Uusi putki.. Taas sitä samaa... ; )

Aloittaja jasu, 14.09.2008, 01:52:03

« edellinen - seuraava »

jasu

Olen keväästä lähtien suunnitellut uuden putken ostoa.
Olen istunut tämän sivuston ääressä tunteja lukien kommentteja kysymyksiin "kumpi putki x vai z"? Mikä putki aloittelijalle? Mikä valokuvaajalle?
Tuntuu että vaihtoehtoja on paljon ja mielipiteitä yhtälailla.
Oma tilanteeni on seuraava: minulla on vanha ret50 (114/1000) ja haluan uuden putken. Luulen että mikä tahansa olisi parempi ja laadukkaampi.
Takapihalta olen lähinnä bongaillut, ja tonnitolkulla en halua kamaa roudailla jos/kun autolla siirryn toiseen paikkaan. Eli dobson pois suljettu.
Mitenkäs olisi tälläinen: Celestron Nexstar 130 SLT.
http://www.villenkello.fi/shop/kauppa2/products.php?&action=show&id=2410&show=all
Onko mitään syytä miksi ehdottamasti ei kannattaisi ostaa?
Tiendän että jos luopuisi goto härpäkkeestä, saisi samalla hinnalla isomman putken, mutta... retillä kohteiden etsiminen on yhtä tuskaa (etsinputki aivan naurettava) ja en todellakaan halua käyttää enää suurinta osaa ajasta etsimiseen (ja epäonnistumisen kiroiluun). Syynä tietysti kokemattomuuskin mutta kun on perhettä ja työt ym. niin olisi mukavampi "päästä suoraan asiaan". Toisaalta monesti matka on yhtä tärkeä kuin määränpää.. huoh  ???
Katselukohteet on tietysti planeetat ja bongattuani lyyran rengassumun ensimmäisen kerran muutama viikko sitten, rupesi sekin osasto kiinnostamaan.
Digikameran olen rettiini virittänyt ja esim. saturnusta olen kuvaillut, eli myös sitä puolta pienessä mittakaavassa aion tehdä.
Menekö pahasti metsään ton 130 slt:n kanssa, jos sen tilaan? Mitä kannattaisi ottaa siihen lisäksi? Barlow lienee ainakin..
Ja miiksi ihmeessä sitä tal putkea suositellaan joka paikassa... No tuosta aiheesta on foorumilla jo keskusteltu riittävästi.
Kumpi oli ensin.. muna vai kana?


:D :D

jonttuli

Tuo cele on kyllä goton puolesta ihan mainio vehje, mutta tuo jalusta minua vähän epäilyttää kannattaa katsoa jos jostakin löytyy saman hinta luokan tötterö vähän pönäkämmällä jalustalla goto ohjauksen kera. Muuten tuo kyseinen cele olisi ihan hyvä, mutta usein havainnoiminen kaatuu joko putken jalustan heilakkuuteen, säähän. Tms.

Timpe

Riittääkö hyppy 114mm -> 130mm:iin + goto-toiminto investoinnin perusteeksi? Valonkeräyskykyä ei näet tule paljoakaan lisää tällä päivityksellä, joten itse katsoisin 150-200mm laitteita, jos budjetti ja siirrettävyyden vaatimus antavat periksi. Tässä olisi kuitenkin yksi arvio tuosta 130 SLT putkesta, jos sitä edelleen harkitset:
  http://www.jb.man.ac.uk/public/im/cel130SLT.html
- Timo Inkinen

Meade-mad

Budjetti ei heilahda 15cm putken kanssa, Celestron xlt 150:

http://www.villenkello.fi/shop/kauppa2/products.php?&action=show&id=3424&show=all.

Paketissa katselun kannalta kaikki oleellinen on laadukkaampaa kuin ehdottamassasi vehkeessä. Hinta saatu kohdalleen poistamalla jokseenkin turha tietokone.

jk
Sima (engl. mead) on käyttämällä valmistettava miedohko alkoholi- ja virvoitusjuoma, joka tehdään hunajasta, vedestä ja käytetään hiivalla (Wikipedia).

Terveisin  J armo   Kem pas

jasu

#4
Kiitos vastauksista!
Ymmärrän näkemyksen "turhasta" tietokoneesta ja olen sitäkin tuuminut, että 114->130 ei sinänsä iso harppaus ole.
Mutta..
Tuon ret putkeni okulaarit on todella likaset, enkä ole niitä saanu mitenkään putsattua. Okulaarit ovat epästandardia kokoa, joten uusia en osta (jos enää saakaan).
Ja alkuperäinen puu-kolmijalka on aika tärisyttävä kokemus..  :o
Ajatus oli alunperin se, että samaa kalipeeria oleva, mutta uudempi putki tilalle. Sitten tietysti.. miksi tyytyä siihen?
Se goto toiminto vaan olisi niiiiiin kiva. Moni pidemmän ajan harrastaja varmaan kiertääkin ne kaukaa. Mutta mutta... tuo XLT 150 olisi toisaalta reilu harppaus..
Ehkä kohteiden löytmisen vaikeus on itselläni korvien välissä taisteltuani tuon ret- putken kanssa..
hm.. täytyy tuumata.. ja tuumata..

Olisikohan missään ohjelmaa tai kuvia, joista voisi vertailla eri halkaisijoiden vaikutusta kohteen näkyvyyteen...? Saisi vähän osviittaa 114/130/150 eroista..

Meade-mad

Jos tunnut olevasi spekseistäsi varma niin mitäs siinä rimpuilemaan. Laite tilaukseen ja raporttia peliin miltä laite tuntuu.

jk
Sima (engl. mead) on käyttämällä valmistettava miedohko alkoholi- ja virvoitusjuoma, joka tehdään hunajasta, vedestä ja käytetään hiivalla (Wikipedia).

Terveisin  J armo   Kem pas

Marko.J

Jos sinulla on ennestään 114 putki, niin kyllä kannattaa vähintään 15-senttistä katsella. Mieluummin 20-senttistä ja kunnon jalustaa, jos budjetti antaa myöten. 130-millinen ei tuo kovin paljoa "tehoja" lisää. Itse siirryin vuosi sitten samaisesta ret50:stä SW 200/1000 newtoniin ja näkymät parani kummasti. Kuljettamisen ja kasaamisen kannalta 20-senttinen dobson taitaa kyllä olla helpompi tapaus kuin itselläni oleva 20 cm putki+HEQ-5 jalusta -yhdistelmä.

Se, ettei kohteet löydy retillä johtunee juurikin käyttämästäsi säälittävästä alkuperäisestä etsimestä. Itse kyhäsin retiin uuden etsimen kiikarin linssistä ja vanhasta okulaarista. Myös retin alkuperäsiet okulaarit ovat surkeita (etenkin se 6 mm). Gotoa ei itselläni ole vieläkään, vaikka jalustaan saisikin ja on ne kohteet yleensä löytyneet.
Marko Järvinen
"Jos ei nippusiteillä ja jeesusteipillä tule kuntoon, niin sitten se on oikeasti rikki."
http://markonastroblogi.blogspot.fi