Isompaa akkua

Aloittaja Vesa Kankare, 08.08.2008, 20:20:21

« edellinen - seuraava »

Vesa Kankare

Tähän asti on pärjätty hyvin 18Ah Bilteman Akkupakilla ja PC:n käytöllä AC virralla. Nyt systeemit on viritetty kokonaan 12V pistokkeen perään, kun eee PC:n 12V poweri saapui. Epäilys on, että mitään 6h sessioita tuolla kokoonpanolla ei enää oteta, joten oisko vinkkejä isompaan kapasiteettiin - joko akkupakkia tai sitten hyvää rakenteluehdotusta?

Joku huoltovapaa n. 30Ah:n akku voisi olla hyvä, mutta mitenköhän se kannattaisi koteloida, ettei tule salamoita ja happosadetta kesken session?
Vesku
www.vkastronomy.com

Timo Kuhmonen

Myös minua kiinnostaisi kuulla vinkit jos/kun niitä tulee. Sama Bilteman pakki on täälläkin. Viime talvena ajoittain on ongelmia virransaannin kanssa. Läppärin kanssa kun on käytössä 12V ylösnostava hakkuri, sekä Kendrick pannat, jalusta jne. niin alkaa tehoa kulumaan...

Yritin taannoin kysellä CN foorumilta, josko olisi kokemuksia Optiman akuista. Vielä ei ollut kommenttia. Omia kokemuksia Optiman akuista ei minulla vielä ole...

jaava

LainaaNyt systeemit on viritetty kokonaan 12V pistokkeen perään, kun eee PC:n 12V poweri saapui.

Jos sulla ei ole muuta muuttunut systeemissä kuin tuo PC:n poweri, niin eikös järjestelmä kuluta nyt vähemmän sähköä, kun hakkurin (jolla teit 230VAC PC:lle) häviöt on pois ja jos olettaa uuden PC:n powerin toimivan samalla hyötysuhteella kuin vanhakin.

Biltemassa on ollut myynnissä muovilaatikoita, jotka tehty akun koteloksi - joskus suunnittelin sellasen hankkimista veneen lisäakkua varten.

Tavallinen auton akku on hieman hankala tällaiseen liikuteltavaan käyttöön, se kun pissii akkuhapot pellolle jos sitä kallistaa liikaa. Siis akku joka on tiivis on sopivampi vaihtoehto - tarviiko sille jännitteen ja energian lisäksi juuri muita kriteereitä antaakaan. No painohan vois olla inhimmillinen.

Onkos kukaan mitannut virtaa akkunavalta kun järjestelässä on maksimikuorma päällä?

JV
If no Higgs particle exists, we have a revolution in our hands.

Lauri Uusitalo

Voisikos akulle laittaa laatikoksi kylmalaukun? Pikkaisen pehmiketta alle ja fyllia ymparille.
Kaukoputket: 25cm F5.6 Newton, SW 80ED, Lidl 70/700
Kiikarit: TS 25x80, Olympus 15x50

Timo Kuhmonen

Itse olen miettinyt, kunhan seuraavan virtasysteemin rakennan, siihen valitsen kapasiteetiksi vähintään tuplaten mitä bilteman pakki tarjoa. Eli noin 35Ah.

Optiman akuissa ei ole vapaana lilluvaa happoa. Siellä on kuusi sylinterin muotoista "tötteröä". Lienevät kukin 2V kennoja. Ne on tietääkseni toteutettu jollain hyytelö/geeli tekniikalla (mikä sen oikea nimi onkaan). Painoahan niillä akuilla lienee reippaasti, se on toisaalta haitta. Monta asiaa näissä pitää huomioon ottaa...

PS: pitänee joskus mitata tarkalleen omien vermeitten kuluttumat tehot... Maalla ollessa tehokkaana powerina toimii Kasinhännästä haettu vanha ilmavoimien IV-akku. Painaa kuin synti :) mutta virta ei lopu kesken yön...

