cnc-jyrsityt finderscope renkaat

Aloittaja awallin, 31.05.2008, 18:30:35

« edellinen - seuraava »

awallin

Tein viime viikonloppuna tällaiset finderscope renkaat:
http://www.anderswallin.net/2008/05/finderscope-rings/

M5 ruuvit ovat hieman pitkät, ja renkaiden pintaa olisi saanut vielä paremmaksi ajamalla hieman hitaammin. Sisähalkaisija heittää n. 0.03-0.05 mm suunnitellusta kun mittaa eri kohdista, ulkohalkaisija jostain syystä enemmän - maks 0.1 mm joissain kohdissa.

cnc-jyrsinnästä kiinnoistuneille blogistani löytyy asiaa/historiaa meidän osittain itse rakennetusta koneesta: (myös videoita!)
http://www.anderswallin.net/category/cnc/

Jos jollain ATM harrastajalla on koneistustarpeita niin voi aina ottaa yhteyttä (DXF tai IGES piirrustukset osista mukaan!). Esim tuollainen rengasparin hinta voisi olla luokkaa 50 eur yhdelle parille ja hieman halvempi jos haluaa monta paria. Koneen XY liikealue on n. 200x500 mm joten sitä pienemmät osat onnistuu. Alumiinin jyrsintä on helppoa eikä juuri kuluta teriä, sen sijaan teräksen jyrsinnässä teriä kuluu enemmän.

Myös vaihtokauppa voisi kiinnostaa, eli jos joku kokenut peilintekijä osaisi tehdä 250-300mm kaukoputki-peilin niin sitä vastaan voisin tehdä vastaavan määrän koneistusta. Ideoita miten cnc-jyrsityistä alumiiniosista voisi kasata Newton/Dobson putken peilin ympärille otetaan myös vastaan! (cnc-koneella voi aina suht helposti tehdä monta osaa, joten jos löytyy jokin design josta moni olisi kiinnostunut niin osia voisi kerralla tehdä varastoon enemmän)

terv,

Anders W

awallin

nyt sain pultattua nuo renkaat 80ED:n kylkeen. Pallopäähän saa vielä digijärkkärin wide-field kuvia varten.

Wezen

Sain sattumalta tänään minäkin valmiiksi viimeisimmän sorvailu/jyrsintäprojektin. Tuloksena kevyehkö (275 g) 2" tarkennuslaite Newtoniin, esikuvana oli lähinnä Kineoptics HC-2 vähän tukevoitettuna. Tuntuu ihan tukevalta ja välyksettömältä. Käyttökokemusten myötä voi vähän keventääkin, uskoisin. Anodisointi pitäisi vielä tehdä taikka teettää.
An tti Veit ola

J-P

Onpas upeaa jälkeä!
Tämä taitosi on todella hyödyllinen tässä harrastuksessa.
Voinko olla yhteydessä, vaikka yksityisviestillä, kun tarvitsen jotain räätälöityä osaa?

J-P

Kaizu

Lainaus käyttäjältä: awallin - 31.05.2008, 18:30:35
Sisähalkaisija heittää n. 0.03-0.05 mm suunnitellusta kun mittaa eri kohdista, ulkohalkaisija jostain syystä enemmän - maks 0.1 mm joissain kohdissa.
Useimmiten tuollaiset virheet tulevat siitä kun kappale välillä irroitetaan. Myös kalikan lämpeneminen koneistuksessa vaikuttaa mittoihin kun oikeen tarkkaan mitataan. Virhe lienee tässä merkityksetön.
Lainaa
Alumiinin jyrsintä on helppoa eikä juuri kuluta teriä, sen sijaan teräksen jyrsinnässä teriä kuluu enemmän.
Et ilmeisestikään ole vielä kohdannut niitä hankalampia alumiinejä. Olen sorvaillut omat osani milloin mistäkin romusta. Välillä on tullut valukappaleiden sisältä vastaan pikkukiviä. Siinä terä tylsyy ellei sitten hajoa kokonaan. Jos lähtöaihio on eloksoitu, syö se myös terän nopeasti tylsäksi. Eloksoinnin voi tietenkin hioa pois etukäteen.

Uskoisin että kohtuuhintaiselle koneistusmahdollisuudelle löytyy kysyntää ATM piireissä. Täytyy pitää mielessä kun taas suunnitellaan uusia nippeleitä Astrofoxiin.
Jyrsimeen kun hommaa tarkan jakopöydän ja moduliterät niin sitten pääsee hammaspyöriä tekemään jalustanrakentajille.

Kaizu

Kai Forssen

xpro

On kyllä hienosti tehty! Ja näyttää jykevältä!

TMB 80/480
Canon 40D
Powermate 2x
Powermate 4x

awallin


Meade-mad

Erilaisista pintakäsittelyistä on ollut juttusarja tämän vuoden Mobilisti -lehdissä. Kannattaa tutustua vaikka kirjastossa, jos lehdet eivät ole muutoin tuttuja.

jk
Sima (engl. mead) on käyttämällä valmistettava miedohko alkoholi- ja virvoitusjuoma, joka tehdään hunajasta, vedestä ja käytetään hiivalla (Wikipedia).

Terveisin  J armo   Kem pas

awallin

Nämä renkaat saivat tänään hieman väriä pintaan kun kokeiltiin tee-se-itse anodisointia:

ei ihan se tyypillinen matta-musta jota optiikka-osissa yleensä näkee, pitää löytää parempi väriaine tai tuunata värjäys parametreja (aika, lämpötila, jne)

lisää juttua täällä: http://www.anderswallin.net/2009/10/anodizing-aluminium/