Artikkelien aikajärjestys

Aloittaja jmantyla, 18.08.2008, 23:21:42

« edellinen - seuraava »

jmantyla

Uudella foorumilla on useita ongelmia, eikä vähäisin ole kuvien näkymättömyys, ellei kirjaudu sisään.
Mutta äsken huomasin toisenkin ongelman, kun kirjoitin jutun Perseidi-havainnoista 2008.
Foorumi näyttää vuonna 2007 kirjoitetun jutun ensin, ja vasta pitkän ketjun jälkeen vuonna 2008
kirjoittamani jutun!
Siis varmaan joku aika yksinkertainen juttu, mutta ihmetyttää  ??? miksi vuoden vanhat jutut tulevat ensin?

Jorma M.
Kangasala

Uppo

No siis alhaallahan on aina uusin raapustus. Vai mikä tässä nyt hämää?

Ja jos feedeillä seuraa niin osuu aina uusimpaan, ainakin lähelle.
Jani Virtanen

MarkoM

#2
Lainaus käyttäjältä: jmantyla - 18.08.2008, 23:21:42
Siis varmaan joku aika yksinkertainen juttu, mutta ihmetyttää  ??? miksi vuoden vanhat jutut tulevat ensin?

Uppo jo mainitsikin syyn eli uusin viesti lisätään aina viimeiseksi. Siksi toistuvien kausikohteiden (tai miksi niitä nyt kutsuisi) otsikoinnissa kannattaisikin suosia lisänä vuosilukua (esim. Perseidit 2008, Saturnus kaudella 2008-2009 tai jotain vastaavaa), jolloin tämä ongelma tulee tavallaan kierrettyä...

Ainoastaan tuolla kategorian viestilistassa pystyy viestejä lajittelemaan aiheen, aloittajan, vastausten ja lukukertojen määrän sekä viestin kirjoitusajan mukaan, yksittäisissä viesteissä sitä mahdollisuutta ei ole, vaikka ehkä voisi joissain tapauksissa olla ihan hyvä ominaisuus.

Jaoin tuon Perseidi -aiheen siten, että viestisi aloittaa nyt Perseidit 2008 -viestiketjun, mikä lienee ok?
Marko Myllyniemi
"Koskenkorvan kivennäisvesi on valmistettu kirkkaasta, vähänatriumisesta lähdevedestä, siksi sen maku on niin päähännousevan raikas. Maista Koskenkorvan kivennäisvettä. Tulet hyvälle tuulelle!"
astro.kuvat.fi
Kuvagalleria
Lakeuden Ursa ry

jmantyla

Lainaus käyttäjältä: Uppo - 18.08.2008, 23:38:35
No siis alhaallahan on aina uusin raapustus. Vai mikä tässä nyt hämää?
Minun mielestäni uusimman jutun pitäisi olla ensimmäisenä ja ylimpänä!
En ole koskaan ennen kuullut, että uusin laitetaan sivun alalaitaan.
Mutta ehkä olen vanhanaikainen?

Jorma M.

jmantyla

Lainaus käyttäjältä: Uppo - 18.08.2008, 23:38:35
No siis alhaallahan on aina uusin raapustus. Vai mikä tässä nyt hämää?
Hämää sen verran, että olen 20 vuotta opettanut julkaisutyötä ja taittoa. Perinteisen sanomalehtitaiton ohje #1 on se,
että uutisarvoisin laitetaan ylös ja mieluiten ylävasemmalle.
Katsokaa minkä tahansa nykyisen sanomalehden etusivua!
Sijoittaminen alas ja etenkin alaoikealle merkitsee vähäarvoisuutta ja vanhentuneisuutta.
Mutta ehkä olen vanhanaikainen...  ???

Jorma M.

