Canon EOS 450 D 300 D: n tilalle

Aloittaja TuRe, 29.09.2008, 19:54:53

« edellinen - seuraava »

TuRe

Rupean olemaan kyllästynyt nykyisen järkkärin tarkentamiseen. Esim. 25 09 oli aivan mahtavan hyvä seeing Vantaalla.  Silti yli 100 kuvaa meni piloille huonon tarkentamisen takia. Sitä ei havainnut kameran omassa näytössä edes täydellä zoomilla. Kyllä kyntelöitti pahasti. Ehkä PC:llä olisi onnistunut paremmin.

Olen ajatellut 450D:n runkoa tilalle, tai lisäksi. Siinä on lukuisia etuja entiseen, esim peilin lukitus menussa. Miten lienee live view- tarkennus PC:llä ja suomalaisena haluaisin suomenkielisen käyttöohjeen -lieneekö. Ehkä joku ehdottaa 40 D:tä tilalle, mutta katson sen etuihin nähden aika kalliiksi, vai mitä.
Tuomo Repo

Tomu

Vähän offtopiciksi menee, mutta oletko kokeillut tämmöistä värkkiä tarkentamisen apuna: http://www.cloudynights.com/ubbthreads/showflat.php/Cat/0/Number/2544487/page/0/view/collapsed/sb/5/o/all/fpart/1. Ainakin kehuvat päteväksi, en tosin ole vielä päässyt testaamaan omaa viritystä. Tuota maskia käyttäessä pitäisi tulla selvät diffraktiopiikit kirkkaisiin tähtiin, joiden avulla (ainakin kuvien perusteella) olisi helppo tarkentaa.

-Tero
Tero Tomukorpi

Kaukinen

Tässä on generaattori, jolla voi tehdä bahtinovin maskin:
http://astrojargon.net/maskgen.aspx
Celestron Nexstar 8i SE,  William Optics 2" Dielectric diagonaali ja mikrofokuseri, Celestron 80/600 ED APO, Celestron CGEM jalusta tuplasatulalla, Baader Hyperion 8-24mm Clickstop Zoom, Baader Hyperion Aspheric 36mm, Baader Ortho 7mm, Celestron reducer f6.3, LVI SmartGuider, Canon EOS 60Da

Timo Kantola

Tuolla toisaalla oli puhetta " jos raahais 32" LCD telkkarin observatorioon ja käyttäis sitä Canonin videoulostulon kautta vähän isompana Canonin näyttönä" - siitä olis mukava zoomailla tähtiä teräväksi.
Timo Kantola

TuRe

Kiitos Timppa. Täytyy ensin kokeilla läppärillä. Saahan siitäkin n. 10" kuvan ja hirveesti häiritsevää valoa. Pitäisi pistää mustaan pussiin ja kurkistaa sitten alta terävyyden kehitystä. Lisäksi tuo läppäriratkaisu on tosi hidasta touhua. Jos minä rupean kantamaan telkkaria ulos, niin vaimo ilmoittaisi minut johonkin laitokseen. Nytkin se on hilikulla...
Tuomo Repo

Lauri Kangas

Lainaus käyttäjältä: Timppa - 30.09.2008, 18:01:55
Tuolla toisaalla oli puhetta " jos raahais 32" LCD telkkarin observatorioon ja käyttäis sitä Canonin videoulostulon kautta vähän isompana Canonin näyttönä" - siitä olis mukava zoomailla tähtiä teräväksi.

Kuva on silti sitä reilun 200 kilopikselin kuraa. Ymmärtääkseni video outin perässä olevat näytöt ei paljon tarkennuksessa auta. 50D:ssä ja uudessa 5D:ssä (ja parissa uudessa nikonissa) on takanäyttö ja sen myötä video outputtikin vga-laatua. Niillä voisi jotenkin onnistuakin.

Lauri Uusitalo

Vaan niissa on luo LiveViewkin jolla ei telkkaria tarvita.
Kaukoputket: 25cm F5.6 Newton, SW 80ED, Lidl 70/700
Kiikarit: TS 25x80, Olympus 15x50

TuRe

Kiioksia ystävät.
Haluaisin Teiltä vielä kuulla ehdottamani 450 D- järkkärin live view- tasosta. Sehän on 3" ja zoomit lisäksi, joten voiko sillä jo tarkentaa. Kauppiaat pitävät samaa hintaa Kit- varustuksella ja rungolla, aika ovelia ovat.
Tuomo Repo

Kaukinen

Yhden illan jo kokeilin tuota LiveView tarkennusta ja 5X / 10X zoomia 3" näytöllä. On parempi kuin 350D etsimen kautta (kokemusta on siitäkin), mutta on silti hankalaa. 10X suurennoksella tähti ei tahdo pysyä tarkentamisen aikana näytössä. Putken tarkennusruuviin kun koskee, niin jo alkaa tähti hyppimään ja loikkimaan.

