jalusta

Aloittaja jonttuli, 24.06.2008, 13:33:33

« edellinen - seuraava »

jonttuli

 etsin jalustaa ja sovitinta 10*60 kiikareille voisitteko laittaa ehdotuksia hinnan raja olisi 60€ tai pikkasen yli.

Poro

ei taida tuohon hintaan löytyä tarpeeksi korkeaa saati tukevaa jalustaa. Itse käytän cullmannin XXL jalustaa, hintaa reilu satanen. Riittää pidemmällekin miehelle ja on mielestäni tarpeeksi tukeva pienille suurennoksille esim. kiikareille. Maakaukoputken kanssa matalempana myös riittävän tukeva suurille suurennoksille. Jos haluaa joskus laittaa painavammat kiikarit ylöspäin katseluun, niin siihen voi vaihtaa tukevamman nestevaimennetun pään.


Asuminen maapallolla on kallista, mutta sisältyyhän siihen matka auringon ympäri.
S-W Star Adventurer, Nikon D750, Celestron telephoto SCT 750 mm f/6, samyang 135 f/2, sigma 24 mm f/1.4
Juha Raitio

pappa

#2
Varsin himpuleita jalustat joita yleensä myydään "jämäkkinä", jos haluaa kunnon katselunautinnon niin oma suositukseni on (itselläkin on) Manfrotto 028B ja 501HDV videopää, ei tutise. Hintaa tulee vajaat 400€.

Tähtiharrastusta aina -60 luvulta tähän päivään.
Nikon D200/D7000x/FE /FM/Nikkormat+MD-11 Nikon manuaaliroinaa.
Tamron SP AF 10-24 f3.5-4.5 Di II NEF
Sigma18-50 f 2.8 NEF Samyang 8mm f3.5 NEF
Manfrotto 055+RC128
Carl Zeiss Diascope FL 85 20-60X Manfrotto 028+HD501
Helios Quantum 4 15x70
Skywatcher Evostar Black Diamond 102/EQ3-2/DX-stat+Baader Planetarium 8-24mm Mark III + Baader Hyperion 2,25X Barlow
William 2" dielectric diagonal Baader Solar Continuum+JS

Teemu78

Varmasti hyvä jalusta tuo papan jalusta, mutta uskoisin että 10x60 kiikarit eivät tarvitse niin kallista ja tukevaa jalustaa. Itsellä 10x50 kiikareiden jalustan virkaa hoitaa Slik 17G, vanha rimpula videokameran jalusta (ja hyvin on riittänyt. Sitten toki kannattaa ostaa joku tukeva ja kalliimman puoleinen jalusta jos meinaa jatkossa hankkia vielä jämerämmät kiikarit. Tosin VK myy sitä jalustaansa 95€ hintaan ja väittävät että riittää hienosti jopa 25x100 kiikareille. Jos tämä pitää paikkansa niin siinä olisi kyllä edullinen vaihtoehto.

pappa

#4
En halua provosoida enkä hifistellä, mutta niin slikissä kun monissa muissakin villenkellon jalustoissa päät ovat muovia ja samoin muut liikkuvat osat. Jos pitää minun esimerkki konseptia liian kalliina, on Manfrotolla 055 sarja ja siihen vaikka 128 videopää niin hinta jää parinsadan paikkeille ja taktiset osat ovat valua. Muovisia jalustoja on menneinä vuosikymmeninä ollut ja niihin on saanut kyllästyä niiden hajottua. Manfrottoihin saa hyvin varaosia ja erillaisia ripustusratkaisuja varsin monipuolisesti. Tosin ensimmäinen putkijalusta Manfrotto 136 tuli ostettua jo 1987.

