Sh2-276, Barnard's Loop

Aloittaja Cith, 26.09.2008, 17:09:48

« edellinen - seuraava »

Cith

Aika säälittävä yritys ilman seurantaa. Eikä haittais vaikka vähän korkeammalla olis :)

Modattu 20D, 24mm f/3.5, iso1600, 50x10s.

http://www.elisanet.fi/cith/astronetti/bloop2.jpg
AkiH

Never

Tuossa oma kuva muistaakseni vuodelta 1999  ;D Taisi olla 30 sekunnin valoitus ja kaveri kolautti kameraa juuri sopivasti. B-loop näkyy helposti tässäkin kuvassa, samoin Sh2-264.



/Jake

Cith

#2
Nonii. Ohan tätä muutkin yrittäny. Aina luullu et tää ois vaikee kohde mut varsin helposti näyttäs tarttuvan kennolle/filmille.
Kuvissa "ehkä" vielä vähän tekemistä mut eiköhän se tästä pikkuhiljaa. Otetaan vaikka se 10 tuntia 10s pätkissä :) Jos ei saa seurantaa/ohjausta (puut tiellä varsinaisella kuvauspaikalla)

Asiasta kolmanteen... Mikä lie tuo tuhnu mun ekan kuvan vas. yläreunassa? ngc2175?
AkiH

einari

Taitaa olla sama mikä Jakenkin kuvassa eli Lambda Orion Nebula alias Sharpless 2-264.
___
Tapio

Cith

einari: tarkoitin tuota pienempää ylhäällä
AkiH

Uppo

Lainaus käyttäjältä: Cith - 27.09.2008, 21:32:44
Asiasta kolmanteen... Mikä lie tuo tuhnu mun ekan kuvan vas. yläreunassa? ngc2175?

Siltä näyttää. Lisäsit sitten nuolen kun ei joillain koordinaatit osuneet kohdilleen ;D

Mainostetaanpas taas tuota Cartes du Cieliä, sillä tuon tarkistin.
Jani Virtanen

Cith

#6
Sen tein. Nää kuvat vaan parantuu pakkamaalla jpegkkiä useampaan kertaan :)

Sieltähän se CdC stä löyty. Kiitokset tarkistuksesta/mainostuksesta.
AkiH

Timo-Pekka Metsälä

Tässä näkyy vähän muitakin sumuja. Kuvattu 2006 helmikuussa. Kuvassa vasemmassa alareunassa näkyy katuvalojen loimotusta ja oikeassa alareunassa kuvauksen keskeyttäneitä pilviä. Atik 16HR + Zenitar 16 mm polttovälinen linssi, valotus 10 minuuttia. Kun joskus pääsisi kuvauspaikalle, josta olisi etelään hyvä näkyvyys....


Veijo T

30.9 oli erittäin hyvä kuvauskeli, heräsin noin 03 aikoihin ja kurkistin ikkunasta ulos, Orion loisti kirkkaana jo melko ylhäällä, pakkohan siitä oli ruveta kuvaamaan, harmi vaan että nappasin tähän kuvaan joskus kirpputorilta 5 eurolla ostamani 44mm objektiivin joka piirtää tähdet tosi surkeasti, tarkennus on kyllä helppo tehdä käsin. ( täytyy joskus kuvata uusiksi Canon 50mm objektiivilla )

Valotin tätä kuvaa yhteensä noin 20min. objektiivin edessä oli UHCs, Canon 40d, iso 800.

Veijo T

Cith

#9
Kyllähän siitä jo Hevosenpääkin erottuu. Ite lopettelin tuossa 3:30 aikoihin kun linssi pamahti huuruun/jäähän. Saaliina n.300 10s valotusta. Jaksas vielä joskus karsia huonot ja pinota...

Eipä se paljoo parantunut. n.30min 10s pätkissä.

Edit: kuva lisätty
AkiH

Veijo T

Kuvasin uudelleen tämän tällä kertaa vertailun vuoksi Canon 50mm 1:1.8 objektiivilla, tähdet piirtyy huomattavasti paremmin kuin tuossa minun aikaisemmassa kuvassa, laitoin 2" UHCs suotimen linssin eteen, oikeasta reunasta lähti valosaastetta poistettaessa myös tuota kehää hieman.

