Mitä mieltä olette TAL-1 kaukoputkesta?

Aloittaja Space Star, 17.08.2008, 18:52:33

« edellinen - seuraava »

Space Star

Terve!

Oon 14 kesänen jannu ja olis nyt kiikarissa kaukoputki, kun on aina kiinostanu toi avaruus, tähden, galaksit sun muut taivaankappaleet. Olisi mahtavaa talviyönä pystyttää putki tohon takapihalle ja viettää yö katsellen tähtiä ja galakseja :) Putki olis varmasti kovassa käytössä, eli mikään päähänpistos tämä putken osto ei ole ;D Elikkäs, oon katellu tommosta TAL-1 kaukoputkea (n. 300€), niin mitä mieltä olette tuosta? 
Mitä tuolla ylipäätänsä näkee ja näkyykä esim. planeetta tai galaksi tolla vain jonain suttuna ja pystyykö tolle kattomaan Aurinkoa turvallisesti? Saa myös ehdotella jotain muuta saman hintaluokan putkea, joka olisi ehkä parempi minulle. Asun rivitalossa ja ympäristössä ei ole mielestäni paljoakaan valosaastetta. :P

Kiitos jo etukäteen vastauksista  :D :D :D


makke12

On se TAL ihan hyvä aloittelijan putkeksi... Jos aurinkoa katselet joudun ostamaan aurinko suotimen. Varmaan näkee galagsit mutta ei niistä niin hirveästi erota yksityiskohtia.

Meade-mad

Moi, TAI-1 (Mizar) putkesta on omaa kokemusta parinkymmenen vuoden ajalta. Siis ajalta jolloin silloisesta Neuvostoliitosta ei kannattanut tuoda kuin haitari tai kaukoputki. Vankka peli kokoluokassaan niin mekaanisesti kuin optisestikin. Soveltuu parhaiten visuaalikäyttöön shkteellisen tasaisella alustalla.

TAL-1 putken varusteet ovat riittävän laajat ja laadukkaat harrastuksen aloittamiseksi.

Sopivia kohteita ovat planeetat ja kuu sekä KOKO AUKON peittävällä aurinkosuotimella varistettuna Aurinko. Auringon pilkkoja voi seurata myös varustukseen kuuluvan projisointilaitteen avulla.

Galaksit ja sumut ovat tuhnuja kaikilla tämän kokoluokan putkilla, mutta toki katsomisen ja etsimisen arvoisia. Vehje sopii myös tähtijoukkojen ja kaksoistähtien tähyilyyn. Nämä kohteet ovat pääasiassa Messierin luettelossa.

Lisävarusteeksi kannattaa hankkia Ursan tähtikartasto ja planisfääri. Ne helpottavat taivaan opiskelussa ja ovat käyttökelpoisia myös ulkona putken luona ilman sähköä.

TAL-1 putkella on myös vastustajansa. Yleisperusteluna on raskaus. Mielestäni tämä on etu- Putki ei huoju ja värise tuulessa kuten jotkut kokoisesa. Samoin jalustaa jotkut pitävät kömpelönä. Se on tietty totta jos vehje pitää pystyttää rinteeseen. Tilanne on kuitenkin harvoin tuollainen. Jotkut moittivat automaattiseurannan puutetta. Visuaalikäytössä sitä ei kuitenkaan tarvita. Käsiseurantaan ei tarvita sähköä. Laitteessa ei ole automaattista kohteen etsintää. Sitäkään ei tarvita kun vaivautuu hieman opiskelemaan tähtikarttoja. Siksihän taivaan alle mennään että opitaan uusia asoita luonnosta!

jk
Sima (engl. mead) on käyttämällä valmistettava miedohko alkoholi- ja virvoitusjuoma, joka tehdään hunajasta, vedestä ja käytetään hiivalla (Wikipedia).