Kuvan rauhallisuutta ei voi taivastiirailussa liikaa korostaa, kevyt jalusta ja siinä painava kuorma värisee tuulessa ikävästi ja kun suurennosta on enemmän kun 10X katselu on tosi tuskaisaa.
Tähtiharrastusta aina -60 luvulta tähän päivään.
Nikon D200/D7000x/FE /FM/Nikkormat+MD-11 Nikon manuaaliroinaa.
Tamron SP AF 10-24 f3.5-4.5 Di II NEF
Sigma18-50 f 2.8 NEF Samyang 8mm f3.5 NEF
Manfrotto 055+RC128
Carl Zeiss Diascope FL 85 20-60X Manfrotto 028+HD501
Helios Quantum 4 15x70
Skywatcher Evostar Black Diamond 102/EQ3-2/DX-stat+Baader Planetarium 8-24mm Mark III + Baader Hyperion 2,25X Barlow
William 2" dielectric diagonal Baader Solar Continuum+JS

Timo Kuhmonen

Yhdyn Papan mielipiteeseen, Manfrottoon olen ollut tyytyväinen painavampien tähtikiikarien & raskaamman kameraoptiikan kanssa. Käytössäni on on malli 475B, ja 136 videopää / 229 kinopää. Uskon että investointini on kannattanut ajan mittaan. Manfrottoon on saavissa varaosia, mikä ei välttämättä ole niin helppoa halpisjalustoihin verrattuna.

Jos puhtaasti luontokuvaukseen hakisin hyvintoimivaa ja tukee jalustaa, silloin nykyinen valintani olisi Gitzot. Niissä on fiksummin toteutettu jalkojen lukitukset (ei esim tartu oksiin jne). Tähtikiikarointi käyttöön jalustalle on toisenlaiet vaatimukset, mielestäni. Kukin tekee valintansa, kriteeriensä mukaan :)

pappa

Näin kylläkin, tosin Manfrotollakin taitaa olla nykyisellään rengaslukituksella olevia malleja. Tässä 055/128 pitää olalla Olympus E-3:mea ja 50-200+1,4X konvertteria, tosin lintutornissa. Mutta tällä pärjää myös kiikaroinnissa oikein mainiosti. Edellisessä kuva viestissä iso jalusta pitää lintuputkea, ja siihen olen päätynyt tuulenvärinöitä tarpeeksi kärsineenä torneissa ja saaristossa ym tuulisissa ympäristöissä.


Poron mainitseman Culmann XXL kantavuus on 3.5kg, Manfrotto 055/128  7kg ja 028B/151 12kg.
Tähtiharrastusta aina -60 luvulta tähän päivään.
Nikon D200/D7000x/FE /FM/Nikkormat+MD-11 Nikon manuaaliroinaa.
Tamron SP AF 10-24 f3.5-4.5 Di II NEF
Sigma18-50 f 2.8 NEF Samyang 8mm f3.5 NEF
Manfrotto 055+RC128
Carl Zeiss Diascope FL 85 20-60X Manfrotto 028+HD501
Helios Quantum 4 15x70
Skywatcher Evostar Black Diamond 102/EQ3-2/DX-stat+Baader Planetarium 8-24mm Mark III + Baader Hyperion 2,25X Barlow
William 2" dielectric diagonal Baader Solar Continuum+JS

Tumppu

Lainaus käyttäjältä: Poro - 26.06.2008, 18:42:12
Itse käytän cullmannin XXL jalustaa, hintaa reilu satanen. Riittää pidemmällekin miehelle ja on mielestäni tarpeeksi tukeva pienille suurennoksille esim. kiikareille. Maakaukoputken kanssa matalempana myös riittävän tukeva suurille suurennoksille. Jos haluaa joskus laittaa painavammat kiikarit ylöspäin katseluun, niin siihen voi vaihtaa tukevamman nestevaimennetun pään.

Itselläni Celestron SkyMaster 15x70 kiikarit, painoa n. 1,5 kiloa. Olen pituudeltani 182 cm, joten tähtikäytössä jalustaa tulisi varmaan käytettya maksimissaan suht samoissa korkeuksissa. Mitä luulet, onko tuo mainitsemasi Cullmannin jalusta tarpeeksi tukeva? Olen yrittänyt etsiskellä suht edullista, mutta tarpeeksi korkeaa ja tukevaa jalustaa ja tämä näyttäisi olevan edullisin mitä olen tähän mennessä löytänyt.

Ei huvittaisi hankkia alle satasen kiikareille 400 euron jalustaa  ;)
"In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move."