Täydellinen havaintoyö?

Aloittaja einari, 30.09.2008, 20:07:12

« edellinen - seuraava »

Iiro Sairanen

Virittelin kameran ottamaan kuvia 15 sekunnin välein ikkunaan. Tästä on kätevä seurata pilvien liikettä ja bonuksena tulee mukava timelapse video yön saapumisesta. Ei näytä keli lupaavalta ainakaan vielä. Kuu ja Jupiter näkyy matalalla etelässä.
Iiro Sairanen
--> http://deepsky.arkku.net <--

Vesa Kankare

Lainaus käyttäjältä: Iiro Sairanen - 07.10.2008, 17:56:25
No nyt tuli TS:n paketti sisällään Sky Quality Meter sekä Televuen Powermate 2 barlow. Hyvin pelasi palvelu, tavarat oli kotona tasan viikko tilaamisen jälkeen. Näyttää sopivasti myös pilviä vuoryvän länsitaivaalta, joten täydellisen havaintoyön odottelu alkaa. Todennäköisesti kestää aika pitkään, kun on uudet lelut...
Olisiko mielekästä perustaa vaikka havaintovälinejaoston nimissä pikkuinen projekti, jossa kerättäisiin näitä SQM tuloksia yhteen paikkaan ja samalla arvioitaisiin rajamagnitudia? Lopputulemana voitaisiin koota RJM/SQM muuntotaulukko. Tuo olisi tietysti suuntaa antava, koska RJM:ään vaikuttaa myös läpinäkyvyys. Samalla saataisiin tietoa valosaasteesta eripuolilla suomea. Näitä voitaisiin laittaa google mapsiin tai johonkin karttapohjalle.

Jos tuntuu järkevältä ja halukkuutta osallistumiseen olisi voisin tällaisen "projektin" perustaa.
Vesku
www.vkastronomy.com

Iiro Sairanen

Itse mietiskelin aivan samaa ja eiliset tulokset on jo Excelissä. Tarkoituksena on määrittää ainakin omille silmille pätevä tummuus vs rajamagnitudikerroin. Tuloksiinhan vaikuttaa moni tekijä, mutta tarpeeksi suuresta määrästä havaintoja saataisiin mielenkiintoinen kuva.

Olin eilen taas Pirkkalan Aniassa ja rajamagnitudi oli Pegasus-neliössä 6.6, taustataivaan tummuus oli 20.98 - 21.05. Illan suussa valojen keskellä sain arvot 5.5 mag ja 18.68.

Ei muutakun projektia pystyyn.
Iiro Sairanen
--> http://deepsky.arkku.net <--

Vesa Kankare

Lainaus käyttäjältä: Iiro Sairanen - 08.10.2008, 10:20:29
Itse mietiskelin aivan samaa ja eiliset tulokset on jo Excelissä. Tarkoituksena on määrittää ainakin omille silmille pätevä tummuus vs rajamagnitudikerroin. Tuloksiinhan vaikuttaa moni tekijä, mutta tarpeeksi suuresta määrästä havaintoja saataisiin mielenkiintoinen kuva.

Olin eilen taas Pirkkalan Aniassa ja rajamagnitudi oli Pegasus-neliössä 6.6, taustataivaan tummuus oli 20.98 - 21.05. Illan suussa valojen keskellä sain arvot 5.5 mag ja 18.68.

Ei muutakun projektia pystyyn.
Alright, täytyy tässä lähiaikoina kehittää joku hyvä mekanismi tuohon datan keräämiseen!

Minä olen käyttänyt kaverin silmiä, jotka tarkentuvat äärettömään (omista tulee aina -.5mag huonon fokuksen takia) ja vastaavasti ekat tulokset on luokkaa 5.7mag @ 19.99mag/arcsec2 ja 6.5mag @ 21,03mag/arcsec2. Suht hyvin linjassa sun havaintojen kanssa.

Nämä on mitattu zeniitistä ja rajamagnitudi on määritetty pegasus-neliöstä.
Vesku
www.vkastronomy.com

Vesa Kankare

Kyhäsin nopeasti tällaisen kasaan. Tuleeko mieleen mitään lisättävää noihin? Ja saisko Iirolta jo myös havaintoja... :P

http://www.ursa.fi/wiki/Havaintov%e4lineet/Taustataivastietokanta
Vesku
www.vkastronomy.com

Iiro Sairanen

Raportoidaanko kaikki havainnot sähköpostin välityksellä? Vai saako niitä jotenkin itse tuonne sivulle näkyviin? Samalla arvot voisivat mennä kuvaajaan, jossa on akseleina magnitudi ja taustataivaan tummuus.

Lähetän omat havainnot (pari kappaletta) tietoineen illalla.

Tähän aiheeseen liittyvät kirjoitukset olisi hyvä siirtää oman aiheen alle.
Iiro Sairanen
--> http://deepsky.arkku.net <--

Vesa Kankare

Lainaus käyttäjältä: Iiro Sairanen - 08.10.2008, 12:20:17
Raportoidaanko kaikki havainnot sähköpostin välityksellä? Vai saako niitä jotenkin itse tuonne sivulle näkyviin? Samalla arvot voisivat mennä kuvaajaan, jossa on akseleina magnitudi ja taustataivaan tummuus.

