M1 - Äyriäissumu

Aloittaja Mikko Päivinen, 29.10.2006, 14:53:26

« edellinen - seuraava »

J-P

Antin Rapusumu alkaa näyttää hienolta! Jos jaksat ja kelit suosivat, niin lisää vaan valotuksia.
Tämä on vaikea kohde ja Antin esitys on ensiluokkainen.

Kohinaa saa alemmaksi pidentämällä osavalotuksia huomattavasti, tämä tietysti edellyttää hyvää seurantaa näillä polttoväleillä.


DarkSide

Moi,
Kyllähän Antin ravusta yksityiskohtia irtoaa, hieno kuva  :shocked:

t.Jyrki

Make


Toissayönä GSO:n alumiinirööri osoitti rapusumuun. Valotuksia kertyi SII: 20min bin 1x1, Ha: 80min bin 1x1, OIII: 20min bin 2x2 eli yhteensä 2 tuntia. Valotuksia oli enemmänkin, mutta puolet oli kuvattu pilvien "läpi" (yllätys Suomessa  :angry:). Käsittelin J-P:n tonemappingilla HST-version.



Rajaus sumun ympäriltä:

Markku Kellomäki
Make's Space Station-blogi

PetriKe

Tosi hyvältä näyttää ja mallikkaasti prosessoitu!

Ootte te ihme sissejä kuvaamaan. Itse olen pysytellyt visusti sisätiloissa, ja pitänyt tähtivermeet naftaliinissa näin kovilla pakkasilla. Tosin töissäkin on ollut kiirettä, illalla seiskalta kotiin ja kymmeneltä petiin. Ei siinä paljon ehdi/jaksa kuvailla :sad:
Selkeitä kelejä,

Petri Kehusmaa

Jyrki


Erittäin hyvännäköistä jälkeä Markku. Näyttää avaruusasema laitteineen toimivan hienosti.

t. Jyrki
Officina Stellare Veloce RH200 F/3.0, Canon FD 300mm F/2.8, ASA DDM60 PRO, SBIG STF-8300M.
http://www.flickr.com/photos/67018317@N07/

Make

Kiitos palautteesta, Petri ja Jyrki  :azn:. Valotuksia tarvitaan vielä roimasti lisää, varsinkin SII-kanavalle. Tämän illan sääennuste näyttää lupaavalta Kuopion osalta. Jospa saisin valoa lisää purkkiin  :tongue: .
Markku Kellomäki
Make's Space Station-blogi

PetriKe

Tässä nopeimmin prosessoitavissa ollut versio eiliseltä eli yksi 20min Ha-ruutu M1:stä ennen pilviä. Tätä jatketaan.

Selkeitä kelejä,

Petri Kehusmaa

Make

Hyvin on detaljeja. Onko sinulla jo käytössä adaptiivinen optiikka vai pelkkä OAG?
Markku Kellomäki
Make's Space Station-blogi

J-P

Hienoa jälkeä... vain 20min!
Make, Petrillä on niin hyvä jalusta, ettei aktiivinen optiikka toisi juuri mitään etua, näin ainakin uskoisin,

J-P

PetriKe

Lainaus käyttäjältä: Make - 11.12.2010, 13:28:38
Hyvin on detaljeja. Onko sinulla jo käytössä adaptiivinen optiikka vai pelkkä OAG?

Pelkkä OAG käytössä. SBIGin nykyinen adaptiivinen optiikka (AO-L) on aukoltaan liian pieni (vain 2"). Se aiheuttaisi turhaa vinjetointia tässä systeemissä. Odotan seuraavaa versiota.

