Apupeilin offsetin säätäminen

Aloittaja Timpe, 07.07.2008, 23:29:11

« edellinen - seuraava »

Timpe

Ok, tiedän että tämä on hifistelyä visuaaliputkessa, mutta yritän silti saada 300/1500mm Newtonin apupeilin offsetia kohdalleen  :D Tuota säätöä tehdessä tuli mieleen kysymys, kuinka tuon oikean offset-säädön voi nähdä visuaalisesti (vai voiko sitä lainkaan)? Jotta kysymys tulisi ymmärrettäväksi kerron sen, mitä olen nyt tehnyt:
1.) Newt-ohjelman mukaan oikea offset tuolle 300/F5 putkelle olisi 3,75mm eli tuollaiset neljä milliä. Tuon verran siis apupeiliä pois fokusointilaitteesta ja kohti pääpeiliä.
2.) Olen nyt valmistanut apupeilin pitimen siten, että apupeilin (pituussuuntainen) kiinnitysakseli on nyt 17,0 cm etäisyydellä tarkennuslaitteesta ja 16,6 cm vastakkaisesta putken sisäseinästä (tämän mukaan täyttyy ehto "apupeili 4mm poispäin fokkarista")
3.) Olen säätänyt apupeilin ensin visuaalisesti pituussuunnassa aavistuksen kohti pääpeiliä (tämä säätö fokkarin okulaaripidikkeen läpi katsoen ja peilin ulkoreunoja okulaaripidikkeen reunoihin verraten. Lisänä tässä on hienosäätöön holograafinen laserkollimaattori, joka antaa 10x10 valoristikon putkeen/apupeiliin, jota käytän apupeilin säätöön (tuolla näkee helposti apupeilin varjon tuon valoristikon päällä).
4.) Olen säätänyt apupeilin kollimoinnin siten, että laserin säde menee tarkennuslaitteesta apupeilin kautta pääpeilin paikalla olevan paperiarkin keskellä olevaan reikään (ts. mahd. tarkkaan putkeen myöhemmässä vaiheessa tulevan pääpeilin keskelle, en ole vielä viitsinyt pääpeiliä tuonne keskeneräisenä kiinnittää).

Noiden toimenpiteiden jälkeen voin nähdä putken pääpeilin puoleisesta päästä (siitä paperiin tehdystä keskusreiästä) apupeilin ja apupeilistä tarkennuslaitteen heijastuksen(kuten pitääkin). No niin, tuo tarkennuslaitteen heijastus apupeilin keskellä vaihtaa paikkaa sen mukaan, mihin kohtaan putkea apupeili on (pituussuunnassa) säädetty. Kysymys: pystyykö tuon pituussuuntaisen offset-säädön näkemään jotenkin tästä tarkennuslaitteen heijastuksen paikasta? Toisin sanoen onko offset oikea silloin, kun tuo heijastus on keskellä apupeiliä vai pitäsikö sen olla offsetin verran pielessä? Oman järkeilyni mukaan kollimointi pitäisi tehdä niin, että tarkennuslaitteen heijastus tulee keskelle apupeiliä, mutta tuo offset-teoria tekee epävarmaksi. Kuinka asia on?
- Timo Inkinen

Kaizu

Pitää olla offsetin verran sivussa,tarkentimen puoleisessa reunassa. Jos katsot tarkentimen puolelta ja siirrät silmää kauemmaksi putkesta pitäisi pääpeilin kuva mennä yli apupeilin reunojen tasaisesti saman verran joka suunnassa. Edellyttäen että silmä pysyy koko ajan optisella akselilla.

Kaizu
Kai Forssen

Timpe

Takaa (pääpeilin paikalta) katsottuna ilmeisesti jotain tämän kuvan kaltaista?  ???
Tuo kaarevavartinen apupelinpidin on sangen hankala virittää kohdalleen (eikä nytkään ole ihan kohdallaan), mutta kuvassa kuitenkin offsetin yritystä. Tarkennuslaite on ylhäällä ja sen varjo/heijastus on samalla puolella kuin tarkennuslaite, joten menikö oikein? Apupeilissä on 25% peitto, joten siinä on käsittääkseni varaa pieneen säätövirheeseen ennen kuin se näkyy okulaarissa himmenemisenä.
- Timo Inkinen

Kaizu

Aika hyvin tuo näkyy osuneen sekä mittojen että apupeilin kulman suhteen. Tarkentimen kuva ja putke aukko ovat samankeskisiä ja apupeili siitä offsetin verran oikeaan suuntaan. Viivottimella läppärin näytöltä suoritettu huipputarkka mittaus näyttää että offset mittakin olisi aika hyvin kohdallaan.

Kaizu
Kai Forssen

GaryP

Pakko kysyä taas hölmöjä, eli miksi offset on olennaista? Olenko jäänyt jostain tärkeästä tiedosta paitsi? Varmaan olen ymmärtänyt jotain väärin....?

