Kaukoputken säilytys ulkona 24/7

Aloittaja petteria, 15.09.2006, 18:29:05

« edellinen - seuraava »

MarkoM

Ja jos haluaa vielä pelata varmanpäälle, niin mahdollisuuksien ja taitojen riittäessä kannattaa piirikortit ja muu jalustan elektroniikka suojata säänkestävällä elektroniikkalakalla (kannattaa kuitenkin varoa, ettei samalla suojaa vahingossa liittimiä).
Marko Myllyniemi
"Koskenkorvan kivennäisvesi on valmistettu kirkkaasta, vähänatriumisesta lähdevedestä, siksi sen maku on niin päähännousevan raikas. Maista Koskenkorvan kivennäisvettä. Tulet hyvälle tuulelle!"
astro.kuvat.fi
Kuvagalleria
Lakeuden Ursa ry

kalevi

Tällä hetkellä se jököttää vanhempien luona niiden vierashuoneessa. En oo paljoo käytellyt nyt viime aikoina ja siellä on tilaa varastoida.

Nuhvi

Minulla oli omatekoinen raskas metallinen haarukkajalusta jonkun vuoden pelloneunassa pressun alla (itse putki enimmäkseen sisällä). Erään kerran kun syksyn lähestyessä kurkistin pressun alle niin tuli äkkilähtö kun maahan tipahti iso ampiaispesä ja ilmoille pöllähti parvi syyllistä etsiviä pörriäisiä   :realmad:
Celestron NexStar Evolution 9.25 & Hyperstar
Skywatcher Skymax-180 Pro, Meade LXD75
Newton 25 cm f6 & DIY haarukkajalusta

Iida M

Onnistuuko GOTO jalustan pitäminen ulkovarastossa ilman että siihen tulee vaurioita? Varasto ei ole lämitetty joten siellä on sama lämpötila kun ulkona. Kosteus ei kuitenkaan varastoon pääse. Ajattelin jo ainakin itse putken siellä säilyttää mutta jalustan kanssa tuli tuollainen ongelma.  :smiley:

fsol77m

Lainaus käyttäjältä: Iida M - 03.08.2012, 23:00:16
Onnistuuko GOTO jalustan pitäminen ulkovarastossa ilman että siihen tulee vaurioita? Varasto ei ole lämitetty joten siellä on sama lämpötila kun ulkona. Kosteus ei kuitenkaan varastoon pääse. Ajattelin jo ainakin itse putken siellä säilyttää mutta jalustan kanssa tuli tuollainen ongelma.  :smiley:
Vaikka varastossa ei kosteutta olisi niin mielestäni sähkölaitteita ei kuitenkaan kannattaisi laittaa ulos sillä hapettuuhan ne kontaktipinnat kuitenkin jne.
Säilytähän vain pelkkä putki ulkolämpötilassa (toki nopeissa säävaihteluissa voi putkikin kerätä kondenssia) ja itse jalusta sisällä tms.

(asuntovaunuissa suositaan sellaista säilytystapaa että pidetään vaunu viisi astetta lämpimämpänä kuin ilma ulkona niin kondenssia ei pääse syntymään joten sellainen säilytys tapa olisi kaikkein paras putkellekkin vaikka varasto olisi ulkona tms)

Iida M

Lainaus käyttäjältä: fsol77m - 04.08.2012, 00:39:25
Vaikka varastossa ei kosteutta olisi niin mielestäni sähkölaitteita ei kuitenkaan kannattaisi laittaa ulos sillä hapettuuhan ne kontaktipinnat kuitenkin jne.
Säilytähän vain pelkkä putki ulkolämpötilassa (toki nopeissa säävaihteluissa voi putkikin kerätä kondenssia) ja itse jalusta sisällä tms.

(asuntovaunuissa suositaan sellaista säilytystapaa että pidetään vaunu viisi astetta lämpimämpänä kuin ilma ulkona niin kondenssia ei pääse syntymään joten sellainen säilytys tapa olisi kaikkein paras putkellekkin vaikka varasto olisi ulkona tms)
Näin arvelinkin. Kiitos vastauksesta  :wink:               

Varsikuono

Olen pitänyt Synscan EQ6:sta ulkona (kiinteästi asennettu betonipilarille) viimeiset neljä vuotta ilman ongelmia.
Huppuna kaksi mustaa jätemuovipussia päällekkäin ja suhtkoht tiukalle vedetyt kuminauhat (mustekalat) pitävät kosteuden niin pussin ulkona kuin sisällä.