Terveisin  J armo   Kem pas

Space Star

Mutta mitä tuo tarkottaa, ku tossa paketissa lukee, että "Mukana tulevan projisointilevyn avulla Auringon havainnointi on helppoa ja turvallista." Sain sellassen käsityksen, että tolla voi jotenki kattoo Aurinkoo, vai oonko ihan väärässä? Tuosssa lopussa kyllä lukee, että "Erikseen saatavana täyden aukon aurinkosuodin, joka mahdollistaa Auringon katselun okulaarin kautta." Mut jotenki tost saa sen käsityksen, että tolla projisointilevyllä voi kattoo tota Aurinkoa jotenki turvallisesti?  ;D ;D ;D ;D

Space Star

Kiitos vastauksestasi. Meade-mad.....selvesi paljon....kyllä tuo kuulosti siltä, että tuo kaukoputki on just simppeli minun tarpeilleni : D

Vesa Kankare

Mielestäni TAL-1 ei ole kovinkaan hyvä kaukoputki aloittelijalle. Se on aika raskas paketti - rakennettu kuin tankki ja kuitenkin aukkoa on vain 110mm. Itse putki on ihan hyvä, mutta jalusta on aika järkäle ja sitäpaitsi vieläpä mielestäni aika hankala. Aloittelijalle Ekvatoriaalinen pystytys aiheuttaa ylimääräistä päänvaivaa, eikä se mielestäni visuaalihavainnoissa ole niin tärkeä. Toki siitä on etua isolla suurennoksella katsellessa, mutta 110mm aukolla kovin isoja suurennoksia ei edes voi käyttää.

Omalla kapealla kokemuksellani voisin suositella vaihtoehdoksi Skywatcherin Skyliner 150 dobsonia (alle 300EUR luokassa) tai jos pieni ylitys ei kaada budjettia saman 200mm isoveli (alle 350EUR luokassa).

150mm aukollakin näkee jo huomattavasti enemmän ja Dobson jalusta on kaikessa yksinkertaisuudessaan helppo käyttää. Kehto ensin pihalle ja putki päälle. Planeetoissa resoluutio paranee ja kuva on kirkkaampi isoilla suurennoksilla, deepsky havainnoissa 200mm vs. 110mm on eroa varsin paljon - kohteita tulee ulottuville niin paljon, ettei elämänsä aikana ehdi kahlaamaan läpi.

Jos EQ jalusta on must, kannattaa hankkia vaikkapa EQ2-3:n päällä oleva 150mm peiliputki. Hinta näilläkin on alle 350EUR. Etu TAL 1-een nähden on kolmijalka, joka selviää hieman pahemmista jäisistä pihoista paremmin kuin TAL-1:n luistimet ja lisävarusteiden saatavuus (eli jos vaikka haluaa GOTO:n tai moottorit muuten vain myöhemmin).

Tässä siis mun .2snt. TAL-1 löytyy kaapista, kuten myös pari muuta EQ jalustaa ja yksi 200mm Dobson. :)

EDIT: Unohtui lisätä vielä, että kannattaa käydä kokeilemassa ja vertailemassa näitä jos on mahdollisuus siihen. URSA:n toimistolta taitaa löytyä sekä TAL-1 että 200mm dobson.
Vesku
www.vkastronomy.com

Space Star

Kiitos vastauksesta....kyllä noikin putket meni nytten korvan taakke, sen verran hyvältä kuulosti  ;D

Meade-mad

Tämä sama sanailu alkaa aina kun joku kysyy TAL-1 putkesta.

Kyseessä on ns. varustelukierre. Jos valitsee 10cm peilin niin kohta joku sanoo että 15cm on vain vähän kalliimpi ja siten parempi- Mutta miksi tyytyä 15cm putkeen kun kerran 20cm olisi myös saatavissa? Sitäpaitsi 25cm laite on kirkkaampi kuvaltaan kuin 20cm. Kyllä tuo 30cm sentään on poikaa... Tai 50cm LOMO AZT27 Cassegrain.

Tämä ei siis lopu koskaan. Omista varastoistani löytyy nuo kaikki. Ja arvaa mitä käytän? 10cm linssiä ja TAL-1 putkea. Ovat koko ajan nipussa ja helppoja kantaa ulos kokonaisuutena. 30cm dobson on tietty ihan kiva mutta kun Kosmologi-kuupalla on 50cm Newton niin miksi vaivautua kantamaan 30cm edes ulos. Se kun tarvitsee kaikenaista säätämistä ennen käyttöä mitä linssi tai TAL-1 eivät tarvitse. Ja sitten 50cm LOMO... sen tukevuutta ei kukaan usko ennen kuin näkee ja kokee.

Homma on siis lyötävä poikki johonkin ja tehtävä hankinta jos niin on päättänyt. Kaikista kokoluokista löytyy hyviä välinetä. 10cm kokoluokassa TAL-1 on pätevä peli. Itse pidän tolppajalustasta enemmän kuin kolmijalasta. tolpassa ei ole jalat tiellä.

jk
Sima (engl. mead) on käyttämällä valmistettava miedohko alkoholi- ja virvoitusjuoma, joka tehdään hunajasta, vedestä ja käytetään hiivalla (Wikipedia).

