Mistä photoshop halvalla?

Aloittaja Vesa Kankare, 06.09.2008, 14:23:02

« edellinen - seuraava »

Vesa Kankare

Jep, just meinasin tulla täydentämään, että lyhyen googlettamisen jälkeen näyttäisi pääasiallisesti olevan huijausta. OEM tulee aina raudan kylkiäisinä, joten nuo oemsoftakaupat on mitä ilmeisimmin joko huijausta tai muuten vain laitonta softakauppaa. Eli takaisin retail pakettien perään.
Vesku
www.vkastronomy.com

Kaizu

Lienee se asennusmedia jota laitemyyjä ei ole antanut asiakkaalle laitteen mukana. Tyypillisimpiä taitaa olla käyttöjärjestelmät eli Windows XP tai Vista. Aika harva saa koneen mukana asennusmediaa. Näissä varsinainen tuote on sarjanumero, jolla tuote rekisteröidään. Yksittäisissä ohjelmissa on vähän sama juttu. Niitä vain on helpompi käyttää sillä ne toimivat ilman rekisteröintiä kunhan vain sarjanumero(t) on oikein syötetty. Saman sarjanumeron voi rekisteröidä vain yhdelle kerrallaan.
Itse olen ostanut koneen mukana Windowsin vaikka siinä oli täysin tyhjä kovalevy. Siinä oli päällä sarjanumerotarra ja asensin toisen koneen cd:ltä Windowsin ja rekisteröin sen tarran sarjanumerolla, meni ihan sujuvasti. Jos sama Windows oli jollakulla muulla rekisteröitynä niin hänen päivityksensä päättyivät.
En ole toistaiseksi suostunut ostamaan tietokonetta tai ohjelmaa jossa en saa asennuslevykkeitä mukaan. Sen vuoksi en ole vielä ostanut konetta Gigantista tai Anttilasta.

Kaizu
Kai Forssen

Timo-Pekka Metsälä

#17
Itse hankin aikoinani Photoshop CS2:n hankkimalla ensin saksalaisesta nettikaupasta Photoshop 6:n OEM-version. Se on varmaankin aikoinaan ollut koplattuna johonkin skanneriin tai vastaavaan. CD:ssä on Adoben tiukat kiellot jälleenmyynnistä, mutta ne eivät ole EU:ssa voimassa - asiasta on (ainakin urbaanin legendan mukaan) olemassa Saksan korkeimman oikeuden ennakkopäätös. Joka tapauksessa ohjelman rekisteröinti Adobelle onnistui ilman ongelmia. Sitten hankin Verkkokauppa.comista CS2 upgrade hintaan 200 euroa. Sen asentaminen, aktivointi ja rekistreröinti meni samoin ilman ongelmia. Hintaa koko hommalle tuli 250 euroa suunnilleen.

Windows XP:stä olen myös hankkinut OEM-version. Sen sain hankittua sen vuoksi, että olen itse oman pöytä-PC:ni originaali valmistaja.

Tuo Petrin löytämä hinta Photoshop CS3:lle on erittäin epäilyttävä. Varsinainen kauppiashan tuossa ei ole tuo
"Homestead Technologies" (joka lienee ihan laillinen nettisivutilan tarjoaja Kaliforniasta) vaan "OnSaleTradings". Sen jäljet päättyvät whois-tietokantaan:

Domain name: ONSALETRADINGS.COM
Administrative Contact:
    contactprivacy.com onsaletradings.com@contactprivacy.com
   ...
    Record created on 29-Jun-2008.

Netistä löytyy jonkin verran ihmettelyä tuosta kauppiaasta mutta en löytänyt vastauksia niihin. Usein tämmöisten toimijoiden juuret johtavat itänaapuriin. Tässä tapauksessa edes traceroute ei paljasta ilmansuuntaa, koska tuo nimi onsaletradings.com on ainoastaan uudelleenohjaus tuohon homestead.com:ssa olevaan sivustoon.

Halvimmalla CS3:n saa ryhtymällä opiskelijaksi tai ostamalla lisenssin käytettynä. Itse ajattelin jättää CS3:n väliin ja odotella CS4:a. Se lienee tulossa beetana saataville tänä syksynä.

Joka tapauksessa aidon Photoshopin edut tähtikuvauksessa (verrattuna Elementsiin) ovat kiistattomat. 16-bittisyys on tärkein etu mielestäni.

t. Timo-Pekka

PetriKe

Lainaus käyttäjältä: Petri Kehusmaa - 07.09.2008, 20:17:26
Tuolla näytti opiskelijaversiot olevan erikseen eli maininta 'Student' tuotteen yhteydessä. Tämän CS3:en kohdalla lukee, että avaamaton ja rekisteröimätön tuote, jonka voi rekisteröidä. Netissä on myynnissä CS3 paketteja, joita ei voi esim. rekisteröidä. Niiden hinnat liikkuu $150,- hujakoilla.