Uppo

Ja nyt vasta huomasit tämän täällä. Alusta asti näin on ollut!
Jani Virtanen

-Jarz-

#6
Minusta on ihan loogista, että aiheen/otsikon alla keskustelu etenee ylhäältä alaspäin kronologisessa järjestyksessä. Yleensähän keskustelua seurataan siinä järjestyksessä miten kirjoittajat kommentoivat aikaisempaa viestiä ja luontevalta tuntuu, että vastaukset tulevat siten jäljempänä ketjussa. Keskustelu täten arkistoitu siinä järjestyksessä kuin se aikoinaan on käyty.
Kun aloittaa uuden aiheen sen luonteva paikka on otsikkolistassa ylimpänä tai jos lisää kommentin johonkin aikaisemman aiheen alle tulisi mielestäni sen aiheen nousta tuoreimmaksi, eli ylimmäksi vaikka aihe olisikin aloitettu kauan sitten.
Näin foorumin logiikka taitaa toimiakin ja se on minusta ihan luontevaa. Olen joskus törmännyt foorumeihin missä tuo järjestys aiheen sisäisessä keskustelussa on ollut päinvastainen, eli uusin on aina ylimpänä ja se ei ole tuntunut luontevalta ratkaisulta. Tämä näin omana mielipiteenäni.

JM
Jari
CPC 800 XLT - Skylux 70/700 - Pentax K10D - QHY5 - Atik 314L+

tahkis

#7
Lainaus käyttäjältä: jmantyla - 19.08.2008, 00:02:08
Minun mielestäni uusimman jutun pitäisi olla ensimmäisenä ja ylimpänä!
En ole koskaan ennen kuullut, että uusin laitetaan sivun alalaitaan.
Mutta ehkä olen vanhanaikainen?
Minä taas en ole ollut yhdelläkään foorumilla, jossa uusimmat viestit olisi oletuksena löytyneet aiheen yläreunasta.

Mutta mutta, ratkaisukin löytyy. Profiili -> keskustelualueen asetuksen löytyy kohta "näytä uusimmat viestit ylimmäisenä", siihen vain ruksi.
Joni Tahkoniemi

jmantyla

Lainaus käyttäjältä: tahkis - 19.08.2008, 06:04:20
Mutta mutta, ratkaisukin löytyy. Profiili -> keskustelualueen asetuksen löytyy kohta "näytä uusimmat viestit ylimmäisenä", siihen vain ruksi.
Kiitos vinkistä. Toimii - mutta vain, jos on kirjautunut sisään. Hieman sama kuin kuvien näkyminen foorumilla, eli useimmat kuvalinkit eivät näy, ellei kirjaudu sisään.
Kirjautumattomuus näyttää artikkelit uutisarvon mukaan edelleen takaperoisessa järjestyksessä. Mutta siihenkin voi tottua.
Nettikeskusteluissa on ominaisuuksia, jotka ovat ristiriidassa perinteisen uutiskäsityksen kanssa. Katsokaapa esim. www.yle.fi/uutiset, www.mtv3.fi/uutiset, www.hs.fi/teksti - siellä uusin juttu on yleensä ensimmäisenä, ellei uuutisarvo tee poikkeusta.

Jorma M.
Kangasala


Vesa Kankare

Näissähän on kyllä mielestäni vissi ero. Ylen Uutiset, yms. eivät ole keskustelupalstoja ja siksi vertailukelvottomia. Kyse ei siis ole toimitetusta uutissivustosta , jossa joku voisi arvioida kokoajan uutisarvoa, vaan yhteisön keskustelufoorumista. Sanomalehteen keskutelufoorumia ei voi mitenkään verrata.

Foorumin aiheet on jaoteltu niin, että se mihin on viimeksi kirjoitettu on ylimpänä - loogista ja järkevää ainakin minun mielestäni, muuten täällä aloitettaisiin joka ikisestä pikku jutusta uusi aihe. Näin toimivat lähestulkoon kaikki keskustelufoorumit oletuksena. Aiheen sisällä käydään sitten keskustelua, joka etenee luontevimmin mielestäni tarinana alkuperäisestä aiheesta alaspäin keskustelun edetessä.

Minusta nykyinen oletusjärjestys vastaa parhaiten sitä, miten netin keskustelufoorumit toimivat ja siksi palvelevat suurta yleisöä parhaiten.
Vesku
www.vkastronomy.com

-Jarz-

Niin, nämä aiheethan, joiden alla keskustelu käydään, ovat mielestäni niitä uutisia ja keskustelu sen uutisen sisältö. Näin ajatellen ei ole mitään eroa noiden uutissivustojen kanssa.
Ei kai yksittäinen keskusteluun liittyvä kommentti ole itsessään mikään uutinen...ainakaan useimmiten ;).

JM
Jari
CPC 800 XLT - Skylux 70/700 - Pentax K10D - QHY5 - Atik 314L+