Terveisin  J armo   Kem pas

jperala

Itse olen hakemassa juuri putkea ja pääpaino makaa sanalla kuljetettavuus.. vaikka aluksi olin sitä mieltä että roudaa sitä 20cm dobsonia helposti, mutta jo muutamien kertojen jälkeen alkoi ärräpäät lennellä, niin myin sitten pois.

Nyt sitten haetaan noin 10-15 cm putkea eq jalustalla, oli sitten linssi tai maksu jopa newtoni menee, koska samalla rahalla saa newtoniin eniten lasia sinne pöntön pohjalle.
Eli ota sellainen putki mikä kulkee kainalossa, ilman peräkärryjä taikka traktoreita  ;D
SW 72mm ED Pro refractor + AZ Merlin SynScan GoTo
Bresser Messier AR 102/1000mm
Sky Watcher 76/300mm Dobson

Vesa Kankare

Lainaus käyttäjältä: Meade-mad - 17.08.2008, 20:27:09
Tämä sama sanailu alkaa aina kun joku kysyy TAL-1 putkesta.

Kyseessä on ns. varustelukierre. Jos valitsee 10cm peilin niin kohta joku sanoo että 15cm on vain vähän kalliimpi ja siten parempi- Mutta miksi tyytyä 15cm putkeen kun kerran 20cm olisi myös saatavissa? Sitäpaitsi 25cm laite on kirkkaampi kuvaltaan kuin 20cm. Kyllä tuo 30cm sentään on poikaa... Tai 50cm LOMO AZT27 Cassegrain.

Tämä ei siis lopu koskaan. Omista varastoistani löytyy nuo kaikki. Ja arvaa mitä käytän? 10cm linssiä ja TAL-1 putkea. Ovat koko ajan nipussa ja helppoja kantaa ulos kokonaisuutena. 30cm dobson on tietty ihan kiva mutta kun Kosmologi-kuupalla on 50cm Newton niin miksi vaivautua kantamaan 30cm edes ulos. Se kun tarvitsee kaikenaista säätämistä ennen käyttöä mitä linssi tai TAL-1 eivät tarvitse. Ja sitten 50cm LOMO... sen tukevuutta ei kukaan usko ennen kuin näkee ja kokee.

Homma on siis lyötävä poikki johonkin ja tehtävä hankinta jos niin on päättänyt. Kaikista kokoluokista löytyy hyviä välinetä. 10cm kokoluokassa TAL-1 on pätevä peli. Itse pidän tolppajalustasta enemmän kuin kolmijalasta. tolpassa ei ole jalat tiellä.
Mielipidejuttuja... ;) Mulla raja menee 200mm dobsonissa - joka sekin liikkuu yhtenä kasana ulos. Isompi jäisi varmaan useammin talliin ja kiikarit saisi lisää katseluaikaa. Aikanaan 66mm linssi sai kamerajalustalla paljonkin katseluaikaa, sen verran helppo sen kanssa oli havaita.

Tarkoitus ei ollut tietenkään yrittää kasvattaa varustelukierrettä, vaan tarjota vaihtoehtoja samassa hintaluokassa. 15cm Skywatcher dobson on vieläpä halvempi kuin TAL-1. TAL-1 on vain mielestäni jostain kumman syystä hurjan arvostettu alottelijan putki. Mulla se oli ekana putkena ja jos olisin tämän päivän hinnoilla ja valikoimilla tekemässä valintaa, se jäisi hankkimatta. Se vaan on 11cm putkeksi liian kolho - minun mielestäni, muut voi tietenkin olla eri mieltä - ja pitääkin olla.

Siksi ehdotinkin, että kannattaa mahdollisuuksien rajoissa käydä toteamassa nuo eri vaihtoehdot käytännössä, jotta löytää sen itselleen sopivan ratkaisun. Kokemukset on aina omakohtaisia. Minä ainakin roudaan 200cm dobsonin paljon mieluummin pihalle kuin TAL-1:n. Molemmissa lähes sama vaiva (liikahtavat kokonaisina). Itseasiassa TAL-1:n jalusta onkin jo tuhottu muihin käyttötarkoituksiin...

