Okulaari auringon projisointiin

Aloittaja ppk, 15.07.2008, 18:53:25

« edellinen - seuraava »

ppk

Mikä okulaari on kelvollinen auringon projisointiin Linssi/peili kaukoputkella .  Kaukoputket käyttäjän oppaan mukaan ainoastaan Huyghens tai Ramsden okulaari on sellainen jossa linssejä ei ole kitattu ja käy näin projisointiin  . En löytänyt yhtäkkiä yhtään suomalaista myymälä netistä jossa olisi myynnissä Huyghens/Ramsden tyylisiä okulaareja . Itse en ole kokeillut vielä projisointia , mutta minulla on käsitys että myös protuberanssit/Flare  näkyvät projisoinissa olenko oikeassa , kun minä en ole ainakaan havainnut protuberanssit/Flareja aurinkokalvolla +kaukoputkella havannoidessa  aurinkoa .  Aurinko putki tietysti on paras, mutta kalls minusta .

Pekka Pietari Koskiniemi
Rovaniemi

Timo Kantola

Lainaus käyttäjältä: ppk - 15.07.2008, 18:53:25
en ole kokeillut vielä projisointia , mutta minulla on käsitys että myös protuberanssit/Flare  näkyvät projisoinissa olenko oikeassa , kun minä en ole ainakaan havainnut protuberanssit/Flareja aurinkokalvolla +kaukoputkella havannoidessa  aurinkoa .  Aurinko putki tietysti on paras, mutta kalls minusta .


Protut ja flaret ei valitettavasti näy projisioimalla, eikä senpuoleen aurinkokalvolla + kaukoputkellakaan. Ne vaatii näkyäkseen juuri hyvin kapeakaistaisella Ha-suotimella varustetun  Aurinkoputken joka on Ha-havainnointiin suunniteltu (pelkkä Ha- suodin ei riitä !).  Projisiointi on turvallisin tapa havainnoida visuaalisesti Auringonpintaa, mutta sillä näkymät on vastaavat kuin aurinkokalvolla + putkella katsottaessa. Haittana projisioinnissa on sivulta tuleva hajavalo sekä vinokatselukulma  (Aurinko näyttää projisioidussa kuvassa jonkinverran soikealta).

Projisioinnissa voi putki olla Aurinkoon suunnattuna muutaman minuutin kerrallaan, linssi kuumenee julmetusti vaikka linssissä ei kittejä olisikaan yhtään. Kuumentunut okulaari myös "kiehuttaa" ilmaa ja sotkee yksityiskohtia.. joten jäähdyttää pitää aina välillä. Lopuksi okulaarin tulee olle ehdottoman puhdas kun sitä käytetään projisiointiin - kaikki ylimääräinen linssin pinnalla palaa siihen kiinni.
Timo Kantola