M31 - Andromedan galaksi

Aloittaja Vesa Kankare, 16.09.2006, 03:01:30

« edellinen - seuraava »

jarikankaanpää

Hienoa Cith !
Galaksin eri osien kirkkauserot ovat hienosti balanssissa ja kuva antaa vaikutelman visuaalihavainnosta tuon
tiukan ytimen johdosta.
Mullekkin ropisi fotoneita Andromedalta 20 min. verran lisää ja tässä on päivitetty versio.
Jari Kankaanpää

Cith

Kiitokset.
Tuota vois yrittää valotella lisää jossain välissä. Harmi vaan kun EQ5 jalusta on mitä on...

AkiH

PetriKe

Tässä hätäisesti väsätty luminanssi eilisillalta. Valotusta 50 minuuttia (5 x 10) ennen pilvien saapumista. Asensin TMB APOon moottoritarkentimen ja tämä on ensimmäinen tuotos tuon moottorin kanssa. Tarkoitus on jatkaa RGB-kuvilla (eli saada värit mukaan) heti, kun selkeää säätä jatkuu.



Isompi versio täällä.
Selkeitä kelejä,

Petri Kehusmaa

PetriKe

Nyt vasta tajusin myös sen, että tämä oli ensimmäinen kuvauskerta sen jälkeen, kun säädin kameran anti-blooming herkkyyttä. Sekin vika on nyt hävinnyt  :)

Mitenhän mahtaa olla tuon kuvan kontrastin laita, onko liian jyrkkä vai vaalea? Mulla hävisi LCD:stä taas kalibroinnit taivaan tuuliin ja säädöt voi olla vähän pielessä.
Selkeitä kelejä,

Petri Kehusmaa

J.Tuukkanen

LainaaMitenhän mahtaa olla tuon kuvan kontrastin laita, onko liian jyrkkä vai vaalea? Mulla hävisi LCD:stä taas kalibroinnit taivaan tuuliin ja säädöt voi olla vähän pielessä.
Kalibroidulla näytöllä näyttää hyvältä, jään odottamaan värejä.
Jari Tuukkanen

Lauri Kangas

Tässä ensimmäinen oma DS-kuva alle kahden metrin polttovälillä. ;)
Optiikkana lainassa Canon EF 100-400L jossain 300mm hujakoilla. Valotusta vartin verran.


kimiza

Näyttää yllättävän erilaiselta ollessaan vaakatasossa. Luulin aluksi eksyneeni väärään ketjuun, kun täällä olikin kuva jostain muusta kuin Andromedan galaksista... :D Tyhmänloukku.

Heh, huomasin myös, että kannettavalla voi "säädellä", kuinka hyvin tuo galaksi näkyy... Ruutu hiukan taaksepäin kallellaan kuten tavallisestikin, sitten scrollataan sivua niin että galaksikuva menee aivan ylälaitaan, ja sitten päätään nyökyttelemällä näkee galaksin joko kirkkaasti tai pelkän keskustan. Riippuu tietty kuvastakin, kuinka hyvin tuo toimii.

einari

#52
Tässä ensimmäinen tuotokseni 'pimeän paikan leirin' sadosta. Jatkoa seuraa...

Infoa:
ED80, HEQ5 Pro, Nikon D40, ISO800, valotusta 2-3min, yhteensä 12min30s
Autoguidausta ei käytetty.



Lisäinfoa ja isompi versio täällä (sitten kun Ursan palvelin on taas pystyssä):
http://www.ursa.fi/capella/ilmot/m31_110907.htm
___
Tapio

Lauri Kangas

Vertailin tuota omaa m31-kuvaani Robert Gendlerin valtavaan mosaiikkiin
ja sieltä löytyi ihan mukava määrä pallomaisia joukkoja vieraasta galaksista.

http://www.ursa.fi/~lkangas/kuvat/070911_porkkala/m31_globulars.jpg

Vertailin kuvia ihan käsipelillä, siksi tuolla vasemmassa yläreunassa on merkitty paljon himmeämpiäkin
pallomaisia, jotka voivat olla kohinaakin. Sitten kyllästyin ja merkkasin vain kirkkaimmat.

Yritin myös tehdä iriksellä polynomitransformaation kohdistaakseni nuo kuvat etsimisen helpottamiseksi, mutta näköjään
Gendler on tehnyt mosaiikkinsa vähän leväperäisesti ja kohdistaminen olisi vaatinut satojen tähtien merkkaamista käsin
oikeassa järjestyksessä, jotta gendlerin kuvan jokainen pala olisi kääntynyt suoraan.

Tässäpä muillekin mielenkiintoinen projekti.



PetriKe

No niin, pienen sähellyksen jälkeen sain jonkinlaisen väriversion aikaan. Palaan tähän vielä paremmalla ajalla. Valotusta yhteensä 250 minuuttia. Vielä tuossa on värien kanssa säätämistä.



Suurempi versio TÄÄLLÄ.
Selkeitä kelejä,

Petri Kehusmaa

PetriKe

Kuva päivitetty (korjasin väribalanssia).
Selkeitä kelejä,

Petri Kehusmaa

einari

Tuota, ainakin minun näytöllä himmeämmät ulko-osat on oudon violettia/purppuraa.
___
Tapio

PetriKe

#57
Lainaus käyttäjältä: einari - 19.09.2007, 12:13:03
Tuota, ainakin minun näytöllä himmeämmät ulko-osat on oudon violettia/purppuraa.

Säädin vielä balanssia, miltä nyt näyttää (kuva päivittyi tuonne aikaisempaankin viestiin, joten ei voi verrata)? Tämä onkin itseasiassa vaikea kohde säädettäväksi, varsinkin kun lähtödata ei ole balanssissa (sinistä liian vähän). Kun jotain kulmaa vähän säätää, niin toinen on vinksallaan. Tähän täytyy palata sitten, kun olen saanut sinistä kuvattua lisää.

Selkeitä kelejä,

Petri Kehusmaa

pnuu

Tässä oma ensiyritykseni seurantajalustan kanssa kuvaamisesta. Paljon pitää vielä opetella. Suuntaus oli vähän sinne päin, eikä napatähtäinkään ole vielä ihan oikeassa suunnassa.



20 x 30 s valotuksia, eli yhteensä 10 minuuttia, kroppi kuvan keskiosasta (koko näkökentän kuva täällä). Kalustona Canon 350D, Canon 200/2.8L ja EQ5. Kuvat pinosin yksinkertaisella (itse tehdyllä) Matlab-skriptillä, valkotasapainon korjasin Gimpillä, lisäksi säädin reilusti gammaa.

Pitää kyllä joskus raahata jalusta johonkin pimeämpään, esim. Polluxin tähtiretkelle Porkkalaan. Ei tuo Leppävaaran valosaaste ole kaikkein paras kuvausympäristö   :P
Panu Lahtinen
"You haven't really been anywhere until you've got back home",
Twoflower in "The Light Fantastic"

TuRe

Terve.
Ei minulla vielä ole kuvaa laittaa M31:stä, mutta 19092007 n. klo 23 aikoihin oli niin hyvä läpinäkyvyys Tikkurilan kulmilla, että näki silmillä Andromedan.
Samana yönä menetin vahingossa yhdellä napin painalluksella kaikki ottamani kuvat. Olihan se opiksi, ettei pimeässä painele poistonappeja.
Tuomo Repo