Eqmod

Aloittaja Veijo T, 06.08.2008, 15:47:15

« edellinen - seuraava »

Veijo T

Päivitin Eq6Pro jalustan kapulaan firmwaren 3.20 > 3.23, joka sallii käytää Eqmod ojelmaa Ascom rajapinnan kautta suoraan. kun kapulasta valitsee pc direct moodin. Nyt myös Phd guiding ohjelma toimii Ascom pulseguide asetuksilla, ja vain yksi rj45 ethernet kaapeli riitää, jota kautta menee jalustalle goto, seuranta ja guiding ohjaukset.

Eqmodissa on track rate ryhmässä painike solar moon ja sideral nopeuksille, siinä ryhmässä on myös custom painike jolla ilmeisesti saa hienosäätää seuranta nopeutta, muitta minulla tuon custom painikkeen painaminen aiheuttaa "run time errorin" ja ohjelma kaatuu mistähän tuo mahtais johtua, onko ollu muilla jotka tätä ohjelmaa kaytää samaa ?

Muuten kaikki näytää toimivan mainiosti, uusimmat ohjelma versiot on ladattu elokuussa 2008, ja ne asentui ongelmitta. Ainakin Cartes du ciel, Stellarium ja Hnsky karttaohjelmat toimii Eqmodin kautta jalustan ohjaukseen. myös Usb / Rs232 muunin toimii, sekä Phd.

Tuon näköinen ohjauspaneeli on kyseessä
http://kotiweb.kotiportti.fi/veijo.t/Kuvausvalineet/Eq6Pro/index.html

Veijo T

einari

Itse olen kanssa viime päivinä askarrellut Eqmodin kanssa.
Lähinnä olen taistellut PEC-korjauksen, tai kuten eqmod-maailmassa niin sanotaan V(ariable) S(peed) PECin kanssa joka periaatteessa tuntuu hyvältä keksinnöltä.
Ongelmaksi on jäänyt että nyt softat kuvittelee että mulla on EQ6 Pro-jalusta (vaikka todellisuudessa on HEQ5 Pro) eli worm period-arvot menee tämän johdosta pyllylleen.

En ole saanut päivitettyä Eqmodia uudempaan versioon. Nyt on 1.13n joka ehkä voi olla syyllinen että 'matojaksot' on väärin.
1.14g setup ei toimi.
Laitoitko suoraan tuon 1.14g-version ?

Itse en nykyään käytä kapulaa ollenkaan. Eipä sitä välttämättä tarvi varsinkin kun voi käyttää langatonta peliohjainta.
Custom ratea en ole kokeillut kun ei ole ollut tarvetta.
___
Tapio

Veijo T

Joo tuolla säätyvä PEC korjaus on ihan hyvä, voi olla että kohta ei autoguideria tarvikkaan :)

Tuon eqmodin asennus rutiini on nyt tullut helpommaksi, kannattaa ladata uusin ASCOMPlatform5a paketti ensin, sitten EQASCOM_V114g,
http://www.welshdragoncomputing.ca/eqmod/doku.php?id=installing_the_driver

Niin tuo custom nopeuden säätö nappula tulee vasta tuossa 114g versiossa. ilmeiseti siihen voi säätää esim. satelliittia varten oman nopeuden ym.
minä tarvitsen sitä pitkällä polttovälillä, mikäli seuranta nopeus ei ihan täsmää, ja kun on kiinteä asennus. mutta autocuiderhan tuon korvaa.

Minulla on joskus tarvetta vierailla jalustan vierellä :), vaikka sisältä sitä ohjaiskin, tällöin on hyvä että kapulan ohjaus säilyy myös ulkona jalustan vieressä, pakkasella tarvii varmaan laitaa kapula lämpöpussiin.