Katsotaan, miten äijän käy :P

Tilaus statuksessa 'Shipped'. Odotan jännityksellä... Ihan asialliset sähköpostit ja order tracking systeemit tähän kuvioon rakentaneet, tosin ei todista mistään mitään. Ihmettelen vaan, jos nettikauppa välittää epäkuranttia tavaraa, niin kauanko voi toimia tuossa roolissa? Ja mistä ikinä tiedän tuotteen todellisen alkuperän, jos tulee avaamattomassa tuotepaketissa.
Selkeitä kelejä,

Petri Kehusmaa

Vesa Kankare

Tällainenkin halpisfirma löytyi www.bestpricepicker.com

http://bestpricepicker.com/lowest-price-discount-coupon-adobe-photoshop-cs3-extended_4519-48.html

Tekstin mukaan on CS3 Extended. Mahtaako tuokaan olla ihan relevantti putiikki? Laitoin sinne piruuttani mailia, katsotaan mitä vastaavat.
Vesku
www.vkastronomy.com

Timo-Pekka Metsälä

Lainaus käyttäjältä: Vesa Kankare - 08.09.2008, 18:39:17
Tällainenkin halpisfirma löytyi www.bestpricepicker.com

http://bestpricepicker.com/lowest-price-discount-coupon-adobe-photoshop-cs3-extended_4519-48.html

Tekstin mukaan on CS3 Extended. Mahtaako tuokaan olla ihan relevantti putiikki? Laitoin sinne piruuttani mailia, katsotaan mitä vastaavat.


Itse ihmettelen, miksi laillista nettikauppaa tekevä firma haluaisi salata yhteystietonsa:
http://whois.louhi.net/bestpricepicker.com

  Administrative Contact:
    Domain Privacy Group, Inc.          privacy-250352@domainprivacygroup.com
    c/o bestpricepicker.com,

Vesa Kankare

Lainaus käyttäjältä: Timo-Pekka Metsälä - 08.09.2008, 20:15:09
Itse ihmettelen, miksi laillista nettikauppaa tekevä firma haluaisi salata yhteystietonsa:
http://whois.louhi.net/bestpricepicker.com

  Administrative Contact:
    Domain Privacy Group, Inc.          privacy-250352@domainprivacygroup.com
    c/o bestpricepicker.com,
Ei tuo hirvittävän harvinaista ole. Whois kannat on ihan törkeitä spamtrappeja.

Sain muuten parissa tunnissa vastauksen tuolta kysymykseeni. Kysyin, että voiko olla totta, että myyvät CS3 versiota tuolla hinnalla. Pyysin vakuuttamaan, että se on aito alkuperäinen Adoben lisenssi. Vastaus löyhästi käännettynä:

"Olemme Adoben jälleenmyyjän kumppani (vai tytär "affiliate"), joten emme voi olla 100% varmoja, että tuote on rekisteröitävissä Adobelle. Jokatapauksessa olemme myyneet tusinoittain näitä viimeisten kuukauksien aikana, eikä valituksia ole tullut. Tästä syystä vakuutamme, että kyseessä on laillinen aito Adoben tuote. Tuote myydään nettilatauksena, eikäs sen mukana toimiteta pakettia tai CD-levyä."

Päädyin tuonne, jonkin smart buy tyyppisen saitin kautta. Tietyllä tavalla tuntuu järkevältä kaupalta, mutta täytyy sanoa, että millä ihmeellä sen pystyy varmistamaan ennen kaupantekoa että kyseessä on laillinen softa. Maksutapoja noilla on useita ml. PayPal jossa ollaan hyvin tarkkoja yritysmyyjien luottamuksesta.

Mitens muuten tulli näissä online ostoksissa, joissa ei postiteta mitään?
Vesku
www.vkastronomy.com

PetriKe

Lainaus käyttäjältä: Vesa Kankare - 08.09.2008, 21:26:04
Mitens muuten tulli näissä online ostoksissa, joissa ei postiteta mitään?

Ei mitään.
Selkeitä kelejä,

Petri Kehusmaa

J-M

http://stores.homestead.com/OnSaleTradings/-strse-4/ADOBE-PHOTOSHOP-CS3-EXTENDED/Detail.bok

CS3 Extended ja epä-extended ovat dollarilleen saman hintaisia. Eli eikös kannattaisi ottaa tuo Extended?

Pistä Petri heti tietoja, kuinka tilauksen kanssa käy, niin uskalletaan me muutkin hankkia. Hienoa, että löytyy vapaaehtoisia koekaniineja!  ;)
Jari-Matti Auttila
Elämä on kuin golfpallo - ensin saa paljon iskuja ja sitten päätyy kuoppaan.

