Tuohon kohtaan koneen kyljessä voi osua täysin pystysuoraan tuleva meteoriitti vaikka kone lentäisi vaakalentoa, tietenkään osuma ei silloin ole kohtisuoraan rungon pintaa vasten.
Riekaleet reiän reunoilla väittävät että jotain on pikemminkin tullut ulos kuin mennyt sisään.
Jos sisään on mennyt meteoriitti ja kun ulostuloreikää ei löydy, pitäisi sen löytyä jonkun matkatavaroista.
Meteoriitti sammuu yleensä huomattavasti korkeammalla ja yleensä hehkuva osa on pinnasta kaasuuntunutta ainetta. Sammuneen meteoriitin lämpötila on jotakin ympäröivän ilman ja meteoriitin lähtöympäristön lämpötilojen välillä. Maan kiertoradalla olevien kappaleiden keskilämpötila on kutakuinkin sama kuin maankin eli +15C ja ilmakehän lämpötila -50C eli meteorin pinta olisi pakkasen puolella. Lisäksi lentokoneet eivät ole rakennettu herkästi syttyvistä aineista. Herkästi palavaa lentokoneessa ovat polttoaine ja verovapaat tuliaiset. Happipullot ovat sitten oma lukunsa, puhtaassa hapessa aika moni aine muuttuu herkästi syttyväksi (jopa itsestään syttyväksi).
Muistelen että runsas viikko sitten Pohjois Siperian yllä koneen (MD11) lentokorkeus olisi ollut enimmillään n.13000m. Siellä oli pilvistä ja turbulenssejä vielä 11000m:n korkeudessa.
Spekulointi ensimmäisen uutisen perusteella on turhaa, vaikkakin voi olla hauskaa. Oleellinen asia oli uutisen lopussa eli "Qantas tutkii nyt, mikä saattoi aiheuttaa reiän repeämisen koneen runkoon".
Kaizu