Veijo T

einari

Kylläpä tuo seurantanopeus on tähän mennessä täsmännyt ihan riittävällä tarkkuudella.
Satelliitteja jos haluaa seurailla niin siihen tarkoitukseen kannattaa kokeilla Satellite Tracker-nimistä softaa.
Olen kokeillut sitä Meaden kanssa ja hyvin toimii. Käsittääkseni sen saa toimimaan ascomin kanssakin.
___
Tapio

Mika Luostarinen

Lainaus käyttäjältä: Veijo T - 06.08.2008, 15:47:15

Eqmodissa on track rate ryhmässä painike solar moon ja sideral nopeuksille, siinä ryhmässä on myös custom painike jolla ilmeisesti saa hienosäätää seuranta nopeutta, muitta minulla tuon custom painikkeen painaminen aiheuttaa "run time errorin" ja ohjelma kaatuu mistähän tuo mahtais johtua, onko ollu muilla jotka tätä ohjelmaa kaytää samaa ?


Tuo on softabugi. Raportoi tuo tekijälle niin varmaan korjaavat ohjelmansa seuraavaan versioon.

-ML


einari

Mulla oli eilen taas jalustan säätöilta.
Ongelma mulla siis oli ettei Eqmod tai Perecorder tunnistanut jalustan 'matojaksoa' (=worm period) oikein.
Ajattelin että johtuu Eqmodin versiosta.
Mutta en saanut päivitettyä uudempaan toimivaan versioon kun aina tuli herjaa käynnistyksessä.
Eilen sitten siivosin taas kaikki Ascom/Eqmod jutut pois ja asensin puhtaalta pöydältä, mutta tällä kertaa sain ahaa elämyksen;
ei kai sittenkin ole kyse numero/päivämäärä-asetuksista niinkuin joskus ennenkin.
Niinhän se sitten oli kun laittoi alueasetukset jenkkiläisiksi (jossa desimaalierotin vaihtuu pilkuksi) niin lähti toimimaan!!!
Jotenkin olin ajatellut että kun asetus on kunnossa Eqmodin edellisessä versiossa niin ei kai sitä ole vaihdettu uudemmassa vaan oli kuitenkin.

Sitten latasin PemPro:n kokeiluluversion ja asensin se.
PemPron:n sisältä asensin PemPro-yhteensopivan Eqmod-version (v 1.14gP)
Kun oli yhteys jalustaan ja kameraan (webkamerakin käy) niin ei muuta kuin käyrän tallennus käyntiin.
Neljän matojakson nauhoituksen jälkeen mulla oli PEC-käyrä jota hiukan silottelin ja latasin Eqmodin käyttöön.
PEC-päälle ja ei muuta kuin ihmettelemään sileämpää seurantakäyrää.
Kyllä seurannassa edistystä on silminnähden tapahtunut ja oletan että käyrää voi edelleen hiukan viilata.
Täytyy vaan toivoa että on aikaa säätää käyrää ennenkuin kokeilujakso päättyy ;)

PemPro siis täältä:
http://www.ccdware.com/products/pempro/

Ohjeita PemPro:n käytöstä Eqmod:n kanssa:
http://www.siriusimaging.com/Help/PEMProV2/eqmod.htm
___
Tapio

Veijo T

Eilen 7.10 illalla latasin Eqmod  1.15b version joka on beta vaiheessa, minulla tuon itse ohjelman kansa ei ole muita ongelmia kuin tuo yhden nappulan tuottama "Run-time error:'13' Type Mismatch" tuokin näytti nyt korjaantuneen tuossa 1.15b versiossa, tässä versiossa en saanut kuitenkaan pec käyrää käyttöön jostakin syystä, aikaisemmassa versiossa tuo pelasi.

No sen minkä sitä 7-8 päivän välisen yön tuota testasin niin eipä tuolla pec käyrällä näyttänyt olevan juuri tarvettakaan, Phd kokoajan jakso kaatuilla, joka saattoi johtua siitä että minun vanhan läppärin vähässä muistissa oli liikaa kuormitusta, täytyy vapauttaa tarpeettomia prosesseja käytöstä.

Jopa 2 metrin polttovälillä ja 1300mm seuranta putkella Phd hoiti varsin hyvin seurannan silloin kun se pelasi.

Tuohon PemPro ohjelmaan en ole vielä perehtynyt.

Tuohon Eqmod ohjelmaan olen ollut varsin tyytyväinen, kun siinä näyttää olevan kaikki toiminnot käyttäjän säädettävissä, ja sitä kehitetään koko ajan.

