Jupiter....

Aloittaja simeoni, 03.05.2008, 03:33:04

« edellinen - seuraava »

simeoni

Moi!

Hienosti näkyy Jupiter nyt paljaalla silmällä täällä tampereella. Wau!!!  :o Nyt kun olis putki mukana.....
Kaasumies....

Kolkkisti

Kannattaisiko metsästää paikkaa mistä näkisi jupiterin? Saako tuosta mitään irti kun on niin matalalla?
Vuonna 2010 alkaa näyttämäänkin jo paremmalta.
Canon EOS 1000D

einari

Hmm, olikohan Jupiter kun nousee Tampereen horisontissa klo 3.16 ja on etelässä (6 asteen korkeudella) kello 6.15.
Mutta viime yönä tosiaan oli yllättävän hyvä keli kun olin tornilla kuvaamassa Saturnusta.
___
Tapio

simeoni

Moi!

Mikä muu se olisi sitten ollut? Näkyi vielä auringon noustessa hyvin. Varmistetaan se sitten SW:lla himassa....  :-* Katselin sitä taysin 8:st kerrosksesta. Mitään muita tähtiä ei enää vaalealla taivaalla näkynyt ennen auringon nousua. Jos se jupiter on niin kyllä varmasti saa irti paljonkin, ainakin etelässä. Ei muuta ku kaikki tähyilemään, jos aamulla ei nukuta.......  :D
Kaasumies....

einari

Ajattelin vaan sen perusteella milloin viestisi postasit  ;)

Suomesta Jupiterista ei kyllä paljon kannata odottaa näkevänsä kun on niin matalalla.
___
Tapio

simeoni

aivan. Nousi silloin taivaanrannasta.  ;D
Kaasumies....

Marco_m

Terve vaan, näin harrastuksen aloittelijana olin kuuta menossa katselemaan/ kuvaamaan, mutta yksi valopiste melkein horisontissa iski silmään.
Stellariumista katsoin äsken kotiin tultua niin Jupiteria se väitti sen olevan. Putki olisi ollut kiva kun pilvetön taivas ja pelkkä jupiter paistoi todella kirkkaana.

EDIT: kamera ei mikään hirmuinen ja ruohon korsi tms näyttäisi sumentavan tuossa oikealla ;D
SW80ED DS-PRO - AZ3

simeoni

Terve!

Todella ihastuttava kuva. Itsekin zoomailin jupia viime yönä sw:lla. Pallosta ei juuri yksityiskohtia saanut erottumaan, mutta kaksi kuuta näkyi hyvin.

Jupiterista on keskusteltu kevään kulmilla niukasti ja jopa epäilty, että valoilmiö ei jupiter ole. Viimeyönä varmistuksen kyllä sain. Harmi vaan kun se ei sinne jänkhälle näy, kun vasta vuoden parin päästä. Todella mukavaa katsella jupia paljain silmin, kun taivas on aivan sininen eikä muita ''tähtiä'' silmiin satu. Komeasti se vaan täällä etelässä loistaa.... kaunista.  :)
Kaasumies....

simeoni

Lainaus käyttäjältä: einari - 03.05.2008, 15:16:45
Hmm, olikohan Jupiter kun nousee Tampereen horisontissa klo 3.16 ja on etelässä (6 asteen korkeudella) kello 6.15.
Mutta viime yönä tosiaan oli yllättävän hyvä keli kun olin tornilla kuvaamassa Saturnusta.
nii in
Kaasumies....

Marco_m

Pe yöllä tuli putkella katseltua jupiteria itsekkin, 3 kuuta olin näkevinäni 60x suurennoksella..
SW80ED DS-PRO - AZ3

simeoni

Joo meikäläisen perjantaiyön tiirailukunto ei ollut paras mahdollinen. Baarista kotiin ja sit sohlaa putken kans pihalle. Baaderin hyperion 13 mm. okylaarin linssit oli päin prinkkalaa, Jouduin turvautumaan vakio okulaareihin.  :-\

Kyllä sieltä pallosta varmasti yksityiskohtiakin löytää. Tosiaan ensi vuonna näkyy jo paremmin ja niin edespäin....  8)
Kaasumies....

Kolkkisti

Yöllisillä ajeluilla näkyi jupiteri 5asteen korkeudessa klo1:00.

Kävin sitten vielä kaukoputkellakin katsomassa ja neljä kuuta näkyi hienosti, mutta itse jupiteri väreili aikalailla. Jotain yksityiskohtaa kumminkin näkyi.
Sitten kun hyttyset ja lämpimät kelit on muuttunut pakkasiksi niin katsotaan uudestaan.
Canon EOS 1000D

ispi

Mistäs päin tuo kuva on otettu?
Canon EOS 1000D + CLS Clip-filter
EQ6 Pro SynScan + Orion SSAG + "Cabin ridge" observatorio
SW 80ED + SW Focal reducer & flattener.
Newtonian 203/1000 + Coma corrector

Kolkkisti

Jyväskylän korkeudelta.
Canon EOS 1000D