Veijo T

Cith

Hyvinhän se tuolta erottuu. Pitäs kokeilla riittäskö hermot (tarkentaa) tuolla samaisella lasilla.
Paljos tuossa on valotusta?
AkiH

Vesa Kankare

Olen saanut tuon 50mm obiskan kohtuu hyvään fokukseen sillai, että olen laittanut sen ensin suurin piirtein kohdalleen ja sitten fokusrenkaalla käytännössä vain nojannut joompaan kumpaan suuntaan enkä liiemmin kääntänyt. Suht kivasti on mennyt tarkaksi, mutta ihan satunnaista räpeltämistä se kyllä on...

Hienoja kuvia tästä mielenkiintoisesta kohteesta! Jo pitkään olen tämän(kin) kuvaamisesta haaveillut, mutta aina jää...
Vesku
www.vkastronomy.com

Veijo T

Lainaus käyttäjältä: Cith - 08.10.2008, 01:10:15
Hyvinhän se tuolta erottuu. Pitäs kokeilla riittäskö hermot (tarkentaa) tuolla samaisella lasilla.
Paljos tuossa on valotusta?

Valotusta tuossa kuvassa on 34 x 2-3 minuuttia tuon pitempiä osavalotuksia ei kärsi valottaa kaupungin valojen päältä, nyt syksyllä tähän aikaan tuo on paras kuvata, sillä myöhemmin syksyllä on usein usvaa horisontin lähellä, sekä talvella vaalea lumi heijastaa lisää, pimeässähän tätä pitäis päästä kuvaamaan.

Onhan tuo objektiivi vähän hankala tarkentaa käsin, mutta kameran 10 x live kuva nopeuttaa tarkentamista huomattavasti, herkkyys vain kamerassa tarkentamisen ajaksi suurimmilleen, ja sitten sopivan kirkas ( ei liian kirkas ) tähti, minulla meni tuohon tarkentamiseen noin puoli minuuttia.

Jos ei ole kamerassa live kuvaa, niin sitten on ainut vaihtoehto läppärin kanssa jonkun ohjelman kanssa joka heittää kuvan koko ruudun kokoiseksi.

Lainaus käyttäjältä: Vesa Kankare - 08.10.2008, 07:18:41
Olen saanut tuon 50mm obiskan kohtuu hyvään fokukseen sillai, että olen laittanut sen ensin suurin piirtein kohdalleen ja sitten fokusrenkaalla käytännössä vain nojannut joompaan kumpaan suuntaan enkä liiemmin kääntänyt. Suht kivasti on mennyt tarkaksi, mutta ihan satunnaista räpeltämistä se kyllä on...

Hienoja kuvia tästä mielenkiintoisesta kohteesta! Jo pitkään olen tämän(kin) kuvaamisesta haaveillut, mutta aina jää...

Tuo tarkennustapa tuon obiskan kanssa saattoi olla minullakin käytössä, tuntuu ihan toimivalta ratkaisulta, tarkennus pysyi koko kuvausrupeaman ajan kuitenkin kohdallaan. 

Tuossa minun kuvassa on jotkut ihme 3 kpl viivan pätkää jossa heijastumat, mitähän nuo on, ne on ainakin liikkuneet tosi hitaasti jos ne on satelliitteja.
nuo viivat löytyy tuosta nimestä hieman vasemmalle ja siitä kello 11 suuntaan.

Hyvin on saanut Timo-Pekka tarttumaan tuon laajan  kuvan, myös Cithin kuvassa erottuu tuo kaari, joka on äärimmäisen himmeä ilman suotimia kuvattavaksi.

Veijo T

Timpe

Lainaus käyttäjältä: Veijo T - 08.10.2008, 12:27:53
Tuossa minun kuvassa on jotkut ihme 3 kpl viivan pätkää jossa heijastumat, mitähän nuo on, ne on ainakin liikkuneet tosi hitaasti jos ne on satelliitteja.
nuo viivat löytyy tuosta nimestä hieman vasemmalle ja siitä kello 11 suuntaan.

Sattuisivat aika lailla hyvin kohdalleen, jos nuo olisivat optiikan sisäisiä heijastuksia Orionin vyön tähdistä.
- Timo Inkinen