tähdet ja avaruus

Aloittaja jonttuli, 10.04.2008, 19:25:20

« edellinen - seuraava »

jonttuli

Moi ! olen tässä jo odotellut tähdet ja avaruus lehden uusinta numeroa kun olen niin innokas lukia ;D. Haluaisin silti tarkempia tietoja sen ilmestymisesta. Ilmestyykö joka toinen kuukausi vai olenko väärässä ???. Sori jos tämä kysymys sattuu olemaan väärässä paikassa

Tapanivi

Lainaus nettisivuilta:"Ursan jäsenenä saat Tähdet ja avaruus -lehden kahdeksan kertaa vuodessa kotiisi." eli hiukan useammin taitaa ilmestyä. Eli täältä näet ilmestymisaikataulun http://www.avaruus.fi/mediakortti.html
Celestron C11-CF /Celestron CG-5 GoTo
JS-Dobson 200/1000 ekvat.seurantajalustalla
Royal 150/1300 Newton (eläkkeellä...)
Kiikarit 25 x 100 Astro Gigant
Nikon Coolpix 4500
Canon EOS 300 / 1000D

jonttuli

kiitos vastauksesta
ja sori että olin niin tyhmä et en mediakorttia huomannu  ::)

Tapanivi

Celestron C11-CF /Celestron CG-5 GoTo
JS-Dobson 200/1000 ekvat.seurantajalustalla
Royal 150/1300 Newton (eläkkeellä...)
Kiikarit 25 x 100 Astro Gigant
Nikon Coolpix 4500
Canon EOS 300 / 1000D

Riqis

Lainaus käyttäjältä: jonttuli - 10.04.2008, 19:25:20
Moi ! olen tässä jo odotellut tähdet ja avaruus lehden uusinta numeroa kun olen niin innokas lukia ;D. Haluaisin silti tarkempia tietoja sen ilmestymisesta.

Lehti meni kirjapainoon torstai-iltana. Sen äärimmäisen (Suomessa harvinaisen) vaativan kansiarkin parissa työ on jo alkanut. Ensi maanantain ja keskiviikon välisenä aikana sisäsivut painetaan ja lehti menee sidontalinjalle ja keskiviikkona numero postitetaan (täsmälleen ajoissa) kirjapainosta. Jos Suomen posti (Itella) hoitaisi meidän kannaltamme tarkasteltuna aivan optimaalisesti osuutensa niin lehti ilmestyisi useimmille jo yhden päivän etuajassa eli perjantaina 18. huhtikuuta. Reaalisessa maailmassa varsin moni saanee kuitenkin lehden mediakorttiin merkittynä maanantaina 21.4., joka on tämän postitusluokan ominaisuus. 

Ja jonnekin äärimmäisten kurujen, suomaiden ja metsäsaarekkeiden tuolle puolen (villi arvaus: muinaissuomalaisilla suksilla hiihtämällä?) perille tulevat viimeiset kappaleet saattanevat kenties (ehkä) ilmestyä tiistaina 22.4. Ja viikko pari tämän jälkeen keskimäärin noin 5 henkeä (15 353:sta) kertoo ettei lehti koskaan tullut perille, vaan katosi matkan varrella. (edelleen arvauksia, jotka eivät perustu todellisiin tietoihin: susi hyökkäsi hiihtäjän kimppuun suolämpäreen vieressä, verisessä taistelussa no 3/2008 upposi lämpäreeseen, tai pakettiauton ovi oli sidottu kiinni nyörillä, joka ei kestänytkään? tms.)

Niin ja Marokkoon, Etelä-Afrikkaan sekä Uuteen Seelantiin lehti tulee "hieman" myöhemmin. 

Mitä parh. terveisin,

Marko
Marko Pekkola / www.avaruus.fi

jonttuli

minulle tähdet ja avaruus lehti tuli tänään 17.4

ajt

No ainakin ESpoon Niittykummussa tuo oli kaupassa jo tänään 18.4.

avanti

Ainakin täällä itäisen Vantaan perukoilla lehti oli postilaatikossa tänään perjantaina.

