Asus Eee PC

Aloittaja wizardd, 01.06.2008, 19:41:05

« edellinen - seuraava »

wizardd

Suomeen alkaa näitä valumaan kesän aikana. Kyseessä on siis seitsemän tuuman näytöllä varustettu minikannettava jossa on myös solidstate -kovalevy. Tehoa on riittävästi, muttei pelaamiseen. Käyttöjärjestelmävaihtoehdot ovat linux ja windows xp.

Itse odotan innolla tuota windows xp versiota, saunalahti ja elisa jo ehtivät julkistamaan mukavan oloisen paketin jossa tulee mokkula mukaan jolla bitti kulkee korvestakin. Saatan ostaa tosin ihan erikseenkin, sillä noiden tarjoama sopimus on määräaikainen ja saaha tuollaista mokkulaa muiltakin operaattoreita.

Kuitenkin itse asiaan. Näitä on nyt tosiaan tulossa (myös muiltakin valmistajilta) ja itse ainakin ajattelin viritellä Eee PC:n avuksi webkameran ja sitten vain kaukoputkella kuvaamaan. Noiden hinta tulee olemaan alle 500 euroa ja koonsa myötä jo oikeasti kannettavia.

Elikkäs, miltähän valmistajilta kannattaisi webkameraa alkaa katselemaan? Joitakin malleja olen jo keräillyt tältä foorumilta, mutta uusia tuntuu tulevan markkinoille kuin sieniä sateella. Mutta mitkä ovat laadukkaita ja mitkä eivät? Hintakattona sellainen parisataa euroa.

http://www.asus.com/products.aspx?l1=24 <-- siinä lisätietoa kyseisestä kannettavasta

Ajattelin sellaista että kaukoputki auton viereen korpeen, johdot auton sisään ovenkarmin ja ikkunan välistä (foamia pehmikkeeksi ja tiivisteeksi). Pysyy vähän kauemmin akussa virrat. Mitenkähän johtojen pituus tälläisissä tapauksissa vaikuttaa? 3-4 metriä ei varmaan vielä liian pitkä ole?

AP

Itse pyöritän  kameraa yhden usb-jatkopalan kanssa ja toimii ok (n. 3metriä). Itsekin olen tuota Eee:tä miettinyt, tosin askarruttaa tuo USB- väylän nopeus kun kuvataan "pakkaamatonta" AVI- videopätkää, eli riittääkö tuossa Eee:ssä vääntö? Kerro kokemuksia sitten kun olet saanut viriteltyä pelin kuntoon..

T:AP
Antti Paaso

einari

Lainaus käyttäjältä: wizardd - 01.06.2008, 19:41:05

Elikkäs, miltähän valmistajilta kannattaisi webkameraa alkaa katselemaan? Joitakin malleja olen jo keräillyt tältä foorumilta, mutta uusia tuntuu tulevan markkinoille kuin sieniä sateella. Mutta mitkä ovat laadukkaita ja mitkä eivät? Hintakattona sellainen parisataa euroa.

Ajattelin sellaista että kaukoputki auton viereen korpeen, johdot auton sisään ovenkarmin ja ikkunan välistä (foamia pehmikkeeksi ja tiivisteeksi). Pysyy vähän kauemmin akussa virrat. Mitenkähän johtojen pituus tälläisissä tapauksissa vaikuttaa? 3-4 metriä ei varmaan vielä liian pitkä ole?


Webkameroista Logitech ja Philips ova laadukkaimpia.
Tosin en tiedä kannattaako sellaisen kanssa mennä korpeen kuvaamaan kun kuvauskohteet rajoittuu kuuhun ja planeettoihin.
Eli jos muuta haluaa kuvata niin tarvii olla kamera jolla saa pidempiä valotusaikoja.
Tällöin vaihtoehtona on webkameran modaus tai valmiiksi modattu webkamera.
Valmiiksi modatuista mainittakoon Atik (halvimpia modattuja voi käytettynä löytyä tuohon hintaan)
tai Astronomiserin modaamat:
http://astronomiser.co.uk/cams.htm

3-4 metrin usb-piuhalla pitäisi onnistua vielä.
___
Tapio

Juze-81

#3
Hmmm... Vaikuttaa mielenkiintoiselta laitteelta... taidampa tilata mokoman.

http://www.coxion.fi/

Tämmönen yritys tekee ilmeisesti ihan toisille yrityksille jotain samantapaisia kokoonpanoratkaisuja.

Miksihän näitä ei ennen ole tullut eteen?
kuulin huhua että kiinasta vois saada komponentteja moisten härveleitten rakenteluun? Oiskohan moiset osaset vaikea liittää toisiinsa vai onkohan melkein plug and play helppoa ja minkähän hintasta yksittäin ja suuremmissa erissä tilattuna ois?
ois aika pätevä vaikka 20G kovalevyllä parilla USB:llä (sais ulkoisen kovalevyn ja vaikka webkameran kylkeen ja vaikka mokkulaa lisäks) varustettu XP kannettava vaikka 8" näytöllä tai muilla variaatioilla.

;)

EDIT: Tekstiä lisätty
Juhani P

wizardd

Lainaus käyttäjältä: Juze-81 - 01.06.2008, 23:09:15
Miksihän näitä ei ennen ole tullut eteen?
Itse ainakin olen tiiviisti seurannut muutaman vuoden ajan näiden kehitystä. Nyt alkaa pikkuhiljaa olemaan tarpeeksi potkua näissä minikoneissa. Tosin ei näitä kovin laajasti markkinoida, varmaan senkin vuoksi osa jää huomaamatta.

