Paras käyttöjärjestelmä kannettavaan tähtiharrastajan tarpeisiin?

Aloittaja TähtiJussi, 06.08.2008, 11:56:14

« edellinen - seuraava »

TähtiJussi

Olen alkanut hankkia käyttöjärjestelmää kannettavaan tietokoneeseen, tähtiharrastukseen.Win Vista ei taida olla hyvä ratkaisu?
Ajattelin XP:tä. Kertoisitteko kokemuksia käyttöjärjestelmistä?
Jussi-Pekka Blogi
Sky-Watcher 200/1200 dobson, 7x50 kiikarit,
Canon EOS 1000D,  Canon PowerShot A610
"Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving." Einstein

PetriKe

Tällä hetkellä XP on turvallisin valinta. Siinä toimii moitteetta kaikki tarvittavat 'tähti'-ohjelmat. Kourallisessa ohjelmia on jo natiivi Vista tuki, mutta ei kaikissa.
Selkeitä kelejä,

Petri Kehusmaa

Jason

Olen ladannut läppäriini jossa Vista, eri ohjelmia tältä foorumilta ja muualtakin. Pöytäkoneessani jossa on XP, ohjelmat toimii loistavasti mutta läppärissä ei.
Johtuuko Vistasta vai näytönohjaimesta, sitä en tiedä. Mitään herjoja Vista ei tee. Pöytäkoneessa on hyvä näyttis, hieman jo "vanha" 256mb radeon. Läppärissä integroitu jokin intelin oma jaettu näyttis mutta pitäisi siinäkin olla riittäväsyi megabittejä. Muistin määrä läppärissä on 4gt joten se ei lopu edes Vistaa käytettäessä. Uuden läppärini pitäisi olla kaiken järjen mukaan tehokkaampi kuin vanha pöytäkoneeni mutta näin ei vain ole. Johtuuko siitä että läppärissä ei ole tarpeeksi virtaa pyörittämään kuvaa näytölle.

Asiaan: XP varmasti parempi -> pineempi virrankulutus - pienempi resurssien kulutus - vanhemmat ohjelmat toimii.
Mutta tekniikka edistyy ja ohjelmat päivittyy huimaa vauhtia kuten tietotekniikasta tiedämme. Eilisen tekniikka on kirjaimellisesti eilisen tekniikkaa.

Terveisin
Jason

dirty

Itse vaihdoin hiljattain vanhan läppärin uuteen. Vanhassa oli XP, 1.6GHz prosessori ja 2GB muistia. Uudessa läppärissä on Vista, Core 2 Duo 2.4GHz ja 4GB muistia. Vaihdossa ei tullut mitään suurempia ongelmia softien kanssa. MaxIm DL, Focusmax, Photoshop, Cartes du Ciel, laitteiden ajurit (QHY8, Lodestar, SXV-AO, Robofocus, GPUSB) toimivat kuten vanhassakin koneessa, joka oli ehkä mullekin pieni yllätys. Ulkoisen USB hubin ja USB-RS232 adaptereiden kanssa on ollut pientä ongelmaa, mutta ongelmattomia ne eivät olleet XP:ssäkään.
Harri Hytönen

Timpe

Lainaus käyttäjältä: Jason - 30.08.2008, 08:48:17
Olen ladannut läppäriini jossa Vista, eri ohjelmia tältä foorumilta ja muualtakin. Pöytäkoneessani jossa on XP, ohjelmat toimii loistavasti mutta läppärissä ei.
Johtuuko Vistasta vai näytönohjaimesta, sitä en tiedä. Mitään herjoja Vista ei tee.

Kokeile oikuttelevan ohjelman kohdalla hiiren oikeaa korvaa ja esiin pomppaavasta valikosta Ominaisuudet/Properties. Tuolta sitten Yhteensopivuus/Compatibility -välilehti ja edelleen jokin vanhempi Windows-versio käyttöön valikosta. Toinen kikka on ajaa ohjelmia järjestelmänvalvojana (Run as administrator), mikä löytyy samalla tavalla klikkaamalla hiiren oikealla näppäimellä ohjelman pikakuvakkeen päältä. Saattaa auttaa tai sitten ei  :-\
- Timo Inkinen