eka kuu kuva

Aloittaja jonttuli, 28.08.2008, 21:26:45

« edellinen - seuraava »

jonttuli

sainhan se minäkin otetuksi ensimmäisen kuu kuvani ja ekahan se on kuten kuvista näkyy

GaryP

Pidä nuo kuvat hyvin tallessa, niitä on mukava verrata tulevaisuudessa ilmestyviin kuviin. Oman kehityksen seuraaminen, silloin kun kehitystä tapahtuu, on antoisaa. Tosin itse häpeän kaikkia ensimmäisiä suorituksiani, aiheesta riippumatta, mutta ehkä sitten eläkkeellä papparaisena on itseään kohtaan suvaitsevaisempi.

Nimin. "Parempia nuo taisivat olla joka tapauksessa kuin omat ensimmäiset kuukuvani"
Kari
Kari Pulkkinen
Espoo, Finland

Harrastus uudelleen lämpiämässä...

M 71

Terve.

Tässä on minun eka kuukuva joulukuulta 2006, otin vapalla kädellä okulaarin läpi. Putki oli kaverin Lidlistä ostama pikkuputki ja kamera oli Olympuksen 4Mb peruspokkari.


Kolkkisti

Kaivelin kanssa sekalaisia kuvia ja löytyi yksi kuva ajalta ennen harrastuksen alkua.

Kuva otettu 8.1.2006 ja ei ollut mitään käsitystä mikä tuo pienempi piste oli. Nyt kun katsoin niin marsihan se on. Siis kaksi kärpästä yhdellä iskulla ;D
Canon EOS 1000D

jonttuli

Komeita kuvia teillä. Painan garyn neuvot mieleeni onhan niitä mukava katsella siinä kiikkutuolissa minkalaisia kuvia on tullut otettua

Contrast-Booster

Tuossa on minun IHAN EKA kuva minkä olin ottanut kaukoputken läpi. kuvattu joskus 12.27.07 Kuvattu Nokia N95
7x50 kiikarit
Skywatcher Skyliner 200/1200
Canon Powershot A70

portsu73

Tällasta sai aikaan olympuksen c300 ja konustartilla 13.2.2006. Vapaalla kädellä okuläärin läpi. C300 ei saa edes säädettyä valotusta. Kaikki automaattisesti.
Vaasa, Finland

Konustart 60/700
Optica 15x70
Canon powershot a530

jonttuli

#7
Nyt on huomattavasti nuo kuu kuvieni laatu parantunut. Tässä muutama esimerkki. Mitäs sanotte? Onko yhtään parempia kuin ennemmin tänne laittamani

Ensimmäisen kuvan tiedot

Kamera: sony dsc-h10
ISO 100
val: 50
f4.4

Kuvattu tänään 11.10.2008  noin klo: 19.25

VilleV

Tässä on minun ensimmäinen kuukuva, tänään 6.11.08 klo 17

EOS 40D
Popular 400mm prime (tosi vanha manuaaliputki jonka ostin nimen omaan astrokuvaukseen)
f/6.3
1/500
ISO 1000

GaryP

Lainaus käyttäjältä: VilleV - 06.11.2008, 17:31:28
Tässä on minun ensimmäinen kuukuva, tänään 6.11.08 klo 17

EOS 40D
Popular 400mm prime (tosi vanha manuaaliputki jonka ostin nimen omaan astrokuvaukseen)
f/6.3
1/500
ISO 1000

Kokeiles tiputtaa ISOa ja pidentää valotusaikaa, käytät varmaan kuitenkin jalustaa, joten pienimmästä ISOsta kannattaa lähteä heti kättelystä liikkeelle. Sitten kokeilet millä valotusajalla saat kuvan josta liikettä ei näy ja palaat siitä vähän nopeampaan, jos valoa riittää. Sitten lähdet haarukoimaan aavistuksen verran aukkoa himmeämmälle ja aikaa pidemmäksi, kunnes löytyy paras yhdistelmä. Tiedät varmaan mitä ajan takaa? Kuu on niin kirkas ettei kannata leikki kohinoilla yhtään, ISO 1000 on overkill.

