Minulla on putki ollut 5v pihalla pressun alla. Muutama kokemus:
Pakkaskelillä havainnoinnin aikana putken ja jalustan pinnalle kertyy kiva kuura, yön päätteeksi kun päälle heittää pressun niin kosteus on siellä tallessa. Seuraava päivä jos on aurinkoinen, kuura sulaa ja joistain kohtaa saattaa pressu jäätyä putkeen kiinni, mutta aina sen on saanut revittyä irti. Monesti oli aurinkoisen pakkaspäivän jäljiltä peilit huurussa, kun piti ruveta kuvaamaan.. silloin oli hiustenkuivaajalla töitä.
Pahimmat kosteus ongelmat syntyy pakkasten jälkeen jos tulee vesikelit - niitä on nykyään aika paljon. Silloin yleensä on läpikosteaa, niin että peilin pinnalle keryy kosteutta pisaroiksi jotka valuvat peilin pinnalla jättäen valumajälkiä. Pressun alapinnalle kertyy myös niin paljon kosteutta että pakkaskelillä onkin sitten irrottelemista. Fokusointilaitteeseen jouduin käyttämään lukkosulaa..
Putki kun on kototekoinen , niin rakensin sen sellaiseksi että se voi olla ilman suojaa vaikka vesisateessa ja on ollutkin. Eli minulla elektroniikka on IP54 koteloissa ja kortit on kauttaaltaan päällystetty suojalakalla - niiden kanssa ei ole ollut ongelmia.
RET 45 + eq3 oli talven pihalla jätesäkki suojahuppuna - putki ruostu paikoitellen sisäpinnalta. Moottorin ja ohjauskapulan säilytin sisällä.
Mitenkähän noissa hienoissa suojissa, joita kaverit ovat rakennelleet - onko pelkästään vallitseva ilman lämpötila ja joku tuuletus?
T: Pena
Mulla ei ole tuollaista hienoa, mutta suoja kuitenkin. Muutaman kuukauden kokemuksella näyttää hyvältä. Ensin ajattelin että koju pitäisi maalata vaaleaksi, jotta pysyy mahdollisimman viileänä, mutta nyt olen alkanut harkitsemaan sitä toiseltakantilta. Suoja on ulkoa tummanruskeaa peltiä ja sisäpinnalta vaalea/vakoinen, nyt olen "järkeillyt" asian niin että havaintoyön aikana kertynyt kosteus jää suojan sisälle, mutta seuraava (ehkä) aurinkoinen päivä lämmittää suojan hieman ulkoilmaa lämpimämmäksi, ja harvasta rakennuksesta kosteus menee lämmön mukana pihalle.
Toistaiseksi on toiminut mainiosti, välillä putkien päällä on niin paljon kastetta että se tippuu pisaroina, seuraavana iltapäivänä kaikki on täysin kuivaa. Sen huomasin myös että käyttämäni valokatteen alla on oltava joku aluskate (minulla on maahan tarkoitettua valkoista suodatin huopaa) koska katteen alapinnalle kertyy jatkuvasti vesipisaroita, aluskate estää tätä kasteen muodostumista tehokkaasti.