Lämpötila vaihtelelut +33 - - 27 C.



1829

ulkona suojan alla silleen on aina valmiina käyttöön kunhan muistaa varoa muoviosia pakkasella
onneksi sentään muistin vaihtaa alkuperäiset vaseliinit pohjoisen oloihin soveltuviin mutta mitään ongelmia en ole huomannu vaikka kuukausi tolkulla ollu pihalla kylmässä ja toivottavasti ei tulekkaan
kyllä niitä ufoja vielä näkyy

mistral

Monesti on mielessä käynyt hankkia nlgi-00 synteettistä vaseliinia ja viikko sitten kävin Helentecillä ja ostin 400g patruunan. Aiempi synteettinen oli nlgi-2 ja sekin on juoksevampaa kuin tavallinen vaseliini mutta tämä nlgi-00 on melkein nestettä, ehkä voisi verrata kermavaahtoon, kuitenkin aivan kirkasta. Patruuna maksoi 22 euroa.

Servo.S

#69
Omien kokemusteni peruteella voin sanoa, että jos pihasta löytyy vedenkestävä leikkimökki, voi kaukoputken laittaa huoletta sinne säilöön. Tietenkin sähkövempaimet kannattaa pitää sisällä lämpimässä mutta jos omistaa esimerkiksi SW-skyliner dobsonin,  ei säilyttämisessä pitäisi tulla ongemia.
      Itse ripustin koko putken leikkimökin seinälle, ( jalan kuistille) ettei hiiret tai muut elukat mitä siellä saattaa yön pimeinä tunteina vilistä menisi kopeloimaan sitä. Putki on samassa lämpötilassa kuin ulkona, joten se on aina käyttövalmiina. Laitoin vielä pressun päälle ja otin mukana tulleesta pölysuojakannesta irrotettavan läpän pois, jotta ilma vaihtuisi putken sisällä. Ensimmäisen kerran jätin ottamatta ja eikös pääpeili ollutkin ihan jäässä seuraavana aamuna.

Skywatcher Skyliner 150/1200
Nikon D3100
Samyang 8mm fisheye
2x Barlow
Horizon 7x50

kurppa

kannattaisko tota putkea suojata mitenkää auringonpaisteelta?
itse tuubi optiikan kera tuskin on  asiasta moksiskaan mut toi elektroniikka vähä huolettaa.
säilytän putkea parvekkeella tällä hetkellä.
CPC 925
Diagonal 1 prisma
40mm Pl
Omni 15/12/9mm
X-Cel 21mm/18mm/8mm
Drago 12.5mm
Astro 2.5x Barlow
Baader ND0,9/UHC-S/O-III Suotimet
-------------------------------------------------------
CCD kamera harkinnassa eri vaihtoehtoja voi ehdotella iha vapaasti =)

Lithos

Itse pidän sellaista hopeanväristä auton peitepressua kaukoputken ja jalustan päällä kun ei ole käytössä. Heijastaa näppärästi pahimman auringonpaisteenkin muualle.
Mika Suoperä
Peilikaukoputket:
Sky-Watcher Explorer 200P, TAL-2M, Sky-Watcher Explorer 130PM
Linssikaukoputket:
Bresser Messier r102l, Celetron NexStar 102 SLT, Celestron 80ED
Jalustat:
2x EQ5, AZ4, HEQ5 Pro

kurppa

pitää varmaa ruveta katteleen semmosta peitettä
CPC 925
Diagonal 1 prisma
40mm Pl
Omni 15/12/9mm
X-Cel 21mm/18mm/8mm
Drago 12.5mm
Astro 2.5x Barlow
Baader ND0,9/UHC-S/O-III Suotimet
-------------------------------------------------------
CCD kamera harkinnassa eri vaihtoehtoja voi ehdotella iha vapaasti =)

pti

Onko teillä peitteen alla jokin pieni lämmitin, esim pienitehoinen parin vatin hehkulamppu lämmittämässä kuurankukat ja kosteudet pois?

Kaizu

Minulla on putken päällä muovipussi, lähinnä lintujen varalta. Jalustan alla on 60W:n hehkulamppu
pitämässä huurteen pois. Putki ja jalusta ovat pikkuisessa havaintosuojassa. Hehkulamppuja kuluu pari kolme vuodessa.
Niitä on varastossa odotettavissa olevan eliniän päättymiseen asti.

Kaizu
Kai Forssen