Silmälasit tähtitaivaan havainnoinnissa

Aloittaja Timo Kuhmonen, 26.07.2008, 23:00:13

« edellinen - seuraava »

Timo Kuhmonen

Ikää tulee lisää, silmälasitkin pari kuukautta sitten sain. Jippii :D

Erikoisen efektin huomasin, kun katselee pistemäisiä valokohteita, eli tähtiä taivaalla. Tähti näkyy terävänä, eli lasit täyttää tehtävänsä vallan hyvin. Mutta se mikä tähden ympärille tulee, ihmetyttää. Aivan kuin se olisi jotain hennon hunnun ja tiheään tähdestä ulkonevien sakaroiden "sekoitus". Tuo ei näy kovin laajalla alueella tähden ympärillä, hiukan häisitsee kumminkin...

Onko muut silmälasien käyttäjät huomanneet vastaavaa ?
Onko ideoita mistä ilmiö johtuu ?

Linssit ovat tietääkseni muovia (niinkuin lähes kaikissa silmälaseissa nykyään). Pinnoitus heijastuksen estoon, se on mielestäni hyvä. Kummallakin puolella kirkas heijastus näkyy tumman vihreänä. Muuten laseilla näkee sekä lähelle ja kaus hyvin.

Vielä en ole katsonut näkyykö sama ilmiö okulaarin läpi katsottaessa, kun klasit on käytössä. Sama juttu piilolinsseillä, pitäisi kokeille tuleeko vastavaa esille...

xpro

#1
itselläni ei ole mitään ongelmia silmälasien kanssa, tai mitään mitä olis häiritsevää...
TMB 80/480
Canon 40D
Powermate 2x
Powermate 4x

Lauri Uusitalo

Itsellani on ollut lasit 25 vuotta. Nyt on enempi alkanut hairitsemaan etta hamarassa ei sininen vari tarkennu kunnolla. Eli esimerkiksi siniset neonmainokset on hamarassa hankalia. Pitanee hommata APO lasit...
Kaukoputket: 25cm F5.6 Newton, SW 80ED, Lidl 70/700
Kiikarit: TS 25x80, Olympus 15x50

Timpe

Oman kokemuksen mukaan yksiteholasit ovat suhteellisen ongelmattomat tähtien kanssa, mutta odotas kun saat iän myötä kaksiteholasit... jopa menee hankalaksi kapean terävän näkökentän takia ja vähän muutenkin. Itse olen harkinnut näiden kaksitehojen rinnalle pienilinssisten yksitehojen hankkimista pelkkää kaukoputkikäyttöä varten. Ilman laseja taas muut näkövirheet (esim. astigmaattisuus) alkavat kiusaamaan enempi tai vähempi. Silmien laserointiakin olen kaavaillut, koska sen saa jo noin 3-4 kpl kaksiteholasien hintaan, mutta riittävää kypsymispistettä ei ole vielä saavutettu  ;)

Silmälasien kiusaa pystyy kiertämään käyttämällä pitkän katseluetäisyyden omaavia okulaareja (esim. Televue Radian ja Vixen LV sarjan okut, eye relief n. 20mm) ja toisaalta pienen linssikoon omaavia silmälaseja (nämä saa lähelle silmää, jolloin silmän saa riittävän lähelle okulaaria). Alkuperäiskysyjän lasit ovat vielä niin tuoreet, että niiden aiheuttamat "näkövirheet" saattavat tulla lasien käytön tottumattomuudesta (=silmät/aivot "oppivat näkemään" kunnolla lasien kautta vasta sopeutumisajan jälkeen ja ja tämä aika voi olla melko pitkä ensilasien suhteen).
- Timo Inkinen

avanti

Lainaus käyttäjältä: Timo Kuhmonen - 26.07.2008, 23:00:13
Ikää tulee lisää, silmälasitkin pari kuukautta sitten sain. Jippii :D

Erikoisen efektin huomasin, kun katselee pistemäisiä valokohteita, eli tähtiä taivaalla. Tähti näkyy terävänä, eli lasit täyttää tehtävänsä vallan hyvin. Mutta se mikä tähden ympärille tulee, ihmetyttää. Aivan kuin se olisi jotain hennon hunnun ja tiheään tähdestä ulkonevien sakaroiden "sekoitus". Tuo ei näy kovin laajalla alueella tähden ympärillä, hiukan häisitsee kumminkin...

On kovin henkilökohtaista, miten näkee kaukoputkella ja kiikareilla silmälaseilla, ja ilmeisesti myös piilolinseillä. Kuinka uudet lasit, millaiset lasit, mitä niillä korjataan... Itse olen ikäni joutunut käyttämään laseja, ja olen harrastanut tähtitiedettä jo kymmeniä vuosia. Aina on ollut vaikeata tarkennuksessa, koska on hajataitteisuutta likinäköisyyden lisäksi. Eli mikään diopterisäätö ei riitä. Eli ilmeisesti silmien muoto ei likinäköisyyden lisäksi muutenkaan ole niitä "puhdasoppisimpia".