Lähetän omat havainnot (pari kappaletta) tietoineen illalla.
Wiki ei taida taipua sellaiseen, että automaattisesti saisi kuvaajan aikaiseksi, ajattelin alkuvaiheessa, että tekisi niitä käsin. Tuonne pääset päivittämään itse halutessasi, kun laitat mulle mailia niin kerron wiki-tunnuksen.
Lainaa
Tähän aiheeseen liittyvät kirjoitukset olisi hyvä siirtää oman aiheen alle.
Samaa mieltä
Vesku
www.vkastronomy.com

Timo Kuhmonen

Lainaus käyttäjältä: Vesa Kankare - 08.10.2008, 07:16:31
Olisiko mielekästä perustaa vaikka havaintovälinejaoston nimissä pikkuinen projekti, jossa kerättäisiin näitä SQM tuloksia yhteen paikkaan ja samalla arvioitaisiin rajamagnitudia?

Kyllähän tuo projekti mielenkiintoiselta vaikuttaa. Saisi samalla harjoitusta / motivaatiota omien havintojen tallettamisen / analysoimisen myötä. Itse en mittaria vielä omista, pitänee laittaa mietintämyssyyn hankinta :-)

Sivuille voisi mielestäni laittaa joko linkit / kuvaukset käytettyihin visuaalisiin RM-tuloksiin. Eikös ne samoilla tavoilla / samasta alueesta suoritettuina ole mahdollisimman vertailukelpoisia keskenään ?
Sitten vielä mittarin käyttö, pitääkö mittaus tehdä silloin kun kuu on horisontin alla ? Onko muita vaatimuksia ?

Vesa Kankare

Lainaus käyttäjältä: Timo Kuhmonen - 08.10.2008, 13:32:47
Kyllähän tuo projekti mielenkiintoiselta vaikuttaa. Saisi samalla harjoitusta / motivaatiota omien havintojen tallettamisen / analysoimisen myötä. Itse en mittaria vielä omista, pitänee laittaa mietintämyssyyn hankinta :-)

Sivuille voisi mielestäni laittaa joko linkit / kuvaukset käytettyihin visuaalisiin RM-tuloksiin. Eikös ne samoilla tavoilla / samasta alueesta suoritettuina ole mahdollisimman vertailukelpoisia keskenään ?
Sitten vielä mittarin käyttö, pitääkö mittaus tehdä silloin kun kuu on horisontin alla ? Onko muita vaatimuksia ?
Mittaus on mielekästä oikeastaan kaikissa olosuhteissa kun tähtiä on näkyvissä. Havaintopaikkoijen vertailu vaatii tietysti aina kuuttoman yön ja mittauksen jostain sovitusta suunnasta (eli zeniitistä). Mutta RM/SQM vertailutuloksiinhan kelpaa lähes kaikki kelit. Itseasiassa laaja skaala antaa paremman sovitustuloksen, joten täysikuukin kelpaa. Havaintojen yhteydessä on vaan mainittava kaikki tilannetta heikentävät tekijät, kuu mukaan lukien, että aineisto on laajalti hyödynnettävissä.

Visuaalisiin RM tuloksiin vaikuttaa arvion suorittavan henkilön näkökyky. Itselläni on ihan lievä likinäkö, joka ei haittaa elämää (eli en käytä laseja) ja RM havainnot on .5m huonompia kuin normaalinäköisellä kolleegalla.
Vesku
www.vkastronomy.com

Lauri Kangas

Törmäsin tällaiseen keinoon taustataivaan kirkkauden mittaamisessa: http://www.pbase.com/image/37608572
Ajattelin itsekin testailla tuollaista, niin voisi ainakin omia havaintoöitä vertailla laadullisesti keskenään. Ja jos satun samaan paikkaan SQM-omistajien kanssa, niin voi tarkistaa sivuilla mainitun asteikon kalibroinnin. Tietysti myös ne joilla on jo SQM ja järkkäri, kertokaa ihmeessä tuloksista.

Vesa Kankare

Lainaus käyttäjältä: Lauri Kangas - 09.10.2008, 01:09:36
Törmäsin tällaiseen keinoon taustataivaan kirkkauden mittaamisessa: http://www.pbase.com/image/37608572
Ajattelin itsekin testailla tuollaista, niin voisi ainakin omia havaintoöitä vertailla laadullisesti keskenään. Ja jos satun samaan paikkaan SQM-omistajien kanssa, niin voi tarkistaa sivuilla mainitun asteikon kalibroinnin. Tietysti myös ne joilla on jo SQM ja järkkäri, kertokaa ihmeessä tuloksista.
Tuohan olisi mainio lisä tähän, käyttäjiä löytyisi paljon enemmän.
Vesku
www.vkastronomy.com

einari

Tätähän voisi kokeilla.
___
Tapio