Veijo T

einari

Joo, ajattelin vaan että hiukan lyhemmillä polttoväleillä voisi jättää autoguidauksen pois ja luottaa PECiin.
Siksi kokeilin tuota PemPro:ta.
Tarkoitus on virittää sillä myös yhdistyksen Meadea. Vaikka itseasiassa kun viimeksi mittailin oli virhettä vain 10" (peak to peak).

En muista että mulla olisi PHD kaatunut.
Hyvin pelittää joskin 2000 millin kuvausputken polttovälillä ja 520 millin autoguideriputken polttovälillä on hieman vaikeuksia.

Olitkos muuten Veijo eqmodissa säätänyt pulseguide settingsejä (pienemmäksi) ?
___
Tapio

Veijo T

Lainaus käyttäjältä: einari - 08.10.2008, 22:42:14

En muista että mulla olisi PHD kaatunut.
Hyvin pelittää joskin 2000 millin kuvausputken polttovälillä ja 520 millin autoguideriputken polttovälillä on hieman vaikeuksia.

Olitkos muuten Veijo eqmodissa säätänyt pulseguide settingsejä (pienemmäksi) ?

Tuo PHD.n kaatuminen, tai se jää jumiin, voi olla myös usb väylän kuormitusta minulla liikaa kun minulta lähtee läppäriltä jalustalle 1 usb kaapeli, ja jalustan päässä on usb hubi johon on kytketty 3 usb lähtöä, joista 2 menee seurantakameralle ( pitkä valotus vaatii 2 kpl ). sekä vielä yksi kuvauskameralle ja sen kauko ohjaus. Jalustan ohjaus taas menee aidolla sarjaväylällä kapulalle.

Ra rate ja Dec rate arvoja olen säätänyt ja koittanut hakea niille sopivan arvon, täytys tulla sopivan pilvinen ilta että ei tarvi uhrata kuvaus ilmaa säätämiseen, joka tapauksessa kannattaa vaikka ottaa näytön kaappaus silloin tällöin muistiin niin voi seurata säätöjen vaikutusta.

Mount limits rajat mulla on myös poissa niin ei tarvi pelätä äkkinäisiä meridian ylityksiä ja jalustan kääntyilyjä, mulla ei pääse kaapelit kiertymään kun on myös näköyhteys jalustalle.

Drift compensation arvolla saattaa pystyä myös vaikuttamaan seurantaan.

Veijo T

Juha-Matti Penttilä

Minäkin tulin hankkineeksi EQDir palikan ja asensin koneelle Eqmod ohjelman. Aina kun ostaa uusia "leluja" niin on paljon opettelemista niiden käytössä. Tuossa hetki sitten kokeilin Eqmod ohjelman avulla tehdä jalustalle 3 tähden suuntausta, oli todella vaikeaa saada tähdet hiusristikon keskelle läppäriä käyttämällä. Yrittämällä sain tähdet keskelle okulaaria, tosin aikaa vierähti monin verroin enemmän käsiohjaimeen verrattuna. Suuntaus ei oikein onnistunut, kun Deneb tähti jäi noin asteen näkökentän ulkopuolelle, varmaankin joku tähti meni väärin. Pitääpäs hankkia tuommoinen langaton peliohjain jos suuntaus sen kanssa olisi helpompaa, tietokonepelit muuttuvat entistä todentuntuisemmiksi. :D En ole vielä ehtinyt tutustua ohjelman muihin ominaisuuksiin.