Kari
Kari Pulkkinen
Espoo, Finland

Harrastus uudelleen lämpiämässä...

Wezen

Tuosta löytyy ihan hyvä selitys offsetista ja muutenkin kelvollinen Newtonin kollimointiohje:

http://w1.411.telia.com/~u41105032/kolli/kolli.html
An tti Veit ola

Timpe

#6
Kaizulle ensiksi kiitos kommenteista tuosta offset-yrityksestäni. Olen siis oikeilla jäljillä, vaikka tuossa simppelissä säädössä onkin n+1 tapaa mennä pieleen tavalla tai toisella (osa enempi fataalisti kuin toiset). Tuosta offset-mitasta olen tosin eri mieltä, koska omalla monitorilla (1280x1024 pixeliä) suoritettu mittaus antaa pessimistisempiä lukemia. Laitan toisen kuvan, johon lisäsin nämä monitorini pinnasta viivottimella mitatut etäisyyslukemat. Tein noista verrannon käyttäen mittatikkuna "putkessa 130 mm = kuvassa 54 mm" arvoa. Tästä sain alapuolisen peilin reunaetäisyyden arvoksi 11,6cm, joka tekisi offset-lukemaksi 130 mm - 116 mm = 14 mm. Tämä ei siis ole lähelläkään tarvittavaa 4 mm offset-säätöä. Käytännössä tuo vaatii alapuolisen tukikaaren uudelleen rakentamista, jotta saan sille sopivan pituuden/säätövaran tämän 4 mm offset-säädön aikaansaamiseksi. Ruudulta tehty mittaus näet vahvisti epäilyni apupeilinpitimen säätövirheestä, jota ei nyt saa korjattua tukivarsien putkeen kiinnityspisteiden säädöillä. Toinen seikka, jonka tässä joutuu huomioimaan, ovat nuo 60o tukikaaret, joiden muodon tulisi seurata ympyränkaarta. Takasin pajalle siis ja lisämuutosta tekemään  :( (Tällaista tämä on, kun ei taidot riitä kerralla oikeaan osumiseen, argh!)

Edit: tarkan linkin lisäys.
http://w1.411.telia.com/~u41105032/kolli/kolli.html#offset Wezenin antaman linkin alikappale offset-säädöstä.
- Timo Inkinen

Kaizu

Mittasin isommalla näytöllä ja huomioin että putkesi halkaisja onkin 336mm (eikä 250mm). Näyttää että offsettia on oikeaan suuntaan tuplamäärä eli 8mm.
Kai Forssen

Timpe

Lainaus käyttäjältä: Kaizu - 09.07.2008, 23:06:35
Mittasin isommalla näytöllä ja huomioin että putkesi halkaisja onkin 336mm (eikä 250mm). Näyttää että offsettia on oikeaan suuntaan tuplamäärä eli 8mm.

Putken oikeat mitat tässä:
350 x 6 x 1570mm  (sisähalkaisija x seinämä x pituus. Ulkohalkaisija 362mm.). Taitaa mennä nyky-offset vielä enempi ulos kuin tuo 8mm...
- Timo Inkinen

Timpe

Pari päivää tuli tuhrattua lisää tämän kanssa ja lopputuloksena oli muutos apupeilin pitimeen ja ilmeisesti paremmin kohdalleen napsahtanut apupeilin offset :)
Ekassa kuvassa kauimpana fokuserista olevan kiinnitysvarren muutos (offset-säätö ennen pitimen uudelleen maalausta) ja toisessa vielä yksi säätökuva peilin puolelta katsottuna. Laitoin tänään pääpeilin paikalleen, joten apupelin offsetin kanssa säätäminen saa riittää toistaiseksi. Testissä tämä antoi päiväkäytöllä 43x ja 1.5o visuaalisesti tasavalaistun kuvakentän 12" Newtoniin, joten lopputulos kelpasi minulle vallan hyvin.
- Timo Inkinen

Murtsi

Huomasin nyt vasta tämän säikeen koska olen tullut foorumille myöhemmin. Itse olen painiskellut kollimoinnin säädön kanssa , jota en ole useista yrityksistä huolimatta saanut täydellisesti kohdalleen. Luulen että omassa putkessa on kysymys juuri tästä off setin säädöstä.

Lainaus käyttäjältä: Kaizu - 08.07.2008, 09:43:33
Pitää olla offsetin verran sivussa,tarkentimen puoleisessa reunassa. Jos katsot tarkentimen puolelta ja siirrät silmää kauemmaksi putkesta pitäisi pääpeilin kuva mennä yli apupeilin reunojen tasaisesti saman verran joka suunnassa. Edellyttäen että silmä pysyy koko ajan optisella akselilla.

