
___
Tapio

J.Laakso

EQ 6 Pron saa "parkkeerattua" joko home asentoon,eli pohjantähteen,current position asentoon,eli siihen missä putki on lopetettaessa,tai custom position asentoon,eli ihan mihin asentoon sen itse haluaa asettaa.Tällä tavalla toimii siis vain 3-sarjan softat,2-sarja ajaa itsensä aina kohti pohjantähteä.
- Jukka -

TuRe

Miten olisi lähinnä HEQ5 SkyScan V.3- jalustan home-asento, tai EQ3-2+ SkyScan.
Tuomo Repo

J.Laakso

Eiköhän noissa syntan jalustoissa kaikissa oo toi sama ohjain,joten kuvittelisin niiden toimivan samalla tavalla.Itse omistan tuon EQ 6 pro jalustan,kapulan softa on V3.23 .
- Jukka -

J.Laakso

Tarkennetaan vielä,eli tuo custom position pitää opettaa jalustalle seuraavasti.Ajetaan jalusta haluttuun parkki asentoon jonka jälkeen valitaan park to current position.Seuraavan käytön jälkeen jalusta osaa suunnistaa tuohon tallennettuun "home" asentoon valitsemalla park to custom position.Toivottavasti tämä selvensi asiaa eikä sekoittanut sitä lisää  :D
- Jukka -

TuRe

Nyt tuli selväksi. Olisi se onnetonta, kun olisi havaintosuoja ja putkea ei saisi "vaateriin katon alle". Tuli vaan mieleen kysäistä. Kiitoksia kaikille.
Tuomo Repo