ngc 7000:n näkyminen

Aloittaja white velho, 03.10.2008, 19:37:11

« edellinen - seuraava »

white velho

Voiko 20 cm:n putkella nähdä ngc 7000. Asia jäi askarruttamaan, kun yritin katsoa tätä kohdetta. Näin ainakin mielestäni sumuisen kohteen okulaarin keskellä,mutta en ole aivan varma asiasta. paika täytyi olla oikein, koska laitoin goton hoitamaan homman. Okulaari oli 20mm eli suurennos oli jotain 100 kertaa. Pitäisikö olla vielläkin pienempi suurennos, vaiko suurempi.

Never

Havaintoarkistosta voi suoraan katella muiden piirroshavaintoja kohteesta: http://www.deepsky-archive.com/

Toiseksi kannattaa olla varma että näkee itse sumun eikä vain liuhtaa himmeitä tähtiä. Ja suurennoksen pitää olla tietysti mahdollisimman pieni jos kohteen koko on asteissa...

/Jake

Iiro Sairanen

Varmasti näkyy 20 cm:n putkella. Kohteella on kuitenkin kokoa sen verran paljon, että siitä mahtuu vain pieni osa kerrallaan näkökenttään. O-III suodin vaikuttaa sumun näkymiseen järkyttävästi. Sumun reunoja kannattaa etsiä sweeppaamalla eli lakaisemalla taivasta kohteen alueelta. Liikkeessä oleva sumun reuna pomppaa näin helpommin näkyviin. Kuvauksesi "sumuinen kohde" okulaarin keskellä 100-kertaisella suurennuksella ei mielestäni tässä tapauksessa ole itse sumu, vaan ehkäpä jokin tähtirypäs samalla alueella. Mm. sumun sisällä on joitakin avoimia joukkoja. Sumua kannattaa etsiä pienellä, mieluummin alle 50-kertaisella suurennuksella. Meksikon kohta on sumun helpoiten erotettava alue.

Katsoin sumua paljan silmin O-III- ja UHC suotimen läpi muutama yö sitten. Sumun näkymisestä paljain silmin on ollut keskustelua vuosikausia ja mielipiteitä on monia. Itse olen sitä mieltä, että sumu ei näy paljain silmin ilman suotimia. Sumun kohdalla on runsastähtinen alue, joka näyttää paljain silmin sumulta. Tämä sumumainen alue vaihtaa kuitenkin hieman paikkaa suotimella katsottaessa, kun tähdet himmenevät ja sumu kirkastuu. Tonin ottamassa kuvassa: http://foorumi.avaruus.fi/index.php?topic=2509.0 tämä tähtien muodostama alue näkyy selkeästi.

Kannattaa myös zoomailla kiikarilla sumua kohti.
Iiro Sairanen
--> http://deepsky.arkku.net <--

Toni

NGC 7000 on moninkertaisesti laajempi kuin M42, joten turha yrittää ainakaan isommalla kuin 50 x suurennuksella. Järeät kiikarit on hyvä havaintoväline, itse olen katsellut kohdetta 15x80:lla. Näin Linnunrata hajoaa jo mukavasti yksittäisiksi tähdiksi (toisin kuin paljain silmin). Niinpä oikean sumun paikantaminen on helpompaa.

Jos paljain silmin haluaa yrittää, kannattaa ensin etsiä 57 Cygni (mag 4.72) Denebin ja Zeta Cygnin puolivälistä ja lähteä haravoimaan siitä itäänpäin ("vasemmalle"). Kun kuvittelee 57 Cygnin ja Zeta Cygnin (mag 3.2) tasasivuisen kolmion kärjiksi niin kolmas kärki pohjoisessa on sumun pohjoisreuna.

Jo mainittu kirkkaiden tähtien alue ulottuu idässä Zeta Cygniin asti, eikä tosiaan satu aivan NGC 7000:n päälle vaan menee osittain myös Pelikaanisumun IC 5070 (himmeämpi, ei näy kuvassa) alueelle. Ja näkyy muuten jopa kiikarikartoissa (Sky Map et al.) hyvin. Koko on ikävästi suunnilleen sama kuin sumun, ja muotokin häiritsevän kolmiomainen.
T. Veikkolainen, Järvenpää
Ursan havaintokeskus Tähtikallio, Syvä taivas - ja Aurinko-harrastusryhmät

"Toisinaan, milloin Venus yksinään hallitsee noin 45 astetta horisontin yläpuolella, se säteilee niin voimakkaasti, että melkein voi lukea sen valossa ja esineistä, joihin se sattuu, jää huomattava varjo."
- Afrikka-kirja (A. Gallen-Kallela, 1931)

white velho

En ole vielläkään onnistunut näkemään kohdetta kunnolla, vaikkakin olen yrittänyt muutamaan otteeseen. Havaintopaikka on maaseudulla, mutta katuvalot haittaavat varmaankin näkymistä, vaikka ovatkin n. 100 metrin päässä ja autotalli välissä. Kerran oikein hyvällä kelillä onnistuin erottamaan jotain sumua kun käytin UHC:tä, mutta en ole aivan varma, että näinkö vain harhoja, vai oliko se todella osa kohdetta. Kyllä täytyy havaitsijassa olla vikaa, kun ei noin selvää kohdetta erota tällaisilla välineillä :cheesy:. Vai johtuisiko tuo siitä, että katuvaloista tuleva valo heijastuu maaston kohteista,  eivätkä silmät pysty herkistymään valolle niin paljoa, kuin pitäisi.Vähän huono aika lähettää tämä viesti, kun kyseinen kohde ei juurikaan näy tähän aikaan vuodesta. :azn:

Celest1al Sphere

Kyllä Pohjois-Amerikka näkyy 20-senttisellä. Olen itse nähnyt sen 25- senttisellä, tosin vain osa kerrallaan. O III suodin tekee ihmeitä! Ja kannattaa yrittää tihrustella sitä "Meksikon lahden" aluetta, siellä sumu on kirkkaimmillaan. Ja tietysti kannattaa käyttää mahdollisimman pientä suurennusta!  :wink:

Nurinniska Observatory

Myös valosaasteettomuudella on ihmeellinen vaikutus sumun näkyvyyteen. Ainakin itse näen sen pimeässä havaintopaikassa helposti paljain silmin, 7x50-kiikareilla erottuu jo sumun tarkka muoto ja aavistus pelikaanisumusta. 20-senttisellä lakaisemalla saa näkymästä jo vaikka kuinka paljon irti.
Mutta heti jos taustataivas on vähääkään vaalea (valosaaste, Kuu, revontulet...), muuttuu tilanne täysin.   
Tero Hirvikoski, pääobservaattori
Nurinniskan observatorio
Verttuu, Kankaanpää
http://www.astrobin.com/users/Nurinniska/

Kari_43

Paljonko on tuollasen 15*80 kiikarin rajamagnitudi? ja paljonko ko kiikari osapuilleen maksaa.
Kari Ranta-Ojala    Aurinko väistyypi yöksi tähtien tieltä, jotta tähdet pääset yöllä tuikkimaan.

Kaizu

Rajasuuruusluokka lienee n.14mag riippuen havaitsijasta ja kiikarin laadusta. Objektiivin pinta-ala paljaaseen silmään verrattuna on 177x. Hintaa halvimmillaan pari sataa ja ylärajaahan ei tunnetusti ole.
Tarvitsee jalustan.

Kaizu
Kai Forssen