Kaizu

Joka kerta kun olen säätänyt kollimoinnin ja sen jälkeen tarkistanut tulosta juuri kaitsun mainitsemalla tavalla niin pääpeili alkaa aina "karata" oikealle näkökentässä.

Hetken surffailtuani netissä niin vastaan tuli tällainen laskuri jolla voi laskea oman putken off setin. http://www.asnsw.com/info/offsetcalc.asp

Laskuriin asetetaan seuraavia tietoja, Primary Mirror Diameter:=Pääpeilin halkaisija, Telescope Focal Length:=Pääpeilin polttoväli, Secondary Minor Axis:=Apupeilin pikkuakselin halkaisija, Secondary-Focal Plane:=?, Tämän viimeisen käsitin siten että olisi polttopisteen paikka optisen akselin keskeltä ulospäin mitattuna? olenko oikeilla jäljillä. Joku joka tietää niin voisi valaista asiaa.







Timpe

Lainaus käyttäjältä: Murtsi - 28.08.2010, 11:48:02
Huomasin nyt vasta tämän säikeen koska olen tullut foorumille myöhemmin. Itse olen painiskellut kollimoinnin säädön kanssa , jota en ole useista yrityksistä huolimatta saanut täydellisesti kohdalleen. Luulen että omassa putkessa on kysymys juuri tästä off setin säädöstä.

Kerrotko kuinka kollimointi on pielessä, niin katsotaan sitten onko kyse tuosta offset-säädöstä? Pielessä oleva offset on enempi valokuvauspuolen juttuja ja näkyy siellä epätasaisena kuva-alan valaistumisena (jos tämän oikein ymmärrän antamani linkin http://w1.411.telia.com/~u41105032/kolli/kolli.html#offset kuvan mukaan).

Itse käytän kollimointiin (offsetin säätöönkin) holograafista laserkollimaattoria, joka piirtää yhdessä kokoonpanossaan apupeilin päälle selvän 10x10 ristikon, jonka mukaan apupeilin saa säädettyä oikeaan kohtaan putkea (poispäin fokkarista ja kohti pääpeiliä). Ja sopivasti mitoitetulla apupeilillä tämän säädön tekeminen ei ole kuitenkaan niin tarkkaa kuin aluksi luulin.
- Timo Inkinen

Murtsi

Valokuvauksesta juuri on kyse ja kuvan epätasaisesta valaistumisesta. ohessa muutama kuva havainnollistamaan ongelmaa, joka ehkäpä on juurikin ratkeamassa. Otin nimittäin päivällä apupeilin pois paikaltaan, irroitin peilin liimauksesta ja liimasin sen uudestaan silmän mitalla suurin piirtein off setin verran sivuun.

Ensimmäisessä kuvassa on pohjantähti kuvattuna viime syksynä ja siinä näkyy hieman erikoinen difraktiokuvio jossa on ikäänkuin häntä alaoikealle. Tähdet kuvassa ovat pistemäisiä aivan kennon reunoille asti joten luulen että kollimointi muuten on kutakuinkin kohdallaan, lukuunottamatta kirkkaimpien tähtien "häntää". Kamera on minulla yleensä siten että pohjoinen on kuvassa ylöspäin ja pääpeili sijaitsee kuvassa juuri alaoikealle.

Toisessa kuvassa on aikaisemmin otettu flätti jossa ns. hot Spot sijaitsee keskustasta hieman alaoikealle (viime talven flätit olivat tämän näköisiä).

Kolmas kuva on tänään tehdyn apupeilin siirron jälkeen otettu flätti joka on mielestäni paljon paremman näköinen kuin aiemmin, hot Spot on nyt lähestulkoon keskellä kuvaa.

Ainoa murhe tämän päivän säädössä on se että näyttäisi siltä että liimasin apupeilin hieman vinoon, apupeilin varjo on nimittäin nyt hieman ellipsin muotoinen joten saatan jossakin vaiheessa uusia toimenpiteen. En tiedä vaikuttaako tämä seikka miten kuvanlaatuun, kokeilen ensin kuitenkin näin. Flättejä on venytetty aika reilusti että hot Spot erottuisi paremmin.

Välineinä kollimoinnissa käytän silmää sekä kollimoinnin lopppuvaiheessa normaalia laserkollimaattoria.

Timpe

Lainaus käyttäjältä: Murtsi - 29.08.2010, 00:03:51
Ensimmäisessä kuvassa on pohjantähti kuvattuna viime syksynä ja siinä näkyy hieman erikoinen difraktiokuvio jossa on ikäänkuin häntä alaoikealle.

