Putkipantoja kamera-optiikalle

Aloittaja J.Tuukkanen, 25.09.2008, 14:49:12

« edellinen - seuraava »

J.Tuukkanen

No nyt se alko ottamaan siltä kohtaa että kaanonin lasin oma kiinnitysjalka ompi hutera konstruktio, tämmösiä niistä paremmista on nyt tulossa.
http://www.st-suunnittelu.fi/putkipanta/
Jari Tuukkanen

Timo Kuhmonen

Onpa ainakin tukeva. Hienon näköistä työtä, onko Losmandy -plattakin itse tehty CNC koneistamalla ? Tuleeko pannan ja obiskan väliin joku ohut pehmustekangas, vaikkapa naarmuuntumista estämään ?

PS: aika iso putki normaalioptiikaksi  :)

J.Tuukkanen


LainaaOnpa ainakin tukeva. Hienon näköistä työtä, onko Losmandy -plattakin itse tehty CNC koneistamalla ? Tuleeko pannan ja obiskan väliin joku ohut pehmustekangas, vaikkapa naarmuuntumista estämään ?
On ollu tapana tehdä "hautaan asti" vehkeitä , toiseksi normaali kamera painaa senverta paljon että ei ihan rimpulaa kannata veistellä. Materiaalina on alumiini noissa pannoissa ja pehmusteeksi tulee huopa kangas.
Noita ei ole työstetty CNC:llä vielä, vaan ne on suoraan aihiot vesileikkurista. Lostmandyn platta on minun "proto penkki " mihin porailen ja pulttailen milloin mitäkin virityksiä kiinni.



Jari Tuukkanen

Lidl-Maisteri

Tällainen asia alkoi askarruttamaan tuossa kun kiinnittelin 500mm putken kiinnityspannalla jalustaan, koska sitä ei uskalla oikein pitää tuosta kameran kierteestä kiinni jalustassa. 300mm putken paino on siinä juuri rajoilla, että se ei tarvitse kiinnitykseen pantaa. Kyselisinkin, että onko tuolle olemassa jotain nyrkkisääntöä/ omakohtaisia kokemuksia jollakin, miten suuren painavaa objektiivia uskaltaa pitää kiinni kamerassa, ilman että on vaaraa rikkoa tuo kameran bajonetti?

ps. tulipas tästä epäselvä teksti. :)
Per asspera ad asstra.

Timo Kuhmonen

Itse aina käytän kiinnitykseen pantaa, jos sellainen objektiivista löytyy. Toisaalta Tuukkasen tekemät "tuplapannat" on vieläkin tukevampia.

Omakohtaisia kokemuksia on MF Nikkor 300/4.5 putkesta. Objektiivi painaa noin 1.2kg, ja siinä on panta. Jos vastavaan painoisen objektiiviä käyttää kuvaukseen, kiinnityksen ollessa pelkästään kamerasta, pari seikkaa ainakin huomioitava:
-bajonettiin kohdistuu liian suurta rasitusta
-systeemi voi taipua kameran ja objektiivin väliltä. Näin ainakin tapahtuu em. linssillä D200 rungon kanssa, tästä aiheutuu myös lisäongelmia piirtoon.

J.Tuukkanen

Lainaus käyttäjältä: Lidl-Maisteri - 04.10.2008, 13:53:42
Tällainen asia alkoi askarruttamaan tuossa kun kiinnittelin 500mm putken kiinnityspannalla jalustaan, koska sitä ei uskalla oikein pitää tuosta kameran kierteestä kiinni jalustassa. 300mm putken paino on siinä juuri rajoilla, että se ei tarvitse kiinnitykseen pantaa. Kyselisinkin, että onko tuolle olemassa jotain nyrkkisääntöä/ omakohtaisia kokemuksia jollakin, miten suuren painavaa objektiivia uskaltaa pitää kiinni kamerassa, ilman että on vaaraa rikkoa tuo kameran bajonetti?

ps. tulipas tästä epäselvä teksti. :)
Juu Timo tuossa edellä jo mainitsikin että jos objektiivissa on kiinnitys systeemi niin sitä kannattaa käyttää.
Muovirunkoisella kameralla en kyllä lähtis 300mm:stä putkea roikottelemaan.
Tässä minun minun systeemin suunnittelun lähtökohtana on ollut se että haluaisin hyödyntää lyhyen havaintoajan mahdollisimman tehokkaasti eli kuvata monella
kameralla/ polttovälillä yhtä-aikaa.(esim. satelliitit ja tulipallot laajakulmalla)
Teippailin lisä-aihiot havainnollistamaan tulevaa systeemiä, ei kannata tutkia pilkun tarkasti koska suunnittelu ja lopullinen setuppi on vielä vaiheessa.

Rakenne idea tuli suoraan mehiläispesästä. Lisäsin kuvan http://www.st-suunnittelu.fi/putkipanta/

Jari Tuukkanen

Lauri Kangas

Lainaus käyttäjältä: J.Tuukkanen - 05.10.2008, 11:14:29
Tässä minun minun systeemin suunnittelun lähtökohtana on ollut se että haluaisin hyödyntää lyhyen havaintoajan mahdollisimman tehokkaasti eli kuvata monella
kameralla/ polttovälillä yhtä-aikaa.(esim. satelliitit ja tulipallot laajakulmalla)

Olen itse himoinnut samaa. Kun pyörin siellä nurkilla, niin kävin TS:ltä noutamassa vähän pidemmän palan lohenpyrstökiskoa johon lykkään toiseen päähän telen ja toiseen laajakulman. Projektia hidastaa ruuvi.net, jonka tilaus on roikkunut jo viikon. Ei taida olla jalustaruuveja hyllyssä.

Aika jykevän näköiset palat sulla kyllä. Meitin jalusta taipuis väkkärälle.