Juze-81

Nyt olen itse alkanut katsella tarkkaavaisella silmällä näitä eri valmistajien laitteita ja jos tehoa ja muuta löytyy kohtalaisesti (ei tarvitse olla mitään hemmetin ärjyjä pelejä) ja mielellään semmonen xp kampe niin löytynee varmasti minun ostoslistalta. Tietenkin vaatinee sen että hinta on alhainen.

:)
Juhani P

astro_juhis84

Näistä pikkukannettavista alkaa olla jo valinnanvaraa valita itselleen sopiva. Joissakin malleissa on tuo Intelin vähävirtainen Atom prossu.

http://www.umpcportal.com/products/
EQ3 SkyScan jalusta, modattu Canon 550D
Sky-Watcher Evostar 80ED DS-Pro, Atik 314e mono ccd-kamera
https://www.instagram.com/astro_juhis84/
https://www.tiktok.com/@pyro_juhis84

wizardd

Lainaus käyttäjältä: Juha-Matti Penttilä - 11.06.2008, 18:17:27
Näistä pikkukannettavista alkaa olla jo valinnanvaraa valita itselleen sopiva. Joissakin malleissa on tuo Intelin vähävirtainen Atom prossu.

http://www.umpcportal.com/products/
Joo vähävirtaisuus on iso plussa. Muistan tuossa muutama vuosi takaperin kun menin ostamaan fujitsun 17" laajakulmanäytöllisen läppärin... 1,5 tuntia oli sellainen maksimi käyttöaika, koko masiina oli käytön aikana todella kuuma. 6 kk käytön jälkeen hajosi tuuletin virtalähteestä. Tosin pöytäkoneen korvaajiahan ne nuo halvat läppärit on, ja painoakin on sen verran.

Itse taidan kuitenkin tuollaisen Eee PC:n hankkia syksymmällä ja jos sillä ei tee mitään niin myyn pikkusiskolle opiskelukäyttöön sen sitten  ;D

Duke

Itse laitoin eilen varauksen Acer Aspire Onesta, lähinnä tuon suuremmalla resoluutiolla varustetun näytön takia. Nyt sitten odotellaan kuumeisesti, milloinka laitteen saa ja pääsee laittelemaan nLitellä kutisteltua WinXP:tä sisään.

Poro

MSI Wind U100 10" on mun ykkös vaihtoehto näistä mineistä, sen 80 gigan kovalevyn takia. Mitenhän näiden minien USB porteista tulee virtaa? Riittääkö USB-portista virran ottavan ulkoisen HD:n pyörittämiseen?
Asuminen maapallolla on kallista, mutta sisältyyhän siihen matka auringon ympäri.
S-W Star Adventurer, Nikon D750, Celestron telephoto SCT 750 mm f/6, samyang 135 f/2, sigma 24 mm f/1.4
Juha Raitio

Mare Nectaris

... noissa spekseissä näkyi olevan että laitteeseen voidaan liittää (optiona) ulkoinen dvd:n paistoasema. Mahtaako olla itsenäinen virtalähde siinä vai ottaako usb 2.0:n kautta virrat ...
Timo Keski-Petäjä


SW Evostar 120 ED APO*TAL 250K*C8-N*SW 150 Pro*TAL 1 (Mizar)*Celestron Ultima 80*EQ6 Pro Eqmod + TS dual mount*CG-5 GOTO*TV: Nagler Type 4 17 mm, Panoptic 24 mm*Baader Hyperion Clickstop-Zoom 8-24*17 mm UWA-70*TV BIG 2x Barlow*Celestron 2x Barlow Ultima SV Series*TAL 3x Barlow*TS 5 x APO Barlow*TS CCD lunar camera

Kaizu

Ostin aikanaan backupiksi ulkoisen polttavan dvd-aseman. Se tökätään kiinni USB porttiin. Siinä on oma virtalähde. Se käy mille hyvänsä koneelle jossa on USB.

Kaizu
Kai Forssen

Sombrero

Jep tuo MSI Wind on kyllä aika namu. Kunhan saavat vielä noihin Dual Core Atomit niin hyvä tullee.
Jos tietäisimme mitä olemme tekemässä, sitä ei kutsuttaisi tutkimukseksi, eihän? - Albert Einstein

Vesa Kankare

Lainaus käyttäjältä: Duke - 13.06.2008, 15:36:17
Itse laitoin eilen varauksen Acer Aspire Onesta, lähinnä tuon suuremmalla resoluutiolla varustetun näytön takia. Nyt sitten odotellaan kuumeisesti, milloinka laitteen saa ja pääsee laittelemaan nLitellä kutisteltua WinXP:tä sisään.
Sama täällä. Vaihdetaampa kokemuksia sitten tuosta nLitestä yms. ajurikuvioista mitä tuohon projektiin liittyy. Tarkoitus olisi virittää kuvauskalusto toimimaan XP:n päällä, eli käytännössä PHDGuiding ja joku DSLR tarkennukseen ja kuvankaappaukseen soveltuva proggis.
Vesku
www.vkastronomy.com

wizardd

Lähtipäs Asus Eee PC 4G tilaukseen, vinkkejä on jo saatu virranhallintaan  ;)

Tuo solid state disk on kyllä mainio, ei mene virtaa turhaan kovalevyn pyörittämiseen. USB tikut saa toimia väliaikaisena varastona kuville.

Syksyä odotellessa...