Pitääkös tämä suuntaus tehdä jalustalle joka kerta uudestaan, jos kaukoputki on kiinteästi asennettu? Voiko suuntaustähdet mahdollisesti tallentaa ohjelmaan? Minulla tosin nyt EQ6 SkyScan jalusta toimii verkkovirralla (12 volttia, 2 ampeerin muuntaja) ja virrat voivat olla jalustassa koko ajan päällä. Jos tietokoneen sammuttaa, niin menettääkö Eqmod ohjelma silloin tiedot tähtien sijainnista?
EQ3 SkyScan jalusta, modattu Canon 550D, SkyLux 70/700
Sky-Watcher Evostar 80ED DS-Pro
Atik 314e mono ccd-kamera

Mikko Päivinen

 Jos jalusta on kiinteästi ei tarvitse tehdä sitä suuntausta uudestaan joka kerta mikäli muistaa ajaa parkkiin ennen virtojen katkaisua. Toinen asia on muistaa tallettaa NSYNC data ja se onnistuu klikkaamalla siitä nsync ikkunan alta sitä edit syncdata vai mitä siinä nyt lukikaan.
Sitten kun siihen aukeaa se ikkuna missä näkyy niiden kohdistamasiesi tähtien koordinaatit niin klikkaa sitten vain save. Samaisesta ikkunasta löytyy myös asetus niin, että se lataa heti käynnistäessä tuon valitsemasi listan joten sitäkään ei tarvitse käydä sitten joka kerta lataamassa uudestaan.

Olen huomannut myös sen, että jos tekee vaikkapa 20 tähden kohdistuksen niin ei kannata huolestua jos jossain vaiheessa kohdistamista ne tähdet ovatkin yllättävän kaukana valintavaiheessa. Sitten olen tehnyt niin, että teen 29 tähden kohdistuksen ja jos en ole ollut tyytyväinen niin olen yksitellen poistanut tähden nsyncin loppupään tähdistä kunnes tähdet ovat mahdollisimman hyvin kohdistettu.
En tiedä mistä se johtuu, että välttämättä 29 tähteä ei ole niin tarkka kuin joskus esimerkiksi 17 tähteä?

Mikko
Kaukoputki: NexStar 11" GPS.
Kamera: SBIG ST-2000XM
Seuranta: SBIG AO-7
Filtterit: L=Baader IR/UVcut RGB suotimet standardit SBIG.
Filtteripyörä: SBIG CFW-8A

Juha-Matti Penttilä

Olen nyt kolmena edellisenä iltana kohdistanut 17 tähteä käyttäen Locitechin usb peliohjainta. On todella yllättävää kun osa tähdistä ei edelleenkään osu keskelle kuvakenttään, vaan ovat hieman kuvakentän ulkopuolella. Esim. Kassiopeian Caph – tähti jää reilusti okulaarin kuvakentän ulkopuolelle vaikka se on yksi suuntaustähdistä. Lisäksi muutamat kohteet (Esim. Capella ja M 31) ovat okulaarin ihan reunan tuntumassa. Tosin Lyyran Vega osui keskelle kuvakenttää. Nämä testaukset tein 25 mm, 52 asteen okulaarilla, putkena 10" newton f/4.7. Kohdistusvaiheessa olen jokaisen tähden huolellisesti asetellut keskelle kuvakenttää. Ovatkohan kohdistustähdet liian lähellä toisiaan, vai mistä johtuu kun putki ei osu tarkasti kohteisiin? Onko muille tullut vastaan samantapainen ongelma?

Jalustan alkuperäisellä käsiohjaimella kaikki kohteet osuivat keskelle kuvakenttää jopa kolmen tähden suuntauksella, siinä missä Eqmod tarvitsee paljon enemmän tähtiä – tai sitten en vain osaa käyttää Eqmod ohjelmaa. Käytän Cartes du Ciel tähtikartta ohjelmaa jalustan ohjaamiseen. Milloin sitä Sync painiketta pitääkään painaa tähtikartta ohjelmassa?

Entä mikä pitäisi valita Sync Behavior ja Alingment Behavior valikoista?