Lauri Uusitalo

CS3 Windows $199
CS2 Windows $365
CS3 Mac $458

Ei ymmarra, osaako joku selventaa?
Kaukoputket: 25cm F5.6 Newton, SW 80ED, Lidl 70/700
Kiikarit: TS 25x80, Olympus 15x50

anajavi

Jos on sopivassa oppilaitoksessa opiskelemassa, niin Photoshop CS3 Extendedin saa hintaan 197€.

Itse ostin koko Creative Suite 3 Design Premiumin vähän yli kolmellasadalla, kun oli tarvetta muillekin Adoben ohjelmistoille. Ja ihan verkkokaupasta.

J-M

Lainaus käyttäjältä: Lauri Uusitalo - 09.09.2008, 14:45:55
CS3 Windows $199
CS2 Windows $365
CS3 Mac $458

Ei ymmarra, osaako joku selventaa?

Nuo myyjät varmaankin ostavat jonkunlaisen corporation -lisenssin, jolla he saavat vaikkapa pari sataa lisenssiä omaan käyttöön. Ja myyvät näitä sitten eteenpäin. CS2:n kanssa on tässä tapauksessa ollut huonompi neuvottelija ostamassa niitä ja Macin tapauksessa on "perushinta" paljon korkeammalla.

Aiemmin ketjussa oli puhetta tuosta OEM -lisenssistä ja siitä, että se olisi jotenkin laiton. Näin ei kuitenkaan ole. Kyse on vain siitä, että OEM -lisenssiä ei ole tarkoitettu asennettavaksi kuin yhteen tietokoneeseen.  Ihan laillinen se on. Se, miten tietokone määritellään onkin sitten eri asia, koska voihan konettansa päivittää vaikkapa vaihtamalla siihen joka ainoan komponentin. Lisäksi OEMia ei yleensä voi päivittää tuleviin versioihin. (esim. XP -> Vista). OEM ei sinänsä määrittele mitään ehtoja. Ne on siinä ehtodokumentissa, joka kyllä tulee mukana tuotteessa jollain tapaa.

Jari-Matti Auttila
Elämä on kuin golfpallo - ensin saa paljon iskuja ja sitten päätyy kuoppaan.

Timo-Pekka Metsälä

Nuo halvat netin softaputiikit kyllä haiskahtavat melkoisen vahvasti piratismille. Adoben omilla sivuilla kerrotaan asiasta melko valaisevasti: http://www.adobe.com/aboutadobe/antipiracy/types.html

Lainaus:

" Here are some types of pirate websites:

   * Online distributors offering special deals supposedly on behalf of the software publisher, such as inventory liquidation or bankruptcy sales"

ja erityisesti:

"The only legitimate way to purchase Adobe software for download is through the Adobe Store. "

Jokainen voi tietenkin itse päättää, mihin rahansa lähettää. Mutta jos piraattikopioita haluaa käyttää, niin niitä saa netistä ilmaiseksikin.

Uppo

Lainaus käyttäjältä: Timo-Pekka Metsälä - 09.09.2008, 22:04:41
"The only legitimate way to purchase Adobe software for download is through the Adobe Store. "

Jokainen voi tietenkin itse päättää, mihin rahansa lähettää. Mutta jos piraattikopioita haluaa käyttää, niin niitä saa netistä ilmaiseksikin.

Tähän on tökännyt minun ostosyritykset. Sama downloadi ja eri hinta.. lukekaa tuo niin ymmärrätte. (ne kommentit sieltä perästä)

http://blogs.adobe.com/jnack/2008/07/lightroom_2_is_here.html

Pätee Photoshoppiinkin.
Jani Virtanen

PetriKe

Lainaus käyttäjältä: Timo-Pekka Metsälä - 09.09.2008, 22:04:41
Nuo halvat netin softaputiikit kyllä haiskahtavat melkoisen vahvasti piratismille. Adoben omilla sivuilla kerrotaan asiasta melko valaisevasti: http://www.adobe.com/aboutadobe/antipiracy/types.html

Lainaus:

" Here are some types of pirate websites:

   * Online distributors offering special deals supposedly on behalf of the software publisher, such as inventory liquidation or bankruptcy sales"

ja erityisesti:

"The only legitimate way to purchase Adobe software for download is through the Adobe Store. "

Jokainen voi tietenkin itse päättää, mihin rahansa lähettää. Mutta jos piraattikopioita haluaa käyttää, niin niitä saa netistä ilmaiseksikin.

Niin se vähän haiskahtaa tuo Saksan oem-version ostaminenkin...
Selkeitä kelejä,

Petri Kehusmaa