Mikä valovoima tuossa objektiivissa on aukko täysin auki?

Kari
Kari Pulkkinen
Espoo, Finland

Harrastus uudelleen lämpiämässä...

VilleV

Lainaus käyttäjältä: GaryP - 06.11.2008, 21:56:09
Kokeiles tiputtaa ISOa ja pidentää valotusaikaa, käytät varmaan kuitenkin jalustaa, joten pienimmästä ISOsta kannattaa lähteä heti kättelystä liikkeelle. Sitten kokeilet millä valotusajalla saat kuvan josta liikettä ei näy ja palaat siitä vähän nopeampaan, jos valoa riittää. Sitten lähdet haarukoimaan aavistuksen verran aukkoa himmeämmälle ja aikaa pidemmäksi, kunnes löytyy paras yhdistelmä. Tiedät varmaan mitä ajan takaa? Kuu on niin kirkas ettei kannata leikki kohinoilla yhtään, ISO 1000 on overkill.

Mikä valovoima tuossa objektiivissa on aukko täysin auki?

Kari
Kiitos vinkeistä Kari. Mieli olisi tehnyt tiputtaa ISOa kuvaushetkellä, mutta juttu on siinä, että minulla ei vielä ole jalustaa. Tuossa paikassa ei ollut edes mitään pintaa johon tukea kamera joten tuo on ihan vapaalla kädellä otettu. Obiskan aukko on täysin auki tuossa 6.3 kohdalla.

GaryP

Ei muuta kuin alusta alle, kannattaa sitten panostaa vähän tukevampan versioon saman tien, jos ostaa perinteisen kolmijalan, tuo 400mm objektiivi on jo sen kokoinen että se vaaputtaa heiveröisempää kuvaajaakin.
Sitten vaan ennakoit hieman kuun siirtymistä ja laitat aikalaukaisimella räpsyn menemään, mieliuiten kuitenkin hankit lankalaukaisimen niin pääsee oikeasti käskemään kuvaushetken. Tai sitten tietokoneella Canonin remotella.

Kari
Kari Pulkkinen
Espoo, Finland

Harrastus uudelleen lämpiämässä...

Lauri Kangas

Jos jalustan puutetta joutuu kompensoimaan korkealla ISO:lla, voi kameran antaa lauleskella sarjatulella vaikka sata ruutua, poimia sieltä terävät ja pinota ne. Niin saa vähän taklattua kohinaa.

Vielä parempi tulee tietysti kun tekee täsmälleen saman mutta jalustan kanssa ja pienellä ISO:lla. :)

JaniT

Hei.

Tässä minun ensimmäiset räpöstykset. Vihdoinkin pääsin kokeilemaan miten kuvaus kaukoputken okulaarista onnistuu.
Aloitin kuusta koska siinä riittää valoa sen verran paljon ettei tarvitse pitkiä valotusaikoja ja seurantaa. Ikäväkseni koko kuu ei sopinut kuva-alueeseen joten räpsin kuvia sitten sieltä täältä.
Kuvia tuli muutama kymmen, joista parhaiten onnistuneita tässä muutama. Nyt kun tuli todettua että tuolla kalustolla ylipäätänsä kuvaus onnistuu, niin pitää alkaa panostamaan kuvien laatuun ja muihinkin kohteisiin.
Celestron Omni XLT 150/750mm + Orion 2" Low-Profile Dual Speed Focuser
Draco 80/500mm
Skywatcher Startravel 80/400mm
Celestron CG-4
Canon 1000D
AlCCD5

Kolkkisti

Mikäköhän putki kyseessä? Hyviä kuvia.

Kysymys siis JaniTeelle.
Canon EOS 1000D