Kiitos pylpyrä- ja ohjausrullaideoista.
- Vinssissä on tällä hetkellä liina, joten ohjausrulla varmaan vaatisi vaijerin vaihdon vinssiin. - Täytyy ensin kokeilla, josko auttaa kun laitan tuohon katon radalle vähän avustavaa liukupintaa (esim. muovisuikaletta). Varsinainen katon ripustushan on alaspäin kiskoa pitkin, ja sen on toiminut toistaiseksi kohtuuhyvin. Kattoruode vain tahtoo vähän laahata kulkiessaan (katon ruoteet ovat keveyden ja kantavuuden kompromissi).
Tuo kondensaatiojuttu kyllä mietityttää. Iirti ei valokatetta enää viitsi ottaa, joten siitä aluskatteesta tulisi pakostakin vähän viritetyn oloinen. - Eikös tilanne synny siitä, että majan sisällä on ilma lämpimämpää kuin ulkona, jolloin rajapinnalle (valokatteeseen) kondensoituu ilman luonnollisesta kosteudesta vettä. Mitenkähän siihen mahtaisi vaikuttaa, jos laittaisi tosiaan muutaman säädettävän tuuletusräppänän majan seinään, ja pitäisi niitä raollaan. - Ei taida riittää sellainen ilmanvaihto vielä estämään lämpötilaeron vaikutusta?
Tuolla ketjussa vähän aiemmin esitetty idea toisesta katteesta valokatteen alla (jota pitkin pisaroitunut kondenssivesi valuisi kattokaadon suuntaan) ei kyllä ehkä auta, koska se kondensaatiohan siirtyisi nyt vain siihen alempaan katteeseen, ja ongelma säilyisi? Vai syntyneekö noiden kahden katteen väliin ilmapatsas, joka myös auttaa asiaa?
Jos siis laittaa aluskatteen valokatteen alle, sen on oltava sellainen kuin Timo tuossa jo mainitsi, jotta se estää selkeän rajapinnan syntyä valokatteeseen ja hengittää muodostuvaa kosteutta pois (kuivaa riittävän nopeasti), ettei homehdu.