Seurannan korjauksen osalta olen nyt lähellä oikeita asetuksia. Vanhat 380mm polttovälille viritetyt asetukset sai heittää romukoppaan tämän hetkisen 1850mm kanssa. Parhaiten minulla toimii nyt 4-5 sekunnin seurantavalotukset. Korjaukset on rauhallisia ja maltillisia. CCDAP:ssa olen säätänyt valotuksen aloitukset niin, että seuranta toimii ditherin jälkeen aina vähintään 1,5 min ennen kuin valotus aloitetaan. Näin seuranta ehtii rauhoittua varmasti paikoilleen eikä hukkakuvia enää synny.
Selkeitä kelejä,

Petri Kehusmaa

PetriKe

Lainaus käyttäjältä: J-P - 11.12.2010, 13:34:37
Hienoa jälkeä... vain 20min!
Make, Petrillä on niin hyvä jalusta, ettei aktiivinen optiikka toisi juuri mitään etua, näin ainakin uskoisin,

J-P

Kiitos. Harmittaa kun pilvet tuli kesken kaiken. Olin juuri saanut tämän yhden ruudun kalibroitua ja innostuin kovasti näkemästäni.

Adaptiivisella optiikalla voisi saada omassa systeemissä FWHM:ää alas 0,5 - 0,9 kaarisekuntia. Kaikki parannus tietysti kelpaa näissä hommissa.
Selkeitä kelejä,

Petri Kehusmaa

Lauri Kangas

Lainaus käyttäjältä: Petri Kehusmaa - 11.12.2010, 13:52:28
CCDAP:ssa olen säätänyt valotuksen aloitukset niin, että seuranta toimii ditherin jälkeen aina vähintään 1,5 min ennen kuin valotus aloitetaan. Näin seuranta ehtii rauhoittua varmasti paikoilleen eikä hukkakuvia enää synny.

Oho, tuntuupas todella pitkältä rauhoittumisajalta. Toisaalta eihän se 20-30min osavalotuksilla montaa prosenttia syö duty cyclestä pois.

Mikko Päivinen

 Hyvin tulee yksityiskohtia esiin Petrin kuvassa. Kuvasta tulee varmasti hieno!

Mikko
Kaukoputki: NexStar 11" GPS.
Kamera: SBIG ST-2000XM
Seuranta: SBIG AO-7
Filtterit: L=Baader IR/UVcut RGB suotimet standardit SBIG.
Filtteripyörä: SBIG CFW-8A

PetriKe

Lainaus käyttäjältä: Lauri Kangas - 11.12.2010, 14:13:21
Oho, tuntuupas todella pitkältä rauhoittumisajalta. Toisaalta eihän se 20-30min osavalotuksilla montaa prosenttia syö duty cyclestä pois.

En ole vielä löytänyt syytä, mutta kun CCDAP on siirtänyt jalustaa ruutujen välillä ja etsinyt ohjaustähden ja aloittanut seurannan, niin ensimmäisen minuutin aikana jalustan Dec-akseli tekee joskus hitaan n. 5 kaarisekunnin seilailun ennen asettumistaan. Tuolla pitkällä rauhoittumisajalla ehkäistään valotuksen piloille meno. Ottaa meinaan päähän, jos 20 minuutin valotus menee tuon alun takia pilalle.
Selkeitä kelejä,

Petri Kehusmaa

tähti_ville

Heippa,

Lainaus käyttäjältä: J-P - 11.11.2010, 11:17:08
Kohinaa saa alemmaksi pidentämällä osavalotuksia huomattavasti, tämä tietysti edellyttää hyvää seurantaa näillä polttoväleillä.

No niin J-P otin neuvosta vaarin ja valottelin 20kpl  10min valotuksia ja loput 6min aiemmin kuvatut pätkät yhteen, eli yhteensä 4h14min valotusta.
Lopputuloksen voi käydä katsomassa täällä http://2.bp.blogspot.com/_VCUjHThl9OE/TQWoOupwNII/AAAAAAAAAKU/Omt3ESq8rwY/s1600/M1_4h14min_cel9%252C25_29fr.jpg

Terveisin Antti

Ps.  Tulin siihen tulokseen ettei paljon alle 10minuutin valotuksia himmeistä kohteista kannata ottaa jos aikoo jonkinmoiseen tulokseen päästä.