Kaksi Barlowia

Aloittaja ppk, 17.09.2006, 11:30:33

« edellinen - seuraava »

ppk

Kokeilin katsella kuuta laittamalla päällekkäin kaksi barlow 2x , okulaarina oli Blössi 25mm toimii hyvin ja katselu kuva oli kirkas ja suurennusta tuli reippaasti lisää verrattuna kun käytti yhtä barlovia. Barloivit oli Tal 2x ja  S-W 2x itse epäilen että nuo kaksi barlovia Tomi yhdessä niin kuin barlow 4x. Olinko oikeassa vastatkaa te viisaimmat kun itse en ole oikein varma meneekö se noin. Testi putkina minulla oli Helios 102/500 ja  S-W 10* molemmissa tuo kahden  barlowin paketti toimii ainakin kuuta katsellessa.
Pekka Pietari Koskiniemi
Rovaniemi

MarkoM

Oikeilla jäljillä olet. Vastaavasti taas 2x Barlow + 3x Barlow ~ 5x Barlow ja 3x B + 3x B ~ 6x Barlow.
Marko Myllyniemi
"Koskenkorvan kivennäisvesi on valmistettu kirkkaasta, vähänatriumisesta lähdevedestä, siksi sen maku on niin päähännousevan raikas. Maista Koskenkorvan kivennäisvettä. Tulet hyvälle tuulelle!"
astro.kuvat.fi
Kuvagalleria
Lakeuden Ursa ry

Timo-Pekka Metsälä

Lainaus käyttäjältä: Marko Myllyniemi - 17.09.2006, 13:31:32
Oikeilla jäljillä olet. Vastaavasti taas 2x Barlow + 3x Barlow ~ 5x Barlow ja 3x B + 3x B ~ 6x Barlow.
Vai 2x ja 2x --> 4x Barlow sekä 3x ja 3x --> 9x?

Munkki

Olen antanut itseni ymmärtää asioiden olevan kuten tmetsala asian esitti. Elikkä kertoimet kerrotaan keskenään.
Mikko Salokannel

MarkoM

#4
No niin, näinhän se tietysti on, kuten Veikkauksen pitkävedossakin, eli kertoimet kerrotaan... (Mitähän hittoa minä oikein ajattelen ja vielä keskellä päivää)...   ???
Marko Myllyniemi
"Koskenkorvan kivennäisvesi on valmistettu kirkkaasta, vähänatriumisesta lähdevedestä, siksi sen maku on niin päähännousevan raikas. Maista Koskenkorvan kivennäisvettä. Tulet hyvälle tuulelle!"
astro.kuvat.fi
Kuvagalleria
Lakeuden Ursa ry

hm

Kertoimet kyllä kerrotaan, vaan mitkä kertoimet?

Barlowin kerroin ei ole mikään yksiselitteinen asia, kylkeen laitettu numero on vain ohjeellinen luku. Barlowin kerroin on riippuvainen kulloinkin käytettävän okulaarin kuvatason paikasta, jota ei ole mitenkään standardinomaisesti määritetty. Kasvattamalla barlowin ja okulaarin välimatkaa voidaan kerroin kohottaa mielivaltaisen suureksi.

Barlowin kerroin voidaan määrittää varsin tarkasti mittaamalla näkökentän halki lipuvan tähden kulkuaika barlowin kera ja ilman sitä.

