Ensimmäinen putki: Skymax 127 vai Celestron Omni XLT 150?

Aloittaja jacofin, 29.06.2008, 16:40:38

« edellinen - seuraava »

jacofin

Olen tässä myöhäisheränneenä aloittanut tähtiharrastustani ja viime talvi on sujunut paljain silmin havaintoja tekemällä. Nyt rupesi kuitenkin kiinnostamaan ensimmäisen putken hankinta, ja nämä nyt tuntuisivat olevan budjetiltaan sopivia. Millaisia mielipiteitä teillä on ko. putkien suhteen?

Itse olen toivonut putkelta seuraavia ominaisuuksia:

- suhteellisen helppo liikuteltavuus (asun pääkaupunkiseudulla)
- jalustan kohtuullinen tukevuus sekä mahdollisuus asentaa myöhemmin seurantamoottori
- mahdollisuus liittää digikamera/järkkäri

Olin jo melkein päätynyt hankkimaan tuon skymaxin myöhemmin kesällä, kun illatkin pimenevät, mutta vasta hiljattain törmäsin tuohon celestronin putkeen tähdet ja avaruus -lehden sivuilla. Voisiko joku vääntää minulle rautalangasta, mitä käytännön eroja näissä putkissa on havainnoinnin suhteen koskien polttoväliä sekä aukkosuhdetta?

Celestron Omni XLT 150: Newton,  peilin läpimitta 150 mm, polttoväli 750 mm, aukkosuhde f/5
Sky-Watcher Skymax-127: Maksutov-Cassegrain, peilin läpimitta 127 mm, polttoväli 1500 mm, aukkosuhde f/11,81

Marco_m

Yksinkertaisesti, Celestron on parempi syvään taivaaseen, kun on puhdas newton ja isompi peili, kerää enemmän valoa.
Skymax sopii planeettojen ja kirkkaiden kohteiden havainnointiin, huonomman valon saannin takia.

Skymaxissa tuleva EQ3 jalusta ei ole hyvä kuvaamiseen, liian hepponen. Celestronin jalusta kuvien perusteella näyttäisi olevan suht tukeva kuvaamiseen,
moottoreista en tosin tiedä.
SW80ED DS-PRO - AZ3

einari

#2
Kannattaa sitten itse harkita että mitkä asiat vaatimuksista on tärkeimpiä.
Jos katsoo ensimmäistä kohtaa 'suhteellisen helppo liikuteltavuus', niin siinä taas Skymax vetää pidemmän korren.
Itse sain Skymaxilla kuvattua tällaisen kuvan M42:sta:
http://www.ursa.fi/capella/ilmot/120303b.htm

Jos tähtäimessä on valokuvaus niin usein sen ensimmäisen kaukoputken kyvyt huomaa rajalliseksi aika pian (edellyttäen ettei sijoita jalustaan ja putkeen huomattavia summia).
___
Tapio

msalmi

Itse olen myös aloittelija ja ostin SkyMax 127:n visuaalikäyttöön. Hankintaperusteena oli juuri liikuteltavuus ja olen ollut tähän kohtuu tyytyväinen. Kantoon saa jalustan toiseen käteen ja toiseen putken+varustesalkun.

XLT 150:sta ei ole kokemuksia, mutta en usko, että se soveltuu jalustan puolesta yhtään sen paremmin kuvauskäyttöön. Suurempi putki vaatii kertaluokkaa paremman jalustan.

Molemmat on varmasti hyviä putkia visuaalikäyttöön. XLT 150 on valovoimaisempi ja SkyMax 127 taasen kevyempi.





papamiguel

Noista Skymax on varmasti helpommin siirrettävissä, XLT on parempi syvääntaivaaseen, Skymaxilla saat aurinkokuntamme kohteista helpommin suuria suurennoksia, XLT:n jalusta on parempi ja molempiin jallustoihin saa moottoreita. Lähinnähän se on tosiaan kiinni siitä, mitä meinaat enimmäkseen katsella. Ursalla on ainakin molempia saatavilla, joten sieltä voisi kysellä lisätietoja tai vaikka käydä katsomassa paikan päällä.

jacofin

Taidan kyllä päätyä Skymaxiin liikuteltavuuden suhteen. Tietysti, kun tähtiharrastus on vielä suhteellisen alussa, niin ei ole vielä selkeää näkymystä, mitkä havaintokohteet eniten kiinnostavat ja mitä tulee tulevaisuudessa enemmän tarkkailtua. Kuvittelisin silti, että tuolla voisi planeettojen lisäksi esim. kirkkaimpia Messierin kohteita ihan mukavasti tarkkailla? Valokuvaustakin taidan vasta vakavammin harkita, kun kokemustakin karttuu.

papamiguel

Juu ihan mukava ensiputki varmasti on! Yhdellä tutulla on tällainen moottoriohjauksella ja hyvin tikittää, kun napasuuntaus on kohdillaan. Ja okulaarin läpi pystyy ihan kivasti ottamaan mm. pokkarilla kuvia. Lisävarusteina kannattaa miettiä esim. auroinkosuodinta :)

jacofin

Lainaus käyttäjältä: papamiguel - 14.07.2008, 12:15:51
Juu ihan mukava ensiputki varmasti on! Yhdellä tutulla on tällainen moottoriohjauksella ja hyvin tikittää, kun napasuuntaus on kohdillaan. Ja okulaarin läpi pystyy ihan kivasti ottamaan mm. pokkarilla kuvia. Lisävarusteina kannattaa miettiä esim. auroinkosuodinta :)

Joo, tuli sitten eilen haettua skymax 127 ursalta. Siellä oli joitain putkia näytillä, ja nähtyäni skymaxin ja celestronin rinnakkain omat prioriteettini vahvistuivat hetkessä. Celestron olisi vain tämänhetkiseen käyttööni liian iso putki. Päätin sitten samalla ottaa aurinko- ja kuusuotimet sekä sovittimen digipokkarille, 2x barlowia ei ollut varastossa. Hyvin pelittää, pitää vaan päästä kunnolla tositoimiin, kun illatkin alkavat pimenemään. Ostoni ajankohta ja 1.8. vaikuttivat kyllä siihen, että piti tuo kalliihko suodinkin ottaa kylkiäisiksi :)

juha_k

Ihan kätevä kampe tuo on.
Jos havaintopaikka on edes jotenkin pimeä, löytyy DS-kohteitakin vaikka kuinka paljon.
Juha Keränen

Tyrnävä

SW Skymax 127 Helios Stellar 15 x 70 Panora 8 x 40