Vesa Kankare

Lainaus käyttäjältä: jaava - 09.08.2008, 18:01:34
Jos sulla ei ole muuta muuttunut systeemissä kuin tuo PC:n poweri, niin eikös järjestelmä kuluta nyt vähemmän sähköä, kun hakkurin (jolla teit 230VAC PC:lle) häviöt on pois ja jos olettaa uuden PC:n powerin toimivan samalla hyötysuhteella kuin vanhakin
Ei vaan olen käyttänyt kannettavaa verkkopistokkeesta ja muita akusta. Haluan eroon verkkopistokkeesta ja kaikki akun perään. Eee PC antoi tähän hyvän mahdollisuuden, kun sen virrankulutus ei ole kovin suuri.
Vesku
www.vkastronomy.com

jaava

Mä en tiennyt tuota Eee PC:tä - ymmärsin siis väärin.

12VDC kulutusarvio hatusta:
1) alustan ohjauselektroniikka vie maksimikuormalla 2A (SYNSCAN powerille speksi)
2) huurteenpoisto 2A (24W - riittääkö?)
3) PC 4A (riittääkö tavalliselle kannettavalle?)
4) Kamera 1A (?)
5) HUBi, jos datan siiirtoon tarvitaan 1A

Onko noi yhtään hollilla? Puuttuuko siitä jotain?

Tällä päästäisiin tunnin käyttöön 10Ah akulla, ja hyvin kolme tuntia 35Ampeerituntisella (kun laskee pakkasen vievän lopusta hieman puhtia).

Mä olen mietiskellyt fanerista laatikkoa jossa tila akulle ja elektroniikalle. Elektroniikan hukkaläpö pitää laatikon sisätilan lämpimänä jos sitä hieman lämpöeristää. Laatikkoon pyörät, jotta sitä ei tarvitse kantaa - katselin Bauhaussin pyörällistä työkalulaatikkoa sillä silmällä (2 pyörää jotka eivät kanna kun laatiko on pystyasennossa), mutta itse tekemällä saa paremman.

Koska joudun tekemään mun EQ3-2 jalustaan puujalat stabiiliuden parantamiseksi, niin laatikon sekä ne voisi ehkä integroida antamaan sekä tukevamman seisonnan että helpomman siirrettävyyden, koon pysyessä kuitenkin sellaisena, että sydeemin saa normaaliin auton takakonttiin.

JV

If no Higgs particle exists, we have a revolution in our hands.

Vesa Kankare


1) alustan ohjauselektroniikka vie maksimikuormalla 2A (SYNSCAN powerille speksi)
Perusseuranta ilman gotoa taitaa selvitä 0.5A:lla aika hyvin.
2) huurteenpoisto 2A (24W - riittääkö?)
Kevyesti, mulla on 2kpl 0,6A lämmittimiä tyypillisesti 50% teholla, eli 0,6A
3) PC 4A (riittääkö tavalliselle kannettavalle?)
Eee vie ladatessaan 9V:lla 2,5A, joten häviöt mukaanlukien varmaan 12V:lla myös tuon 2,5A. Tavallisen kannettavan laturin teho voi hyvinkin olla liki 100W, joten 4A ei välttämättä oikein riitä. Riippuu tietysti kannettavasta.
4) Kamera 1A (?)
Ehkä tätä luokkaa max.
5) HUBi, jos datan siiirtoon ravitaan 1A
Sis. PC:n virrankulutukseen - jos tarkoitit USB hubia?

Eli näillä mun arvioilla (ja laitteilla) kulutus on 4,5A luokkaa. Tuolla kulutuksella 18Ah:n akku kestää 4h, mikä on liian vähän. Tuplakapasiteetti olisi aika sopiva.
Vesku
www.vkastronomy.com

jaava

Mä olen ajatellut tonne pakkilaatikkoon tavallista PC:tä (vain tarvittavat osat) ja siihen HUBi joka keskustelee kannettavan kanssa suoraan radiotiellä. Kannettava saa virtansa autosta. PC:n poweri tekemään sähkönsä suoraan 12VDC:stä.

JV
If no Higgs particle exists, we have a revolution in our hands.

