NGC 7009

Aloittaja Munkki, 25.09.2008, 10:03:16

« edellinen - seuraava »

Munkki

Voisiko joku ystävällisesti kertoa mikä on saturnussumun yläpuolella olevan tähden kirkkaus?

Eilen katselin visuaalisesti kyseistä sumua ja jäi askaruttamaan. Kaikkiaan aika makea kohde pikkuisellekkin putkelle kun vain malttaa hetken tuijotella.
Mikko Salokannel

J-P

Hei,
Yläpuolella?
Siis pohjoisessa, vai kaukoputkessa visuaalisesti "yläpuolella"?
Kuvakentän laajuuskin auttaisi, tai katseluvälineen ja okulaarin tiedot.

Lähellä on muutamia kirkkaita tähtiä:

Klo yhdessä tähtikarttapohjoisessa on HIP 103851 mag 6.55
Klo yhdeksässä HIP 104459 mag 4.5
ja kirkkain naapuri on Albali mag 3.78 osana Vesimiestä.

Katsoin nämä "Cartes Du Ciel" ohjelmasta. Ilmainen ja loistava tähtikarttaohjelmista, suosittelen.
Siihen voi määritellä myös kuvakentän ympyrän.

J-P

Munkki

#2
No kyllähän mulla Cartes Du Ciel on. Tarkoitan tähteä joka on about hieman pohjoiseen itse planetaarisesta - etäisyys planetaariseen ehkä 2...5 kaariminuuttia. Sen kirkkaus lienee jossain 13...14mag välillä = Cartes Du Cielin peruskartat eivät sitä näytä.

nyt vasta tajusin, että tämä on pikkasen väärällä alueella. Joku voi siirtää koko ketjun parempaan osioon jos niikseen katsoo.
Mikko Salokannel

Timo Kantola

Lainaus käyttäjältä: Munkki - 25.09.2008, 12:49:56
No kyllähän mulla Cartes Du Ciel on. Tarkoitan tähteä joka on about hieman pohjoiseen itse planetaarisesta - etäisyys planetaariseen ehkä 2...5 kaariminuuttia. Sen kirkkaus lienee jossain 13...14mag välillä = Cartes Du Cielin peruskartat eivät sitä näytä.

Lataa Cartesiin lisää tähtiä +20mag asti:
Cartesin ylävalikosta maapallon kuvake (online resources) ja sieltä USNO-A / ESO Skycat USNO-A2.0 ja sen jälkeen paina "connect"
Jos kyseessä on +14mag tähti niin löytyy. Cartes pitää olla zoomattuna siten että kuva-ala on alle 2astetta
Timo Kantola

Never

Lainaus käyttäjältä: Timppa - 25.09.2008, 17:15:38
Lataa Cartesiin lisää tähtiä +20mag asti:
Cartesin ylävalikosta maapallon kuvake (online resources) ja sieltä USNO-A / ESO Skycat USNO-A2.0 ja sen jälkeen paina "connect"
Jos kyseessä on +14mag tähti niin löytyy. Cartes pitää olla zoomattuna siten että kuva-ala on alle 2astetta

Niin tosiaan tuo Munkin tähti lienee GSC 5779:1394 magnitudiltaan 14.2 / 0.4 magnitudia. USNO-An kanssa kannattaa muistaa että tähtien magnitudit ovat sitten mitä sattuu eli kannattaa joko itse laske visuaalinen magnitudi tai olla suoraan luottamatta annettuihin tietoihin :)

/Jaakko

Munkki

Ok kiitos.

Mulla on joskus ollut asennettuna Cartes Du Cieiliin GSC ja kokemuksesta tiedän, että sen magnitudit on vähän mitä sattuu. Siksi en ole sitä jaksanut enää edes asentaa. Tuo 14.2 on riittävän suuntaa antava, itse sanoisin sen olleen ehkä joitakin kymmenyksiä kirkkaampi.

Ja kiitos vihjeestä Cartes Du Cielin käytössä. En ollutkaan kokeillut tuota verkko support -ominaisuutta.
Mikko Salokannel

Iiro Sairanen

SkyMap löytää kaksi tähteä sumun pohjoispuolelta:

GSC 5779-1415, 13.96 mag, sumun keskeltä noin 45' suuntaan NE
GSC 5779-1394, 14,17 mag, sumusta noin 1'32" suuntaan NNW

Kuvasta katsottuna jälkimmäinen näyttää kirkkaammalta.
Iiro Sairanen
--> http://deepsky.arkku.net <--

Iiro Sairanen

Pikkuputkellakos näit tuon tähden Munkki? Zoomailin kohdetta juuri 12" läpi ja tähti näkyi myös, mutta ei ole mikään kirkas. Muita vastaavia tähtiä ei okulaarissa näkynyt. Itse sumu sen sijaan näkyi komeasti, aina keskellä olevaa reikää ja laidoilla olevia siipiä myöten. O-III antaa reunoille mukavasti terävyyttä, mutta tuntui olevan parempi ilman. Sumu on väriltään selvästi sinertävä/turkoosi. Oli muuten hyvä keli aina vaille yhteen saakka, kunnes tuli jotain ohutta höttöä päälle. Mm. Kilven tähtipilvi näkyi hyvin ja NGC 7000 paljaalla silmällä O-III:n läpi. Havaintojakin tuli muutama tuherrettua.
Iiro Sairanen
--> http://deepsky.arkku.net <--

Munkki

Tuo Ngc 7009:n reikä ilmiö on aika jännä. Aluksi en oikein tahtonut uskoa sitä ja kuvittelin sitä mielikuvituksen tuotteeksi, kun siinähän pitäisi näkyä keskustähti jonka kirkkaus on sitä luokkaa, että se siis pitäisi pystyä näkemään. Piirustukseenikin sen reiän kyllä piirsin. En sitten tiedä näinkö keskustähteä ollenkaan - reikä on kuitenkin huomattavasti selkämpi ilmiö. En ole muiden kokemuksia juurikaan mistään selaillut mutta kiva kuulla, että muutkin näkevät siinä reiän.

Ja mitä tulee siihen himmeään tähteen, niin kyllä sen pikkuputkella "näin". Tai pikemminkin oikea kuvaus on, että ajoittain aistin siinä olevan jotain - aivan tarkka paikantaminen on mahdoton. Olen aiemminkin huomannut, että tällaiset "aistimukset" viittaavat yleensä jossain 14mag nurkilla oleviin tähtiin. Ja nämä aistimukset ovat sen verran todellisia, että tiedän siinä sitten oikeasti jotain olevan. Tällaisten aistimusten saaminen riippuu sitten täysin siitä onko tähti otollisessa paikassa tullakseen "aistituksi". Tässä tapauksessa tähden paikka oli suotuisa. Havaintoni tein siis 8cm putkella.
Mikko Salokannel

Iiro Sairanen

14 mag 8 cm:n putkella on aika kova suoritus. 30 cm:llä tähti oli selkeä ja näkyi kokoajan, mutta en siinä vaiheessa uskonut, että se näkyisi paljoakaan pienemmällä putkella.

Reikä on yllättävän selkeä, kunhan sen ensin vain keksii ja uskoo näkemäänsä. Samalla paljastuu rengasrakenne, joka on hieman sitä laajemman halon sisällä. Keskustähteä en minäkään nähnyt.
Iiro Sairanen
--> http://deepsky.arkku.net <--