Matti
Lammisen Matti
Galileoscope
Baader Planetarium 15 x 80 kiikari
7 x 50 kiikari
Omegon 2,1x42 kiikari

Tapanivi

Tänne pääkaupungin toistaiseksi itäsisimpääm kulmaan sen tuli myös perjantaina 18.4 (jos tämä ketään kiinnostaa...)
Celestron C11-CF /Celestron CG-5 GoTo
JS-Dobson 200/1000 ekvat.seurantajalustalla
Royal 150/1300 Newton (eläkkeellä...)
Kiikarit 25 x 100 Astro Gigant
Nikon Coolpix 4500
Canon EOS 300 / 1000D

Riqis

Lainaus käyttäjältä: Tapanivi - 19.04.2008, 00:27:49
Tänne pääkaupungin toistaiseksi itäsisimpääm kulmaan sen tuli myös perjantaina 18.4

Nurmijärvellä sama juttu: 3-numero tuli tänne perjantaina. Vielä vuosi - ja kaksi - sitten useimmiten lehti tuli tänne Klaukkalaan maanantaisin, joskus jopa tiistaisin. Ihan viime aikoina Itella on ainakin täällä keskimäärin parantanut suoritustaan. Silti edelleen tapahtuu eri puolilla maata ihan samaa hajontaa perille tulossa.

Jonttuli sai T+a 3/08:n todella nopeasti - postin läpi vain päivässä! Postitusluokka ei todellakaan ollut superkallis "24 tunnissa perille" kirjetaksa (jonka käyttö johtaisi Ursan jäsenmaksun korotukseen). Aiemmin tätä "päivässä perille" -ilmiötä on esiintynyt etenkin Pohjanmaan suunnalla, mutta joskus muuallakin (kirjapainomme on Vaasan UPC Print). Saako kysyä, missä päin - edes suurin piirtein ilmaistuna - sijaitset Jonttuli?

Parh. terv.
Marko

Marko Pekkola / www.avaruus.fi

astro_juhis84

Minulle tuli myös Tähdet ja avaruus lehti torstaina 17.4. Paikkakunta Keski-Pohjanmaa, Halsua.

Paljon on mielenkiintoisia artikkeleja ja kuvia.
EQ3 SkyScan jalusta, modattu Canon 550D
Sky-Watcher Evostar 80ED DS-Pro, Atik 314e mono ccd-kamera
https://www.instagram.com/astro_juhis84/
https://www.tiktok.com/@pyro_juhis84

tahkis

Lainaus käyttäjältä: Riqis - 19.04.2008, 08:29:09Saako kysyä, missä päin - edes suurin piirtein ilmaistuna - sijaitset Jonttuli?
IP-numeron kautta voi katsoa. ;)

Mutta tulipahan lehti myös Turkuun perjantaina, en tosin ole vielä ehtinyt kuin selata lehden läpi.
Joni Tahkoniemi

Hayko

Sama, tuli hyvinkäälle kanssa torstaina.


Lainaus käyttäjältä: Juha-Matti Penttilä - 19.04.2008, 08:41:22
Minulle tuli myös Tähdet ja avaruus lehti torstaina 17.4. Paikkakunta Keski-Pohjanmaa, Halsua.

Paljon on mielenkiintoisia artikkeleja ja kuvia.

Timpe

Lainaus käyttäjältä: Hayko - 19.04.2008, 22:44:22
Sama, tuli hyvinkäälle kanssa torstaina.

Ja mulle Hyvinkäälle perjantaina eli ei mitään takeita siitä, miten posti kuljettaa näitä itse kunkin kotiin  ::)
- Timo Inkinen

jonttuli

Missä päin - edes suurin piirtein ilmaistuna - sijaitset Jonttuli?

Parh. terv.
Marko

täällä minä kainuussa oleskelen  :)

[/quote]