Meade LXD-75 6" Newtonian - okulaaria

Aloittaja jondee, 07.08.2008, 12:46:16

« edellinen - seuraava »

jondee

Putken mukana tuli Meade Series 4000 2" Super Plössl 26mm. Sillä on nyt tullut kuuta ja saturnusta katseltua mutta tuntuisi että putkessa riittäisi tehoa isompaan suurennukseen.

Millaista okulaaria suosittelisitte kun tarkoitus olisi lähinnä kuuta ja planeettoja katsella?

- 2" vai 1.25" kiinnitys  -jotenkin itseäni miellyttää tuo isompi mutta onko se vai mielipidekysymys?
- kenties laajakulma?
- tai zoom (esim. Baader Hyperion 8-24mm zoom, eikös tämä käy 2"-kiinnitykseen) ?

...kun ei vain tiedä itse tarpeeksi niin pitää viisaammilta udella  ???

Meade-mad

Okulaarin halkaisija ei ole mielipidekysymys. Kun okulaarin polttoväli kasvaa ja se näkökenttä pysyy samana, jossakin kohtaa okulaari näkee fokusointilaitteen reunan, joka puolestaa rajoittaa todellista näkökenttää.

Esimerkki: 32mm plössl ja 40mm plösl näyttävät taivaalta saman palasen, jos ne ovat 1,25" okulaariholkissa. 40mm okulaarin näkökenttä rajoittuu holkin reunoihin. 2" holkki riittää noin 50mm okulaarille kun optisena systeeminä on plössl (okulaarin näkökenttä noin 50 astetta)

Jos havittelet suurta suurennusta (esim 8mm okulaari) 1.25" riittää mainiosti koska se ei rajoita näkökenttää vaikka okulaari olisi hyvinkin laajakulmainen (ja kallis).

jk
Sima (engl. mead) on käyttämällä valmistettava miedohko alkoholi- ja virvoitusjuoma, joka tehdään hunajasta, vedestä ja käytetään hiivalla (Wikipedia).

Terveisin  J armo   Kem pas

Vesa Kankare

Zoom okulaari on käsittääkseni aika vaikea rakentaa hyväksi, mutta toisaalta Baaderin Zoomia on jonkin verran kehuttukin. Zoomiista en ole koskaan katsonut läpi. Mutta voisin suositella sulle Baaderin Hyperioneja, joista riittää iloa pitkäksi aikaa. Tuolle sun putkelle sopiva suht ison suurennoksen (n. 100x) antava voisi olla 8mm Hyperion. 5mm Hyperionilla saisit 150x, mutta se on jo aika paljon ja nykyiseen okulaariisi nähden jää aika iso väli suurennoksissa.

Itse ostin aikanaan kokeeksi yhden Hyperionin ja nyt niitä löytyy jo kolme. Okulaariin on mukava katsella pitkän silmävälin ansiosta ja kuva on varsin korkealaatuinen hintaisekseen, ottaen huomioon varsin mukavan 68 asteen näkökentän.

Oon katsellut monenlaisten plösslien läpi, sekä Televuen Naglereiden ja Panopticin läpi peiliputkilla ja Hyperionit menee mielestäni lähemmäs noita Televuen okuja kuin halpoja plösslejä. Toki ei tietenkään ihan pärjää niille, esim kuvan äärimmäisillä laidoilla.

Vaihtoehtona voisi olla sitten hyvälaatuiset plösslit ja Barlow. Ihan 10mm ja lyhyempiä Plösllejä en ostaisi ainakaan kokeilematta minkälaisen tuntuman niin lyhyt silmäväli mielestäsi antaa. Itse en ainakaan oikein mielellään alle 17mm Plösslejä katso juuri lyhyen silmävälin takia. Barlowilla asia korjaantuu, esim sun 26mm plössl + 2x Barlow antaa saman suurennuksen kuin 13mm okulaari, mutta silmäväli on itseasiassa vielä vähän pidempikin kuin 26mm okulla normaalisti. Barlowin jos hankkii, kannattaa hankkia hyvä.

Ja Hyperioneitahan saa esim. Teknofokuksesta
Vesku
www.vkastronomy.com