Suuntaustähdet ovat:

1. Betelgeuse, Orion
2. Dubhe, Ursa Major (Otava)
3. Alpheratz, Andromeda
4. Castor, Gemini (Kaksoset)
5. Deneb, Cygnus (Joutsen)
6. Caph, Kassiopeia
7. Algol, Perseus
8. Markab, Pegasus
9. Alnath, Auriga (Ajomies)
10. Mirach, Andromeda
11. Capella, Auriga (Ajomies)
12. 45 Eps Cas, Kassiopeia
13. Altair, Aquila (Kotka)
14. Mizar, Ursa Major (Otava)
15. Vega, Lyyra
16. Alderamin, Cepheus
17. Kocab, Ursa Minor



Kiitos vastauksistanne!
EQ3 SkyScan jalusta, modattu Canon 550D, SkyLux 70/700
Sky-Watcher Evostar 80ED DS-Pro
Atik 314e mono ccd-kamera

einari

Wanha ketju mutta pistetäänpä tänne linkkiä kun tuntui sopivan.

http://www.youtube.com/watch?v=jlkx9ijoJ8I

Tämä siis ensimmäinen osa sarjasta. Toivotaan että jatkoa seuraa.
___
Tapio

Kaizu

Lainaus käyttäjältä: Juha-Matti Penttilä - 29.12.2008, 19:01:23
Olen nyt kolmena edellisenä iltana kohdistanut 17 tähteä käyttäen Locitechin usb peliohjainta. On todella yllättävää kun osa tähdistä ei edelleenkään osu keskelle kuvakenttään, vaan ovat hieman kuvakentän ulkopuolella. Esim. Kassiopeian Caph – tähti jää reilusti okulaarin kuvakentän ulkopuolelle vaikka se on yksi suuntaustähdistä. Lisäksi muutamat kohteet (Esim. Capella ja M 31) ovat okulaarin ihan reunan tuntumassa. Tosin Lyyran Vega osui keskelle kuvakenttää. Nämä testaukset tein 25 mm, 52 asteen okulaarilla, putkena 10" newton f/4.7. Kohdistusvaiheessa olen jokaisen tähden huolellisesti asetellut keskelle kuvakenttää. Ovatkohan kohdistustähdet liian lähellä toisiaan, vai mistä johtuu kun putki ei osu tarkasti kohteisiin? Onko muille tullut vastaan samantapainen ongelma?

Jalustan alkuperäisellä käsiohjaimella kaikki kohteet osuivat keskelle kuvakenttää jopa kolmen tähden suuntauksella, siinä missä Eqmod tarvitsee paljon enemmän tähtiä – tai sitten en vain osaa käyttää Eqmod ohjelmaa. Käytän Cartes du Ciel tähtikartta ohjelmaa jalustan ohjaamiseen. Milloin sitä Sync painiketta pitääkään painaa tähtikartta ohjelmassa?

Entä mikä pitäisi valita Sync Behavior ja Alingment Behavior valikoista?

Suuntaustähdet ovat:

1. Betelgeuse, Orion
2. Dubhe, Ursa Major (Otava)
3. Alpheratz, Andromeda
4. Castor, Gemini (Kaksoset)
5. Deneb, Cygnus (Joutsen)
6. Caph, Kassiopeia
7. Algol, Perseus
8. Markab, Pegasus
9. Alnath, Auriga (Ajomies)
10. Mirach, Andromeda
11. Capella, Auriga (Ajomies)
12. 45 Eps Cas, Kassiopeia
13. Altair, Aquila (Kotka)
14. Mizar, Ursa Major (Otava)
15. Vega, Lyyra
16. Alderamin, Cepheus
17. Kocab, Ursa Minor



Kiitos vastauksistanne!


Vertasin tuon listan kahden viimeisen tähden koordinaatteja Guide 8 kartan koordinaatteihin. Näytti olevan enimmillään parin kaariminuutin eroja. Millä suurennuksella tähdet karkaavat näkökentän ulkopuolelle?

Kaizu
Kai Forssen

JuhaK

Lainaus käyttäjältä: Juha-Matti Penttilä - 29.12.2008, 19:01:23
Entä mikä pitäisi valita Sync Behavior ja Alingment Behavior valikoista?

Itsellä sama ongelma poistui viime vuonna vaihtamalla Alignment Behavior-asetukseksi "nearest point". Tämän jälkeen kohteet löytyivät hyvinkin läheltä kuvan keskustaa!

Ohjeet EQMOD:lle löytyy tuolta!
Juha K

MesuMount#2
SBIG STL-11000XM
14" Newton
APM 80/500
Atik314e
http://kepastro.blogspot.com/