Nyt on moniteholinssit, joiden kanssa pitää katse sitten kohdistaa tarkasti, nähdäkseni tarkasti lukuetäisyydelle, keskietäisyydelle tai kauas, suoraan eteen, alas, ylös tai sivuille. Kaksiteholinssejä pidän vanhanaikaisina, vähän hölmönä ideana, mutta ehkä se toimii jollakulla toisella paremmin.

Matti
Lammisen Matti
Galileoscope
Baader Planetarium 15 x 80 kiikari
7 x 50 kiikari
Omegon 2,1x42 kiikari

AP

Itsellä ollut lasit jo 30 vuotta, likinäköä ja hajataittoa. Olen jotenkin tottunut aina heittämään lasit otsalle  okulaariin katsoessa (ehkä tähän vaikuttivat alunperin kellnerit ja lyhytpolttoväliset plösslit)  :D
Eli nykyään pärjäilee ihan ok ilman laseja (tosin rillit tippuisivat maahan ilman niskalenkkiä) ja olen myös nyttemmin hommannut tarvittavat määrät long eye relief- okuja (n.20mm katseluetäisyys) jolloin on tarvinnut
opetella silmälasien läpi havainnointi.. No jotenkin pärjäillään. Laserointi tosin kiikarissa/harkinnassa.

T:AP
Antti Paaso

Timo Kuhmonen

Kiitos kommenteista.

Piti vielä sanomani, että jos ilman silmälaseja havaitsee ja samalla hetkellisesti "pinnistää" niin silloin tähden kuva näkyy terävänä. Eli uskoisin lasien jotenkin aiheuttavan edelleä kuvaamani ilmiön...

Planeettaokulaari on tällä hetkellä Baader Ortho. Siinä tietenkin on silmäetäisyys liian pieni. Pinta on metallia joten se voisi naarmuttaa lasien pintaa. Kumiläpsykkä siinä tuli mukana - mutta mitoiltaan on sellainen että tuskin kovin hyvin soveltuu lasien kanssa käytettäväksi.

Pelkkä visuaalihavainnointi menisi ilman lasejakin. Kameraa ja läppäriä käytettäessä pitää taas olla joko piilarit tai tavalliset lasit...
Pitää kysyä asiasta kun menee optikolla seuraavan kerran käytmään.


Iiro Sairanen

Heivasin omat lasit mäkeen ja hommasin piilolinssit tuossa viime syksynä. On helpottanut havaintoja todella paljon, kun näkee paljaallakin silmällä normaalisti. Putkeen katselin aiemmin ilman laseja, mutta nyt piilolinssin läpi. Alussa oli hieman vaikeaa, kun en nähnyt linssien kanssa kunnolla lähelle.
Iiro Sairanen
--> http://deepsky.arkku.net <--

Timo Kuhmonen

Piilolinssejä kokeilin.... Ne mitkä minulla viimeksi - olivat tyypiltään kuukauden kestäviä (yön yli nesteessä). Päivässä pidetään maksimissaan noin 8...10 tuntia. Eivät sopineet minun silmille kovinkaan hyvin. Silmiä rupeaa kutiamaan jo noin 5 tunnin jälkeen. Täytyy hakea esim kertakäyttölinssejä taikka jotain muuta materiaalia olevaa....

Piilolinssit on siitä hyviä, ettei esim kameran etsimen läpi kohdetta sommitellessa ole ongelmaa huuruuntumisesta talvella. Lisäksi esim Nikon D200 etsin on huono lasien kanssa. Kikkailuksi tahtoo mennä siitä läpi katsominen....

Timpe

Lainaus käyttäjältä: avanti - 28.07.2008, 00:42:17
Nyt on moniteholinssit, joiden kanssa pitää katse sitten kohdistaa tarkasti, nähdäkseni tarkasti lukuetäisyydelle, keskietäisyydelle tai kauas, suoraan eteen, alas, ylös tai sivuille. Kaksiteholinssejä pidän vanhanaikaisina, vähän hölmönä ideana, mutta ehkä se toimii jollakulla toisella paremmin.

Täsmennyksenä aiempaan: moniteholinssejä tarkoitin itsekin omassa kommentissani, vaan en löytänyt oikeaa termiä omille kakkuloilleni tuota kirjoittaessa. :)
- Timo Inkinen

jtbo

Oma ongelma lasien kanssa on sellainen, että nämä syövät valoa selvästi, joudun heittämään lasit pois jos tahdon kameran läpi jotain nähdä, en tiedä onko lasini huonot vai mistä se johtuu, mutta autolla öisin ajaessakin heitän lasit suosiolla pois, koska siten näen paljon paremmin.

mrkat

Minulla on suht uudetkin lasit (2v sitten) edelleen valitettavasti vain kompromissi päivä- ja yönäön väliltä. Optis-fysiologisen tieteen mukaan ihmissilmä on likinäköinen yöllä eli pupillin reuna-alueella. Minulla on ylimääräisiä kirppis-/sukulaislaseja (0-5 euroa) -0.5..-0.7 diopteria, jotka vielä laitan päällekkäin niin pomppaa valoisaltakin taivaalta selvät tähdet ja tähtikuviot esiin, kun näkö tarkentuu.

