Aloittelija kyselee

Aloittaja rintape, 02.09.2008, 13:36:06

« edellinen - seuraava »

rintape

Tarkoitus olisi tänä talvena kokeilla tähtikuvausta. Kysymyksiä niin paljon ettei sanotuksi saa, mutta aloitetaan nyt vaikka näistä.

Jalusta lienee kaiken alusta. Seuranta siinä pitää olla ja mahdollisuus tietokone ohjaukseen. Tuosta tietokone ohjauksesta mulle on jäänyt vähän epäselväksi, että pystyykö sillä valokuvaa ottavalla laitteella (minulla se luultavasti tulee olemaan canonin järkkäri) myös ohjaamaan jalustaa? Vai pitääkö se ohjaava laite olla erikseen?

Olen oppinut olettamaan, että jos joku laite on tehty nimenomaan tiettyyn tarkoitukseen, niin se on parempi kuin joku yleisvemputin. Miten tuollainen 300-600 € tähtikamera? Jos nyt vertaa sellaista vaikka canonin 40D:hen, niin kummalla voisi olettaa tällaisen aloittelijan saavan parempia kuvia? Vai onko niden kuvanlaadussa isoa eroa? Onko niiden käytössä (ennenkaikkea sen helpoudessa) eroa?

Lähdetään nyt näillä liikkeelle. Kiitos avusta.

Ohessa (jos nyt sen kuvan onnistun tähän liittämään) ensimmäinen oikea tähtikuvani. Kyseessä siis kesäinen auringonpimennys. Kuvattu Espoossa, Panasonic DMC-FZ30, Olympuksen 1,7 kertainen telejatke, Astro Solar kalvon läpi. Itse olen enemmän kuin tyytyväinen kuviini.  Ja ennekaikkea itse pimennys oli järisyttävä kokemus. En itsekkään etukäteen uskonut, että se olisi jotenkin kertakaikkiaan niin vaikuttavaa. Laitoin työpaikan pihaan oikein pimennys näytöksen pystyyn ja se oli menestys. Pimennyksen saavuttaessa syvimmän vaiheen olimme suorastaan uskonnollisen hurmoksen vallassa ja aloimme suunnitella neitsyen uhraamista auringolle, mutta eihän täältä töistä sellaista löytynyt. Jotenkin se oli vaan niin hienoa. Kuu menee auringon eteen.
Petri Rintala, Espoo
Panasonic DMC-GX8
Draco 80/500 APO
Celestron CGEM
QHY8L

GaryP

Kyllä sä olet muistanut näköjään tänäänkin vetää nappisi aamulla!
:D

Se jalusta mikä sulla kotona on nyt, heitä sillä vesilintua takaraivoon. Jos jatkat saman putken käyttöä pidempään, ei tarvinne raskasta jalustaa hankkia... mutta... jos sitten kuitenkin jossain vaiheessa etenetkin innoissasi raskaampaan putkeen niin vähintään eq5-tasoinen sitten alle. Mulla on sellainen, näytän sulle samalla kun kollimoidaan sun putki.

Mutta se seuranta on sitten oma juttunsa, eli halvalla ei saa hyvää ellei ole valmis tee_se_itse-meininkiin. Demoaisin mielelläni sulle mun härveleitä siltä osin, mutta kun en osaa itsekään vielä käyttää. Täytyy toivoa että saan jonkun MTS-3:n tuntevan immeisen kiinni ennen kuin säät menevät taas kevään odotuksen puolelle. Tämä foorumi on muuten pullollaan jo tätä keskustelua, joten kannattaa käyttää haku-toimintoa ja ottaa ennakkoon vähän tietoa. Kohta joku nimittäin vastaa sillä tasolla että olemme molemmat huuli pyöreinä filtteröimässä informaatiosta selkokielistä osuutta tajuntaan.

Kari
Kari Pulkkinen
Espoo, Finland

Harrastus uudelleen lämpiämässä...

rintape

Nyt siis kaapista löytyy "jonkinlainen" peiliputki ja siihen alle melkoisen naurettava jalusta. Tarkoitus on tästä eteenpäin panostaa joka komponenttiin niin paljon, että ne ovat oikeasti hyviä ja että niillä pärjää vuosia eteenpäin.

Jalustaksi olen jo melkein valinnut HEQ5 SynScan goto:n. Sen avulla saisi tuosta mun putkesta varmasti enemmän irti. Sitten taas tulevaisuudessa joku vielä parempi putki. Tuon jalustanhan pitäisi olla niin hyvä, että huolellisella suuntauksella sen seuranta riittää hyvinkin kuvaukseen? Jos nyt siihen sitten laitan joko digirungon tai tähtikameran, nin pystyykö sitä silloin ohjaamaan tietokoneella? Vai tarviiko sitä ohjausta varten vielä erikseen jonkinlaisen kameran?
Petri Rintala, Espoo
Panasonic DMC-GX8
Draco 80/500 APO
Celestron CGEM
QHY8L