Canon linssien tarkennus?

Aloittaja bluedog, 07.10.2008, 11:13:10

« edellinen - seuraava »

bluedog

Moro!

Tuolla yhdessä myynti-ilmossa mainittiin EF50mm f/1.8 II lasin tarkennusongelmasta:
LainaaToisin kuin halvimman, 'pakko olla hyllyssä' 50mm f/1.8 II -lasin kanssa, tämän f/1.4 -version saa tarkennettua äärettömään ilman hampaidenkiristelyä ja tuskanhikeä.
...niin meinaako tuo että f/1.8 objektiivin on joku kuitenkin saanut tarkennettua äärettömään asti?

Itse en ole siinä onnistunut 350D:n kanssa. Samaisella kameralla kittilinssin kanssa on vähän niin ja näin ja sitten taas Tamron 55-200 menee ylikin. Tamronilla on siten tullut otettua terävimmät kuvat mutta toisaalta sen onneton valovoima yhdessä seurannan epäonnistumisten kanssa ovat tuhonneet nekin otokset. :(


- Heikki -
Skywatcher Skyliner 200P

Lauri Kangas

Kyllähän sen sinne asti  saa tarkennettua, kaikki autofokus-lasit menevät äärettömästä ylikin. Tuolla muovirimpulalla se vain on poikkeuksellisen vaikeaa ja epävarmaa.

Mellon

Lainaus käyttäjältä: bluedog - 07.10.2008, 11:13:10
Tuolla yhdessä myynti-ilmossa mainittiin EF50mm f/1.8 II lasin tarkennusongelmasta:...niin meinaako tuo että f/1.8 objektiivin on joku kuitenkin saanut tarkennettua äärettömään asti?

Itse en ole siinä onnistunut 350D:n kanssa.

Juu siis Canonin 50mm f/1.8 II on infernolasi jos sen haluaa pimeässä käsitarkentaa tismalleen äärettömään. 50mm f/1.8 I -objektiivin taas saa käsitarkennettua äärettömään, samoin sen f/1.4 version. Canonin valovoimaisten 50mm kakkuloiden kanssa saa olla tarkkana, sillä niitä on kolme eivätkä kaikki versiotkaa käyttäydy aivan samalla lailla.

En ole koskaan itse saanut tuota f/1.8 II:sta käsin äärettömään (loppui pinna), isäntä sen joskus saattoi säkällä saada kohdalleen. Eipä se 50mm f/1.8 II meillä kauaan ollut, vaan piti vaihtaa tuohon käyttäjäystävällisempään f/1.4 -versioon. Canonin 50mm f/1.4:n tosiaan sai tarkennettua käsin äärettömään, jos tiesi suurinpiirtein missä kohtaa tämä piste asteikossa oli (selvitettävä etukäteen). Äärettömän piste täytyy käytännössä muutenkin aina selvittää jokaiselle objektiiville erikseen. Ei-L -laseissa se usein poikkeaa paljon objektiiviin merkitystä.


bluedog

Lainaus käyttäjältä: Lauri Kangas - 07.10.2008, 13:39:37
klipo... kaikki autofokus-lasit menevät äärettömästä ylikin...klipo

Mututuntuma on kyllä sellainen että ainakaan tämä minun yksilö ei saavuta äärettömyyttä. Toisaalta mitään asteikkoa tuossa ei ole ja kun tarkennusrengulakin pyörii melkein tuulen mukana niin vaikeeta on olo köyhällä. Pitänee vääntää vaikka pihdeillä ensin toppariin (ja sen yli;), teipata siihen ja kuvata koeotos.

btw. Olisiko esim. käyttämälläni Hoya Skylight(IB) suodattimella tekemistä tarkennuksen kanssa? Siis tuloksen osalta? Entä aukolla?

Pitää jatkaa ehtoommalla testaamista.
Skywatcher Skyliner 200P

Lauri Kangas

Obiskan edessä oleva suodatin ei vaikuta merkittävästi. Aukollakaan ei ole väliä. Jos lasi on kiinni normaalissa canonin järkkärissä, niin homma on helppo testata päiväsaikaan: Keskimmäinen tarkennuspiste käyttöön ja autofokus johonkin kaukaiseen taloon / puuhun tms. Jos rööri ei oikeasti yletä äärettömään, jotain on vialla.