Vielä optikolta tieto: sokerin nauttiminen tuo nestettä silmään (sarveiskalvoon/mykiöön?) tms ja näkö huononee likinäköiseksi yms. Luulin ennen että syy on kahvi (nostaa verenpainetta hiukan) mutta se onkin ne sokeriset työherkut. Näkö on selvästi tarkempi kun pysyy leipälinjalla.


Matias.

Joo, Matiaksellakin on sama havainto. Joku ihme halon tapainen siinä tähden  ympärillä on. En ole miettinyt sitä mistä tulee. Arvelin kyllä itsekin että lasit jollain tavalla sen aiheuttaa.
Kaksiteholasit ja ikää puolisen vuosisataa.

Ostin luontaistuotekaupasta Strix Forte -mustikkatuotetta ja olen käyttänyt sitä aina kun tiedän että joudun ajamaan autolla pimeässä pitempiä matkoja ja jos on tarkoitus tiirailla taivasta pimeällä. Nuo mustikka, luteiiini ym. vaikuttavat silmän mykiön verenkiertoon aktivoivasti ja pitävät kyllä näkökyvyn paljon virkeämpänä iltapuhteellakin vrt. jos ei olisi ottanut niitä.  Täytyy varmaan ensi kesänä mennä ihan mustikkaan sen takia..... :azn:

Jarkko.A

Miten hyvin tooriset piilolinssit korjaavat astigmaattisuutta? Tuleeko niistä mitään härötystä okulaarin läpi katsottaessa?

Pekka Lehtelä

Lainaus käyttäjältä: Timo Kuhmonen - 26.07.2008, 23:00:13
Ikää tulee lisää, silmälasitkin pari kuukautta sitten sain. Jippii :D

Erikoisen efektin huomasin, kun katselee pistemäisiä valokohteita, eli tähtiä taivaalla. Tähti näkyy terävänä, eli lasit täyttää tehtävänsä vallan hyvin. Mutta se mikä tähden ympärille tulee, ihmetyttää. Aivan kuin se olisi jotain hennon hunnun ja tiheään tähdestä ulkonevien sakaroiden "sekoitus". Tuo ei näy kovin laajalla alueella tähden ympärillä, hiukan häisitsee kumminkin...

Minulla on ikää 51v ja lasit olleet kolmekymppisestä lähtien, viimeiset 10v monitehot. Käyn aina silmälääkärin tarkastuksessa ostaessani uudet lasit. Jo muutaman vuoden ollut  molempien silmieni mykiöissä pientä rosoa (alkavaa kaihia), lisääntynyt siitä mitä oli kolme vuotta sitten. Silmissä myös hajataittoa ja astigmatisuutta. Nyt ostin digitekniikalla (ei siis hiomalla tehdyt lasit), pitäisi olla uusinta uutta ja parasta mitä rahalla saa. Yhteisnäkö katsomalla molemmilla silmillä hyvä, mutta kun suljen vasemman silmän ja katson lasien läpi pelkällä oikealla silmällä vaikkapa kaukana olevaa katulamppua, niin lampun valo muodostaa oikealle alas näkyvän "halon" tai varjostuksen, miten sitä nyt sitten nimittäisi. Sama halo näkyy ilman laseja, lasit korjaavat sitä vain hieman. Putkeen katsoessa ei asia yllättäen kauheasti haittaa, tähdet kuitenkin näkyvät hieman viirumaisina. Olen pikkuhiljaa opettelemassa katsomaan okulaariin molemmat silmät auki joka selvästi korjaa ihme kyllä kuvaa. Vasemmassa silmässä em. ilmiö paljon lievempi mutta en oikein osaa putkeen vasemmalla silmällä katsoa. Onneksi silmissäni ei ole mitään mitä ei pystyisi leikkaamalla sitten joskus korjaamaan. Tähän on tällä hetkellä tyytyminen.

Suosittelen sinulle Timo ja myös kaikille muille käymään aina silmälääkärissä ennen kuin hommaatte silmälasit. Lääkäri tietää paljon enemmän silmän sairauksista kuin optikko, eikä lääkärillä käynti kovin paljon maksa kun Kela korvaa osan. Silmissä saattaa olla aina jotain piilevää sairautta jota optikkoa ei huomaa, lääkäri kyllä. Mitä nopeammin mahdollisen sairauden tietää, sitä pikemmin pääsee aloittamaan sen hoidon, tai saa tietää kuten minulle kävi, että kyseessä ei ole mikään kovin vakava sairaus. Siitä tiedosta mielellään maksaakin lääkärille, silmät kun ovat aika tärkeä asia meidän harrastuksesamme.

T: Pekka