Hannu Määttänen

pappa

Meikäläinenkin on kokeillut silleen, ja päällekkäin oli Tal 2x ja Ts 2x, okulaarina 32mm longeye Ts. Kuva on vähän vääristävä ja vaikea tarkentaa, varsinkin jos seeing on hiemankaan heikko...Putkena Tal-1.
Tähtiharrastusta aina -60 luvulta tähän päivään.
Nikon D200/D7000x/FE /FM/Nikkormat+MD-11 Nikon manuaaliroinaa.
Tamron SP AF 10-24 f3.5-4.5 Di II NEF
Sigma18-50 f 2.8 NEF Samyang 8mm f3.5 NEF
Manfrotto 055+RC128
Carl Zeiss Diascope FL 85 20-60X Manfrotto 028+HD501
Helios Quantum 4 15x70
Skywatcher Evostar Black Diamond 102/EQ3-2/DX-stat+Baader Planetarium 8-24mm Mark III + Baader Hyperion 2,25X Barlow
William 2" dielectric diagonal Baader Solar Continuum+JS

Munkki

Minä olen kokeillut Skywatcher 100ED putkella 2kpl Orion Shorty Plus 2x Barlowia ja okulaarina William Opticsin 9mm SWAN. Suurennus oli tuolloin teorian mukaan 400x ja ainakin epsilon Lyrae avautui niin maan hienosti. Tarkentaminen on tosin melko haastavaa - ainakin mulla - kun jalusta on noilla suurennuksilla kiusallisen tutiseva.
Mikko Salokannel

MikkoM

Lainaus käyttäjältä: diesel - 28.09.2006, 21:02:24
Tosso olis varmaan hyvä olla jo autofocuser niin sais varmaan aika helposti kuvan skarpiksi.

silmälle ?

TuRe

Tervehdys.
Olen eri yhteyksissä kuullut Barlowin putken pituuden vaikutuksesta kertoimeen.

No, päätin testata asian jollakin tarkkuudella. Kuvasin Rubinaarilla n. 10 m päässä olevan tarkkarajaisen purkin ja sitten sijoitin putkeen okulaarisovitteeen Barlowia varten. Seuraavat kuvat otin eri pituisen loittorenkaan kanssa ja vertasin mittoja PC:n näytöllä alkuperäiseen vertailumittaan.
On huomattava, että 2xBarlow + kameran sovite antaa jo sinällään kertoimen 2,5 (kuvatessa).
2x Teleconverter antaa samalla sovitteella tasan 2,0.
Sain seuraavan taulukon (osa):
+ 10 mm     kerroin 2,8 (Loittorengaspituudet tarkoittavat Barlowiin lisättyä pituutta)
+ 40   "           "     3,3
+ 50   "           "     3,5
+ 65   "           "     3,8
+ 90   "           "     4,2
   ja
2x Teleconverterilla  2,0
+ 40 mm                3,0
+ 60   "                  3,5

Olen kuvannut Kuuta Skymax 127+ 2,8 x Barlowilla(=4200 mm) ja tulos on tarkka. Ehkä noilla suurennuksilla voitaneen mennä aina 3.5 kertoimeen saakka, mutta suuremmat pitänee hylätä jo erilaisten putkitaipumien takia ja halpa Barlow ei anna myöden.

Kaupassa löytyy jopa 5x Barlowia. Onko kellään kokemusta, miten ne pelaavat?



+   
Tuomo Repo

Meade-mad

Eli olet keksinyt ZOOM-objektiivin (tai VARIO) objektiivin.

Sama vaikutus on myös Cassegrain apupeilin paikan muutoksella. Koko optisen systeemin polttoväli muuttuu linssi- tai peilielementtien etäisyyksien muuttuessa.

jk
Sima (engl. mead) on käyttämällä valmistettava miedohko alkoholi- ja virvoitusjuoma, joka tehdään hunajasta, vedestä ja käytetään hiivalla (Wikipedia).

Terveisin  J armo   Kem pas

TuRe

Kiitos vinkistä JarmoK.
Minulla on joskus 60-luvulla ostettu kauko-objektiivi (perunanuija), josta voisi purkaa tarkennusosan. Sitten pitäisi vielä keksiä, miten saisi toisenkin pään sisäputken siten, etteivät ne kierry zoomatessa.

Muuten olen sitä mieltä, että Barlowilla saa paremman kuvan kuin lyhyellä okulaarilla.
Toivottavasti tämän verran sallitaan sivuun.
Tuomo Repo