Kaukoputken säilytys ulkona 24/7

Aloittaja petteria, 15.09.2006, 18:29:05

« edellinen - seuraava »

Sombrero

Oma putki on kuistilla suojapussin kera ja okulaarit muovikotelossa.
Jos tietäisimme mitä olemme tekemässä, sitä ei kutsuttaisi tutkimukseksi, eihän? - Albert Einstein

xpro

Oon tässä miettinyt että onko suurta haittaa putkelle jos sen säilyttää ulkona 24/7? jonkun pressun alla, sen verran että vähän suojaa. Mutta pitäähän se ilman kiertää eli jättää sen verran hengitys tilaa putkelle !

Kärsiikö putken optiikat, ym...esim peili putki! meneekö pinnotus pilalle?
Tai kertyykö putken sisälle liika kondenssia ja ajan myötä jäätyy ja menee pilalle!
TMB 80/480
Canon 40D
Powermate 2x
Powermate 4x

rafael

Kyllä kaukoputkea voi säilyttää kylmassa tilassa, paikka täytyy kuitenkin olla kuiva elikkä en säilyttäisi putkea sateessa pressun alla jos pressu ei ole hyvä eli ei vuoda. parasta on säilyttää putki vaakasuorassa niin kaikki kondensiovesi  ei jää peileihin .Peilien pinnoitteet eivät vahinkoitu   ulkona olosta.

xpro

Hyvä tietää...mutta en toki jättäis kallista putkea ulos!
Mutta halpaa putkea vois käyttää testi putkena ja sen näkee sitten mitä tyhmyyteni tuotti! Jos suunitelmani joskus toteutuu!

TMB 80/480
Canon 40D
Powermate 2x
Powermate 4x

Iiro Sairanen

Miulla oli peilikaukoputki noin 4 vuotta yhtäjaksoisesti avonaisessa katoksessa eikä mitään havaittavaa haittaa ilmennyt missään. Keväällä siitepölyä oli vain joka paikassa, kesällä hämähäkit virittelivät verkkojaan putken sisällä ja jokunen lintu oli tehnyt tarpeensa pitkin putkea.
Iiro Sairanen
--> http://deepsky.arkku.net <--

MLa

Morjensta

Voiko Newton-putkea säilyttää pitkiä aikoja ylösalaisin kollimoinnin tai peilin tuennan kärsimättä. Näin voisi ehkä vähentää pölyn määrää, jota aina näyttää jostain tulevan putken sisälle ja laskeutuvan peilin pinnalle.

Celest1al Sphere

En minä ainakaan dobsoniani sillä tavalla säilyttäisi! Kyllä sitä pölyä kertyy sinne peilin päälle joka tapauksessa. Sitäpaitsi ei se pöly loppujen lopuksi niin paljoa haittaa, kuin voisi kuvitella. Kunnollinen kansi siinä putken päässä, ja ehkä jokin huppu auttavat kyllä paljon ehkäisemään pölyn kertymistä peilin päälle.

J-M

Kaikissa Newton-tyyppisissä paras pölynsuojauskeino lienee se, että pitää kannen kiinni ja varastoon tuotaessa peittelee putken muovipussilla peilin päästä. Varsinkin isoissa dobsoneissa tuo alapää on aika avoin ja pöly pääsee sitä kautta kertymään peilin päälle.
Jari-Matti Auttila
Elämä on kuin golfpallo - ensin saa paljon iskuja ja sitten päätyy kuoppaan.

orion

Hyvää uutta vuotta vaan kaikille, tuli tuossa just mieleen, että kun kaukoputki pitää viedä aina ulos jäähtymään, niin olisko haitallista kaukoputkelle jos sitä säilyttäisi aina ulkona sateensuojassa,. Silloinhan säästyisi ylimääräiseltä työltä, laiska kun oon :)
Skywatcher Skymax - 102
Canon EOS 350D

Reijo Teränen

Eipä tuosta ole mitään haittaa jos vaan on suojaisassa paikassa.Mulla  on putki karvekkeella aina valmiina havaintoon .On kyllä parvekelasit , ettei ihan päälle sada.
Reijo Teränen.  SW 200,  Bresser Pluto .

orion

Pitäähän tuota sitten harkita, kun ei mitään haittaa oo, eikös siinä -20 -25 ala jo rasvat jäätyä jalustasta?
Skywatcher Skymax - 102
Canon EOS 350D

Reijo Teränen

Minulla on ollut monta vuotta putki ulkona parvekkeella ,en ole huomannut mitään erikoista jäätymistä. Tässähän  on siltin mennyt toistakymmentä vuotta kun on ollut sellaisia pakkasia ,ja jos onkin niin vain pari päivää . Putki vaan ulos ,ei tarvitse jäähdytellä . :)
Reijo Teränen.  SW 200,  Bresser Pluto .

orion

Skywatcher Skymax - 102
Canon EOS 350D

Reijo Teränen

Okulaarit ovat tietysti sisällä . Sitten kun havaitaan niin yksi on paikalla ja loput taskulämpimässä , niin se menee . Kun katsot okulaariin niin varo ettei hengityksesi huurruta niitä .
Reijo Teränen.  SW 200,  Bresser Pluto .

orion

OK, sitten vain putki ulos ja on valmiina havaitsemaan. Kiitos neuvoista.
Skywatcher Skymax - 102
Canon EOS 350D