Vesa Kankare

Eilen illalla kenttätestasin koko rakennelmaa ulkona ja niinhän siinä kävi, että virtaa ei mahdu noista AD varaosamaailman tupakansytytinjaoista tarpeeksi läpi. Heti kun laittaa eee:n laturin kiinni, kendrick vetäsee huurrelämmittimille low-voltage cutoffin jne. Mulla kun oli jännitevahti eee:n laturin perässäkin, niin koko homma menee sellaiseen siistiin hystereesiin missä kaikki vilkkuu... Eli kaikki ei jaksa olla yhtäaikaa päällä. Akussa tuo ei näy, joten virta ahdistaa jossain muualla. Täytynee lähteä ostoksille ja tehdä nuo virtajaot itse. Ensin vaan selvitettävä minkä verran neliöitä pitää kaapeleissa olla, ettei käy jarruttamaan.

Millähän saisi suodatettua eee:n laturista tulevaa korkeampitaajuista ryönää pois, sekun tuntuu soittavan Canonin powerin piuhassa olevaa ferriittirengasta ihan niin, että ääni kuuluu...
Vesku
www.vkastronomy.com

Timo Kuhmonen

Lainaus käyttäjältä: Vesa Kankare - 11.08.2008, 09:36:04
Eilen illalla kenttätestasin koko rakennelmaa ulkona ja niinhän siinä kävi, että virtaa ei mahdu noista AD varaosamaailman tupakansytytinjaoista tarpeeksi läpi. Heti kun laittaa eee:n laturin kiinni, kendrick vetäsee huurrelämmittimille low-voltage cutoffin jne. Mulla kun oli jännitevahti eee:n laturin perässäkin, niin koko homma menee sellaiseen siistiin hystereesiin missä kaikki vilkkuu... Eli kaikki ei jaksa olla yhtäaikaa päällä. Akussa tuo ei näy, joten virta ahdistaa jossain muualla. Täytynee lähteä ostoksille ja tehdä nuo virtajaot itse. Ensin vaan selvitettävä minkä verran neliöitä pitää kaapeleissa olla, ettei käy jarruttamaan.

Millähän saisi suodatettua eee:n laturista tulevaa korkeampitaajuista ryönää pois, sekun tuntuu soittavan Canonin powerin piuhassa olevaa ferriittirengasta ihan niin, että ääni kuuluu...

Oliko kaikki vermeet nimenomaan Biltemnan pakissa kiinni ? Ongelmahetkellä tarkempi tutkiminen lienee ainoa juttu, joka tuo faktaa kehiin. Yksi keino ainakin voisi olla mitata kuormitettu akkupakin jännite. Minulla on ollut ongelmaa tiettyjen tupakinsytytin johtojen ja Bilteman akkupakin kanssa. Ainakin Targus "läppärihakkurin" liitin ei suostu aina kunnolla toimimaan Bilteman pakin kanssa. Liitin pitää joskus olla todella tarkkaan tietyssä asennossa ennekuin kontakti syntyy  >:(

Äkkisiltään epäilisin että sinulla saattaa olla vastaava ongelma. Kontaktipintojen puhdistus hapettumista tms. epäpuhtauksista voisi hetkettäin auttaa... Jos tottapuhutaan tupakinsytin liittimet "virtaliittiminä" ei mielestäni ole kovin luotettavia. Kontakpinta niissä on usein "heppoinen". Liittimen mekaaninen lukitus puuttuu täysin. Ongelmia myös olen huomannut jos yrittää lähelle 10A virtaa yksittäisestä liittimestä ottaa. Veikkaisin että suositeltava virtaraja olisi jotain 5...8ampeeria.

Itse täytyy vakavasti harkita seuraavan akkupakin toteuttamista muilla kuin "tupakkiliittimillä"... Kunnon merkkiliitin on kalliimpi, toimii ongelmitta vuosia eteenpäin, monissa eri olosuhteissa ja lämpötiloissa...

Vesa Kankare

Lainaus käyttäjältä: Timo Kuhmonen - 11.08.2008, 10:34:05
Oliko kaikki vermeet nimenomaan Biltemnan pakissa kiinni ? Ongelmahetkellä tarkempi tutkiminen lienee ainoa juttu, joka tuo faktaa kehiin. Yksi keino ainakin voisi olla mitata kuormitettu akkupakin jännite. Minulla on ollut ongelmaa tiettyjen tupakinsytytin johtojen ja Bilteman akkupakin kanssa. Ainakin Targus "läppärihakkurin" liitin ei suostu aina kunnolla toimimaan Bilteman pakin kanssa. Liitin pitää joskus olla todella tarkkaan tietyssä asennossa ennekuin kontakti syntyy  >:(

