M42 - Orionin suuri kaasusumu

Aloittaja Make, 23.09.2006, 12:40:22

« edellinen - seuraava »

einari

Hyvä kun kysyit (huomasin että olin laittanut kuvatietoihin väärän putken).

Mutta kysymykseesi: mulla on ensin lyhentäjä ja sitten fokuseri.
___
Tapio

PetriKe

Hieno kuva! Hyvin tulee hennot ulko-osat sumusta näkyviin.
Selkeitä kelejä,

Petri Kehusmaa

TuRe

Anteeksi Tapio jankutukseni, mutta kumpi on lähempänä kameraa.
Tuomo Repo

einari

Mulla on siis järjestyksessä putki, lyhentäjä, fokuseri ja kamera.
Kuten Vostok toisessa ketjussa kertoo niin lyhentäjä oikeasti pitäisi olla fokuserin jälkeen jotta lyhentäjän ja kameran väli olisi kiinteä.
Itse kuitenkin tykkään että paketti on näin lyhyempi.
___
Tapio

-Jarz-

Erittäin hieno kuva. Perusteluina kehuille on tuo harmonia mikä huokuu kuvasta, eli siinä ei ole yritetty liikaa kaivaa sumun rippeitä esille ja väritasapaino on aivan kohdallaan. Myös tuo trapetsin ylivalottumisen puuttuminen edesauttaa tuota rauhallista vaikutelmaa kuvassa. Mainio otos, eikä edes Atikilla otettu :wink:.

JM
Jari
CPC 800 XLT - Skylux 70/700 - Pentax K10D - QHY5 - Atik 314L+

Timpe

Lainaus käyttäjältä: -Jarz- - 19.10.2009, 02:15:00
Erittäin hieno kuva. Perusteluina kehuille on tuo harmonia mikä huokuu kuvasta, eli siinä ei ole yritetty liikaa kaivaa sumun rippeitä esille ja väritasapaino on aivan kohdallaan. Myös tuo trapetsin ylivalottumisen puuttuminen edesauttaa tuota rauhallista vaikutelmaa kuvassa.

2nd to that!
Veit jalat suustani eli itsekin tykkäsin einarin kuvan rauhallisesta pastellisävytyksestä ja levollisesta tunnelmasta nätin rajauksen kera. Tämän kuvan näkisi mielellään myös painettuna T&A:ssa, niin voitaisiin saada kertaheitolla tämä vuosittainen M42-aihe pois päiväjärjestyksestä jo näin varhaistalvesta  :tongue:
- Timo Inkinen

Pietari

miten M 42 näkyy noin 100 millisellä kaukoputkella??

Erik Pirtala

Lainaus käyttäjältä: Pietari - 24.10.2009, 22:01:21
miten M 42 näkyy noin 100 millisellä kaukoputkella??

Itse olen sen nähnyt 90 millisellä selvänä utuna tähtien välissä. Värejä ei luonneollisestikaan näy. Kuten tavallista, korkeus vaikuttaa kohteen näkymiseen. Suomessa sumu ei nouse kovin korkealle, eikä siten ole kovin huikaisevan näköinen.

herzi

Ensimmäinen kirkas yö aikoihin ja tuli pikaisesti suunnattua sw200/1000 ja eos 1000d orioniin päin.
Tällainen aloittelijan ensimmäinen sumukuva siitä syntyi.


Klikkaamalla isompi

Valotusta yhteensä vajaa 2min, 6 ja 15 s pätkissä, ei filttereitä yms. Seeing ehkä huonoin koskaan. Olin näemmä potkaissut jalustaa ja drift align pitäisi viilata taas kohdilleen jos pitempiin valotuksiin mielii.
Myös deepskystackerin kanssa on vielä hakemista. Tuntui, että se latisti raakakuvissa näkyvät värit olemattomiin, ja sain kaivaa niitä photoshopissa näkyviin oikein urakalla esiin. Tietääköhän kukaan syytä tähän.

Pietari

Upea kuva! Minä katoin eillen ensimmäisen kerran kaukoputkella M42. Kyllä näytti putkella jo hienolta vaikka värit ei näy.

PetriKe

Kun ei kausi eikä taivas avaudu, niin olen käsitellyt uudestaan vanhoja datoja Adam Blockin opein. Tässä M42, joka tuolla pilven takana parhaillaan loistaa.

Täällä ISO

Selkeitä kelejä,

Petri Kehusmaa

Pietari


jussi_k_kojootti

#222
Lainaus käyttäjältä: Petri Kehusmaa - 08.12.2009, 20:46:02
Kun ei kausi eikä taivas avaudu, niin olen käsitellyt uudestaan vanhoja datoja Adam Blockin opein. Tässä M42, joka tuolla pilven takana parhaillaan loistaa.

To-del-la kaunis, jouluinen!  Onko diffraktiopiikkejä jotenkin erikseen avitettu? 

Edit: löysin aiemman version, hienot on piikit sielläkin ;)
jussi kantola / oulun arktos
CG-5 GOTO + KWIQ-guiding + SW80ED  // 10" dobson // canon eos 450d mod & 400d / ASI 120MM
http://astrobin.com/users/jussi_k_kojootti/
http://oulunarktos.fi/

DarkSide

Hieno kuva!! Ja käsittely  :shocked:
Tuota ruskeaa ainetta näkyy runsaasti kuvassasi, jota aika vähän näkee M42-kuvissa.

Nam nam..

..Vieläkö talossa seiniä julisteille riittää??

t.Jyrki  :wink:

PetriKe

#224
Kiitos paljon palautteesta.

Kuva on otettu TMB80 APO:lla (polttovälillä n.350mm) sekä STL-11000 CCD-kameralla käyttäen SBIGin LRGB suotimia. Lisäksi tähän on lisätty luminassikanavaan Baaderin 7nm Ha-suotimella otettu data. Näin olen saanut kaivettua esiin M42-sumun ympärillä olevia himmeämpiä sumuja.

Sakarat tähtiin 'kikkailin' siimaristikolla, jonka laitoin kuvauksen ajaksi linssin eteen. Olisi voinut jättää käyttämättäkin :undecided:

Prosessointimielessä lopputulos on työvoitto valosaasteesta, joka värjäsi RGB-kuvan sateenkaaren väreillä kautta koko taustataivaan. Valosaasteen poiston mukana hävisi osa väridatasta ympäröivän sumun osalta. Omalta tornilta katsoen tämä kohde nousee vaivoin valaistun tieosuuden yläpuolelle ja se ei ole aivan ihanteellisin tilanne tällaista sumua kuvattaessa.
Selkeitä kelejä,

Petri Kehusmaa