Kohteen havaitseminen okulaarin näkökentästä

Aloittaja Timpe, 28.08.2008, 18:42:41

« edellinen - seuraava »

Timpe

Ajattelin laittaa tänne visuaalihavaitsemiseen hyvän linkin Cloudy Nights:in "Astrophotography and Sketching" -alueen keskusteluun, jossa kokenut visuaalihavaitsija opastaa havaitsemaan himmeitä deep sky -kohteita. Linkistä löytyvät peräkkäiset havaintopiirrokset samasta kohteesta ja juttua siitä, kuinka eri tavoilla sama kohde voi näkyä eri havaitsemistekniikoilla:
   http://www.cloudynights.com/ubbthreads/showflat.php?Cat=0&Number=2138314
   How Well Does a Sketch Represent the Eyepiece View
Opettavainen ja mielenkiintoinen keskusteluketju, joka toimii samalla hyvänä kannustimena havaintopiirrosten tekemiseen  :)
- Timo Inkinen

Never

Kannattaa muistaa että Perez tekee ns. "piirrostaidetta" eli loppu tulos voi olla vähän erikoinen ja ei niin tarkka. Toisekseen, en itse tykkää fotarilla fixatuista piirroksista, mutta näyttää nykyään olevan harmittavan suosittua!

/Jake

Timpe

Jep, jenkeissä on näitä havaitsijoita, jotka tekevät kauniin näköisen + tyylitellyn piirroksen kohteesta kuin kohteesta. Itse pyrin suosimaan enemmänkin dokumentaarista otetta, jolloin piirretään parhaan kyvyn mukaan vain se mitä okulaarissa nähdään. Tarvittaessa lisätään yksityiskohdista erilliskuvauksia jne. muttei muuteta okulaarinäkymää jälkikäteen lisäämällä havainnon kirjausvaiheessa uusia piirteitä kohteeseen. Perezin mallikuvat (neljä kpl) olivat vain niin hyvä ja havainnollinen esimerkki kohteen huolellisen havaitsemisen puolesta, että otin sen täällä esille mm. opiksi vasta-alkajille. Turhan monen havaintosessioissa kohteet vilkaistaan nopeasti läpi ja todetaan, että "pitää hankkia suurempi putki, kun ei tällä nykyisellä näy tämän paremmin".  :-\

"As you point out, many factors affect the visibility of objects in the eyepiece. The multitude of factors, as you also point out, do not explain the differences in observer's sketches. This may be accounted by differences in artistic styles, media used, degree of image manipulation, among other factors. Your sequential series is excellent in showing what the observer may expect as the seeing conditions improve (as well as the observer's eye becoming more sensitive to faint detail over time). Obtaining the correct contrast of an object is not an easy task but with practice one may achieve an acceptable result."
(= lisäkommentti linkitetystä CN:n ketjusta)
- Timo Inkinen