Äkkisiltään epäilisin että sinulla saattaa olla vastaava ongelma. Kontaktipintojen puhdistus hapettumista tms. epäpuhtauksista voisi hetkettäin auttaa... Jos tottapuhutaan tupakinsytin liittimet "virtaliittiminä" ei mielestäni ole kovin luotettavia. Kontakpinta niissä on usein "heppoinen". Liittimen mekaaninen lukitus puuttuu täysin. Ongelmia myös olen huomannut jos yrittää lähelle 10A virtaa yksittäisestä liittimestä ottaa. Veikkaisin että suositeltava virtaraja olisi jotain 5...8ampeeria.
Kyllä kaikki oli Bilteman akkupakissa kiinni. Mutta pakki ei näytä alijännitevaloa, kun taas kaikki muut releet näyttää, mikä viittaa siihen, että piuhat ja jaot pudottaa jännitteen alle sen leikkausjännitteen (11,3V). Hain kasan tarvikkeita roinaa ja kokeilen tehdä itse tuon jaon, samalla sellaisen jossa on katkaisijat jokaiselle laitteelle.
Vesku
www.vkastronomy.com

Vesa Kankare

Ratkesi tämä. Kävin ostamassa hyvälaatuisen 15A tupakansytkäripistokkeen ja juotin sen paksuhkojen johtojen päähän haarat, jossa on sitten laitteita kiinni. Näissä käytin - oisko tuo nyt 1,5-2,5mm2 johtoa. Väliin laitoin vielä jokaiselle erikseen kytkimen, että saan tarvittaessa jonkin laitteista sähköttömäksi ja kaikki siististi koteloon. Kytkin on olennaisin PC:n kanssa: jos akku alkaa käymään vähiin, voi PC:n naksauttaa toimimaan omalla akullaan ja virtaa säästyy.

Tekisi mieli vielä noissa naaraspistokkeissa eristää plusnapojen juotokset. Sopisikohan normi silikoni tähän käyttöön?

Nyt kestää kaikki täydellä tehollansa ilman low voltage cutouttia. Eli vinkkinä muillekin: aika jämäkät jaot pitää olla käytössä jos virrankulutus alkaa kasvaa.
Vesku
www.vkastronomy.com

Timo Kuhmonen

Lainaus käyttäjältä: Vesa Kankare - 11.08.2008, 18:59:56
Tekisi mieli vielä noissa naaraspistokkeissa eristää plusnapojen juotokset. Sopisikohan normi silikoni tähän käyttöön?

Nyt kestää kaikki täydellä tehollansa ilman low voltage cutouttia. Eli vinkkinä muillekin: aika jämäkät jaot pitää olla käytössä jos virrankulutus alkaa kasvaa.
Hyvä kuulla että toimii... Onko naaraskappaleessa erilliset korvakkeet mihin johdon päät juotit ? Vai jokin muuu rakenne ?
Mahtuisiko siihen pala lämmitettävää muovista kutistesukkaa, suojaamaan...

Vesa Kankare

Lainaus käyttäjältä: Timo Kuhmonen - 11.08.2008, 22:16:04
Hyvä kuulla että toimii... Onko naaraskappaleessa erilliset korvakkeet mihin johdon päät juotit ? Vai jokin muuu rakenne ?
Mahtuisiko siihen pala lämmitettävää muovista kutistesukkaa, suojaamaan...
Siinä on sellaset hintelät lipatit. Varmaan mahtuisi, mutta vaatisi tietenkin irti ja takaisin juottamisen. Hyvä vaihtoehto kyllä.

Just on rojut pihalla valottelemassa - Gigantin powerin perässä... Akkupakki tiputti jännitteet alle rajan jo puolessa tunnissa. En tiedä sitten onko tuo akku jo finaalissa vai ahistaako edelleen jossain, niin että ollaan ihan rajoilla. Powerilla kyllä kaikki toimii niinkuin pitääkin.

Hemmetti kun pilvet katkoo hyviä valotuksia ja sitten kun on kunnollisia aukkoja niin PHD+Nebulosity ditheringi teki kaksoistähtiä koko ruudun täyteen... No ditherointi on nyt disabloituna ja homma rullaa taas.
Vesku
www.vkastronomy.com