Osta muuten se 450D kittipaketti, ja myy se kitti IS linssi erikseen sitä tarvitsevalle. Itse myin sen tarpeettomana ja sain siitä 100e.
Celestron Nexstar 8i SE,  William Optics 2" Dielectric diagonaali ja mikrofokuseri, Celestron 80/600 ED APO, Celestron CGEM jalusta tuplasatulalla, Baader Hyperion 8-24mm Clickstop Zoom, Baader Hyperion Aspheric 36mm, Baader Ortho 7mm, Celestron reducer f6.3, LVI SmartGuider, Canon EOS 60Da

TuRe


Tarkoitat varmaan 350D:n näytön kautta.
Tuomo Repo

einari

Lainaus käyttäjältä: Kaukinen - 01.10.2008, 09:21:46
Yhden illan jo kokeilin tuota LiveView tarkennusta ja 5X / 10X zoomia 3" näytöllä. On parempi kuin 350D etsimen kautta (kokemusta on siitäkin), mutta on silti hankalaa. 10X suurennoksella tähti ei tahdo pysyä tarkentamisen aikana näytössä. Putken tarkennusruuviin kun koskee, niin jo alkaa tähti hyppimään ja loikkimaan.

Tähän auttaa kun hommaa Crayford-fokuserin.

Entäs Canonin 1000D vaihtoehtona ?
___
Tapio

papamiguel

Lainaus käyttäjältä: Ture - 01.10.2008, 07:37:38
Kiioksia ystävät.
Haluaisin Teiltä vielä kuulla ehdottamani 450 D- järkkärin live view- tasosta. Sehän on 3" ja zoomit lisäksi, joten voiko sillä jo tarkentaa. Kauppiaat pitävät samaa hintaa Kit- varustuksella ja rungolla, aika ovelia ovat.

Itselläni on 450D ja olen sitä käyttänyt lähinnä luontokuvaamiseen pienen apokromaatin kanssa. Ainakin lähellä olevien kohteiden tarkennus on helppoa livewien kanssa, vaikka en ole tähtösiä kombinaatiolla kuvannut. Tarkennin kaukpoputkessa on kuitenkin tärkeä osa kuvan onnistumista ja kaksinopeus tarkennin helpottaa asiaa huomattavasti.

TuRe

#12
Kenelläkään ei taida olla 450D:tä tähtikuvauksessa.
Tuomo Repo

poksu

Moi,

minulla on 450D käytössä tähtikuvauksessa. Siinä on tosiaan menussa peilin lukitus -toiminto, ja sen toimii siten että ekalla laukaisimen painamisella peili
lukittuu ja vasta toisella painalluksella valotus aloitetaan. Tällä tavalla voi itse määrätä haluamansa ajan jona aikana lukittumisen aiheuttama putken tärinä vaimenee.
Canon 300D -hen sai laitettua venäläisen firmiksen jolla peilin lukitus -toiminto tuli menuun mutta siinä ei käsittääkseni ollut mahdollista vaikuttaa lukittumisen ja valotuksen alkamisen väliseen aikaan, joka oli ehkä noin 3-4 sek.

Tarkentamiseen olen tätä LiveView -toimintoa käyttänyt läppärin kanssa seuraavasti:
Otan ensin okulaarin kanssa suunnan haluamaani kohteeseen, ja sitten vaihdan okulaarin tilalle kameran (pelkkä runko siis, eli kuvaan suoraan kennolle).
Tämän jälkeen siirrän tarkenninlaitetta muutamia cm kohti pääpeiliä, jotta saan fokusen kameran kennolle (olen rakentanut putkeeni tarkenninlaitteen alle "siirtoluistin", jolla voin siirtää koko tarkenninlaitetta apupeileineen läskineen haluamani määrän, tämä siis siksi että fokuserin (Crayfordin Lowprofile) siirtovara ei ihan riitä fokuksen siirtoon kameran kennolle). Tässä fokuksen siirtovaiheessa mielestäni LiveView-toiminnosta on hyötyä, koska voin seurata kohteen ilmestymistä läppärin näytölle ilman että tarvii tiirailla etsimen pienestä ikkunasta...
Onnistuuhan se toki ilman LiveView-toimintoakin, ja on makuasia kokeeko siitä hyötyä että sen voi tehdä pc:n näytön avulla.
Tarkennus on toki vielä asia erikseen mutta ainakin minun tarpeisiini on siitä 5x ja 10x suurennosksista ollut hyötyä.

Korostaisin silti vielä että olen todella vasta-alkaja näissä hommissa ja varmasti mitä kokeneempi kuvaaja niin sitä vähemmän LiveView-toimintoa tarvii.

Tämä syksy on kulunut JS-seurantajalustan suuntaamisen opetteluun, joten en ole esimeksiksi vielä ehtinyt testaamaan että miten himmeitä kohteita
LiveView-toiminnon kautta pc:n näytölle saa näkymään.

t. poksu


TuRe

Kun kohde on live view- näytöllä, niin sitähän voinee fokuserilla tarkentaa edes-taakse, jolloin löytynee lähelle oikeaa tarkennusta. Zoomin lisäksi sen voi vielä tarkistaa esim. 10x luupilla, kuten Timppa ehdotti. Jos näin pelaa, niin vältytään läppärin käytöltä.  Suurennustahan tulee riittävästi.  Luuppi ei siirrä kohdetta enää pois näytöltä, ellei töni.  Jos näin saa manuaalisesti tarkennettua, niin silloin on syytä harkita kameran vaihtoa.
Tuomo Repo