Nykyään 300EUR antaa aika paljon vaihtoehtoja tarjolle, mikä on tietysti loistava juttu!
Vesku
www.vkastronomy.com

avanti

Lainaus käyttäjältä: Space Star - 17.08.2008, 19:16:02
Mutta mitä tuo tarkottaa, ku tossa paketissa lukee, että "Mukana tulevan projisointilevyn avulla Auringon havainnointi on helppoa ja turvallista." Sain sellassen käsityksen, että tolla voi jotenki kattoo Aurinkoo, vai oonko ihan väärässä? Tuosssa lopussa kyllä lukee, että "Erikseen saatavana täyden aukon aurinkosuodin, joka mahdollistaa Auringon katselun okulaarin kautta." Mut jotenki tost saa sen käsityksen, että tolla projisointilevyllä voi kattoo tota Aurinkoa jotenki turvallisesti?  ;D ;D ;D ;D

Prosjisointilevy tarkoittaa vanhaa ja kunnon varmasti turvallista keinoa katsoa aurinkoa projisoimalla sen kuva levylle kaukoputken läpi okulaareineen. Olen nykyään ihmetellyt mihin se on unohdettu, kun aina neuvotaan että pitää mukamas hankkia suodatin sitä varten. Entä jos se halkeaa kesken havainnoinnin?? Ilmeisesti ne ovat nykyään niin turvallisia sitten, että uskalletaan neuvoa sellaisen käyttöä.

Itsekin tarkastelin äskettäin pimentynyttä aurinkoa yksinkertaisesti heijastamalla auringon kuvat valkoiselle kartongille tähtikiikaristani. Kaksi kuvaahan silleen tuli, muttei haitannut.

Matti
Lammisen Matti
Galileoscope
Baader Planetarium 15 x 80 kiikari
7 x 50 kiikari
Omegon 2,1x42 kiikari

Lauri Uusitalo

Lainaus käyttäjältä: avanti - 18.08.2008, 00:13:31
Entä jos se halkeaa kesken havainnoinnin?? Ilmeisesti ne ovat nykyään niin turvallisia sitten, että uskalletaan neuvoa sellaisen käyttöä.

Enpa usko, etta objektiivin eteen laitetut suotimet ovat koskaan halkeilleet kesken kayton. Tama ominaisuus taisi olla okulaariin laitetuilla suotimilla. Objektiivin eteen rakentaa muutamalla kympilla kalvosta toimivan suotimen.

Projisointi on hyva tapa, vaan mielestani hankalampi koska kuvaa pitaisi katsoa pimeassa ja tuo on vaikea jarjestaa.
Kaukoputket: 25cm F5.6 Newton, SW 80ED, Lidl 70/700
Kiikarit: TS 25x80, Olympus 15x50

RistoF

Mikä olisi käypä hinta käytetylle TAL-1 putkelle? jos sattuisi olemaan tarjolla? todellinen aloittelija ei tahtoisi kaikkia viikkorahoja tuhrata jos ei sitten ensi innostus kestäkkään  :-\

Risto Feodoroff

msalmi

Esim. Huuto.Net:ssä on yksi aloitushinnaltaan 150€. Kaipa se käypä hinta on tuota enemmänkin vielä.

Timpe

Lainaus käyttäjältä: avanti - 18.08.2008, 00:13:31
Prosjisointilevy tarkoittaa vanhaa ja kunnon varmasti turvallista keinoa katsoa aurinkoa projisoimalla sen kuva levylle kaukoputken läpi okulaareineen. Olen nykyään ihmetellyt mihin se on unohdettu, kun aina neuvotaan että pitää mukamas hankkia suodatin sitä varten...

Kannattaa huomioida, että tuossa okulaarin läpi projisoinnissakin on vaaransa, sillä se saattaa polttaa okulaarin linssikitit katselukelvottomaan kuntoon, jos auringon valo pääsee rajoittamattoman pääpeilin läpi okulaarille saakka. Auringosta projisoidussa valokimpussa on näet sen verran polttotehoa, että valon polttopisteessä oleva okulaari lämpenee selvästi. Pilasin aikoinaan oman 40mm Kellner-okulaarini juuri tällä tavalla pienellä 100/850mm peilillä.  :o

Putken aukko pitää siis peittää maskilevyllä, jossa on vain maksimissaan 5 cm reikä. Käyttökelpoisista projisointi-okulaareista on juttua täällä:
http://www.ursa.fi/ursa/nuoriso/tahtileiri/ks/od/od_models_eyepieces.html
- Timo Inkinen