Kai olet lukenut tämän ketjun, jossa on mallikuvia tähden muotovirheistä? http://foorumi.avaruus.fi/index.php?topic=6821
Tuollaisten jäljille pääsee tarkastelemalla tähden Airy disk -kiekkoa fokuksen molemmin puolin. Pitkään valotetussa kuvassa seeing jättää jäljelle tähteen sellaisen keskimääräisen muotovirheen, jossa tähti on muodoltaan jotain muuta kuin täysin pyöreä. Ei tuo esimerkkisi silti ole mitenkään huono tässä suhteessa, jote etsit varmaan melko marginaalista virhettä putkestasi jos oikein arvaan. (Ei kait tarkennuslaite työnny "liikaa" putkeen sisälle, kun kamerasi on fokuksessa?)

Lainaus käyttäjältä: Murtsi - 29.08.2010, 00:03:51
Toisessa kuvassa on aikaisemmin otettu flätti jossa ns. hot Spot sijaitsee keskustasta hieman alaoikealle (viime talven flätit olivat tämän näköisiä).
Kolmas kuva on tänään tehdyn apupeilin siirron jälkeen otettu flätti joka on mielestäni paljon paremman näköinen kuin aiemmin, hot Spot on nyt lähestulkoon keskellä kuvaa.

Tuo toisen kuvan virhe on juurikin offsetin aiheuttamaa, jos putken kollimointi oli muuten kohdallaan. Flättikuvilla testailu on hyvä käytännön tapa selvittää, missä jamassa apupeilin säädöt ovat offsetin suhteen (pitänee tehdä sama testi omalle putkellenikin, kiitos vinkistä :). Offset-säätö on sitä tärkeämpää, mitä pienempää apupeiliä putkessa käytetään suhteessa pääpeilin kokoon. Nykyinen apupeilini on 75 mm pikkuakselin halkaisijaltaan ja se on riittänyt croppikennoiselle järjestelmälle sopivasti (nykypeilin tilalle on tulossa lähiviikkoina 82 mm kokoinen apupeili aiempaa tarkemmalla muotoilulla, joten myös putkesta saatava täysin valaistu kuva-ala kasvaa selvästi).

Lainaus käyttäjältä: Murtsi - 29.08.2010, 00:03:51
Ainoa murhe tämän päivän säädössä on se että näyttäisi siltä että liimasin apupeilin hieman vinoon, apupeilin varjo on nimittäin nyt hieman ellipsin muotoinen...

Kyseessä siis tuon linkissä olleen kollimointiartikkelin virhe nro 3 ("the common optical axis is not reflected at 90 degrees"), joten lukaise tuolta lisää asiasta. (Kai teit putkellesi täyden kollimoinnin tuon apupeilin uusioasennuksen jälkeen?)
- Timo Inkinen

Murtsi

Terve. En malttanut odotella vaan käytin apupeilin pois paikaltaan ja liimasin sen uudelleen, tällä kertaa sitten huomattavasti suorempaan. Ilmaisuni edellisessä viestissä antoi mahdollisuuden väärinkäsitykseen jonka aion yrittää nyt oikaista. Olet oikeassa siinä että etsin putkestani marginaalista virhettä. Ok mutta kun se oli siinä ja huomasin miten sen voi saada pois niin tietenkin sitä oli pakko ruveta säätämään, minkä sitä luonnolleen mahtaa vaikka se teettäisi ylimääräistä työtä (kaiken täytyisi olla täydellistä).  :smiley:

No niin aluksi aiemmin mainitsin että apupeili meni vinoon, pikemminkin se oli "kiertyneenä" liitteenä mallikuva jonka suhteita olen liioitellut asian selkeyttämiseksi.

Seuraava kuva esittää nykytilannetta jossa apupeili näyttää nyt kutakuinkin pyöreältä, ohessa mallikuva siitäkin. Se on aika hyvin kohdallaan lukuunottamatta sitä että okulaarista katsottuna okulaariholkin reikä apupeilissä on keskeltä hieman vasemmalla, ei paljon mutta sen verran että sen helposti huomaa.

Lopuksi sitten viimeisimmän säädön jälkeinen flätti joka on, jos se vaan on mahdollista niin vielä paremman näköinen kuin edellisen säädön jälkeen.

Putki jota olen säätänyt on Helios skyliner 200/ ja apupeilin pikkuakselin halkaisijaksi mittasin 51 mm. Ei sillä että olisi tarvinnut säätää yhtään koska lähiaikoina saan käyttööni uuden Orion SPX 200 putken. Mutta opinpahan tästä jotakin uutta, samalla saattoi joku toinenkin samaan ongelmaan törmännyt saada jotakin apua.

Ai niin se "häntä" Kirkkaimmissa tähdissä saattaa hyvinkin johtua tarkennuslaitteen putkesta joka menee aika pitkälle kaukoputken sisään tarkennuksen ollessa kameralle sopiva. Nyttemmin putkessa on kiinni eri tarkennuslaite jossa ei ole niin pitkälle meneviä ulokkeita.